Hoe je spullen beschermen tegen deurwaarder?

svg
Topic Starter

Hoe je spullen beschermen tegen deurwaarder?

#1 , 04 apr 2008 08:19

mijn zoon wil op kot en gezien dat nogal duur is voor ons budget overwegen we iemand tegen vergoeding een deel van het kot te verhuren, nl. de domicilie. Nu heeft die persoon wat deurwaardersproblemen, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de deurwaarder de spullen van mijn zoon niet kan meenemen? We hebben niet overal nog aankoopbewijzen van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 04 apr 2008 08:39

Voor roerende goederen word je te goeder trouw vermoed eigenaar te zijn op grond van art. 2279 van het Burgerlijk Wetboek. Dat artikel zegt dat het bezit van een goed geldt als titel van eigendom.

Ter info, art. 2279 BW:
"Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degene in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.
Dit recht van terugvordering geldt evenwel niet voor biljetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is."

Meer interessante informatie over bezit van roerende goederen vind je hier: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... gendom.htm

Actuele versie van het Burgerlijk Wetboek: http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... =burgw!INH

pluimpje

#3 , 10 apr 2008 12:42

Dat is niet zo´n goed idee.
Zelfs al heb je nog van alles een factuur dan nog zal het moeite kosten om deze spullen terug te claimen. Als je ze al terugkrijgt.
De gemiddelde prijs van een kot ligt rond de €275.

Heeft je zoon geen recht op een studiebeurs?
Vraag desnoods aan de sociale dienst van de universiteit een voorschot dat dient terugbetaald te worden met de studiebeurs.

Karl
niet juridisch geschoold

Reclame

Lex

#4 , 10 apr 2008 13:13

mijn zoon wil op kot en gezien dat nogal duur is voor ons budget overwegen we iemand tegen vergoeding een deel van het kot te verhuren, nl. de domicilie. Nu heeft die persoon wat deurwaardersproblemen, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de deurwaarder de spullen van mijn zoon niet kan meenemen? We hebben niet overal nog aankoopbewijzen van.
In geval van revindicatie biedt een geregistreerde eigendomsverklaring geen waarborg t.a.v. derden,zodat het eigendomsbewijs van de erin vermelde goederen niet noodzakelijk vaststaat.Ook een factuur mist t.a.v. derden bewijswaarde wanneer niet is aangetoond dat de erop vermelde goederen met eigen gelden werden aangekocht.(Rb. Antwerpen 22 oktober 1990).

Terug naar “Archief”