Hypotheek schrijven

Arielle
Topic Starter

Hypotheek schrijven

#1 , 28 apr 2008 15:08

'k Heb samen met met ex echtgenoot nog een eigendom. Mijn vriend gaat de onverdeeldheid van mijn ex overkopen. In de bank hebben ze verteld dat wanneer we een nieuwe lening aangaan bij dezelfde bank wij geen "schrijven van de lening moeten betalen". Dit zou ons toch direct 2500 euro uitsparen. Kan dit ? Het eigendom en de huidige lening spreken op Mr X en Mevr Y en nu gaat dat op Mr Z en Mevr Y worden. Dat kan toch niet dat hier geen aktekosten voor aangerekend worden ? Is dit toch mogelijk of is dit een tactiek van de bank om de lening niet op een ander te nemen ? Zij beweren dat ze al een hypotheek op het eigendom hebben en dat dit intern kan geregeld worden. De verantwoordelijke wil dit echter niet op papier zetten vandaar mijn grote twijfels. Ter verduidelijking de eerste lening wordt afbetaald en er wordt een nieuwe aangegaan omdat huidige interestvoet voordeliger is. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 apr 2008 19:48

Het eigendom en de huidige lening spreken op Mr. ... en

Dat klopt.
Maar een hypotheek spreekt nooit op personen maar op een onroerend goed (grond en/of gebouw).
Als ik een hypotheek heb op een goed, dan mag dat goed zelfs verkocht worden aan "wildvreemden": toch blijft mijn hypotheek bestaan en als om het even welke ontlener zijn lening aan mij niet terugbetaalt waarvoor hij hypotheek heeft gegeven op dat goed, dan laat ik dat huis verkopen zelfs al is het zijn eigendom niet meer.

Men zegt dan ook: de hypotheek volgt het goed, ongeacht in wiens handen het overgaat.

Of nog: hypotheek is een zakelijk recht: het plakt aan de zaak, niet aan de persoon.

Je kan dat vergelijken met een erfdienstbaarheid, dat is ook een zakelijk recht.
"Men" zal zeggen: ik moet als eigenaar toestaan dat mijn gebuur over mijn oprit rijdt om in een wei te geraken. Dat is goedbedoeld, maar fout.
Juist is: "mijn" perceel grond mag gebruikt worden door "het perceel" van een ander. Overmorgen kan er een nieuwe eigenaar zijn van beide percelen, dat verandert niets aan de erfdienstbaarheid want die plakt aan de zaak (de gronden).

Vandaar ook een belangrijke rol voor een notaris als die een onroerend goed verkoopt: de zaak moet vrij zijn van al die zakelijke rechten, anders neemt de nieuwe eigenaar dat over. Dat is wat bij U gaat gebeuren (en gewild is).

Reclame

Terug naar “Archief”