Emigreren naar Duitsland

Raymond
Topic Starter

Emigreren naar Duitsland

#1 , 10 apr 2008 09:50

Ik ben 54 jaar en zou willen emigreren naar Duitsland.
-Is er een website waar kan ik informatie vinden hierover.
-Kan ik later pensioen trekken van de jaren dat ik in Belgie gewerkt heb.
-Als ik mij laat uitschrijven uit de gemeente,kan ik mij dan eventueel later terug inschrijven als ik moest terugkomen.
- Zijn er andere dingen die ik in orde moet brengen alvorens te vertrekken.
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 10 apr 2008 20:45

Dat pensioen voor uw Belgische jaren; dat zal geen probleem zijn. Uw sociale zekerheid in Duitsland NU lijkt me een groter probleem. Er bestaat in de EU wel vrij verkeer van werknemers, maar vrij verkeer van personen is nog iets anders.
Als U daar niet onmiddellijk gaat werken, zou ik me goed informeren over uw sociale verzekering.

U kunt zich niet alleen laten herinschrijven bij eventuele terugkomst; U zal dat moeten doen.

Bij vertrek uit België moet U een speciale aangifte in de personenbelasting doen voor de periode van 1/1/2008 tot ../../2008. Aangifteformulier telefonisch aanvraagbaar.

(Dit is alles wat ik er kan over vertellen)

j.demoor

#3 , 11 apr 2008 12:12

“Art.18.1. Iedere burger van de Unie heeft het recht vrij op het grondgebied van de lid-Staten te reizen en te verblijven, onder voorbehoud van de beperkingen en voorwaarden die bij dit Verdrag en de bepalingen ter uitvoering daarvan zijn vastgesteld...”(25 MAART 1957. - Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en de bijgevoegde akten).

“Art.65.De verplichting van in België te verblijven is niet vereist vanwege de Belgische onderdanen...De gerechtigde op prestaties die het Rijk verlaat is verplicht binnen de maand van zijn vertrek,de Minister die de pensioenen onder zijn bevoegdheid heeft daarvan in te lichten en de voorziene duur van zijn verplaatsing te vermelden, alsook, indien deze langer is dan één maand, de reden ervan.De Minister die de pensioenen onder zijn bevoegdheid heeft kan de gerechtigde op prestaties waarin bij het koninklijk besluit nr 50 en bij de wet van 20 juli 1990 en bij het koninklijk besluit van 23 december 1996 is voorzien, toelating verlenen tot een verblijf in het buitenland voor een periode langer dan één maand, wanneer bijzondere omstandigheden een verblijf van zulke duur wettigen.(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen.Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Archief”