betaling volgens verkeerd barema - te recupereren?

sebastiaan_vr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

betaling volgens verkeerd barema - te recupereren?

#1 , 18 jan 2019 17:20

Hallo,

ik heb recent ontslag genomen bij mijn werkgever, ik plaats alarmsystemen en ben ingeschreven als arbeider in een 40 uren week. Mijn werkgever heeft mij destijds ingeschreven onder paritair comité 149.04 (metaalhandel) met loonschaal categorie A2. Nu heb ik gezien dat die loonschaal voor ongeschoolde arbeiders is met 10 jaar anciënniteit, maar ik heb wel degelijk de opleiding gedaan dus incl. alle diploma en attesten, en ben nog maar 6 jaar in dienst, waardoor ik dus onder een hogere loonschaal moet vallen en dus volgens een hoger barema zou moeten betaald worden.

Bestaat de mogelijkheid om het te weinig betaalde loon alsnog te ontvangen? Mijn baas heeft namelijk gebeld naar acerta en mij bevestigd dat ik inderdaad in een verkeerde categorie zit, maar weigert om mij iets van compensatie te geven.

Mvg,

Sebastiaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 18 jan 2019 18:04

Als je werkgever niet mee gaand is zal dit arbeidsrechtbank worden.

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
(In geval van toepassing van artikel 39bis verjaart de rechtsvordering die uit de niet-betaling van de opzeggingsvergoeding ontstaat, één jaar na de laatste effectieve maandelijkse betaling door de werkgever.) <W 1985-01-22/30, art. 59, 009>

De reactie van je werkgever is niet te voorzien, want wij hier hebben geen glazen bol.

Is de reactie dat hij van je af wil dan zal hij wel een reden vinden voor je af te danken, en dan is het te weinig loon maximum van één jaar.
Wil hij je houden en heeft hij een beetje van een goede advocaat, dan zal er gepleit worden op basis van de categorieën en is alles mogelijk, maar met maximum 5 jaar.
Het is niet omdat men een bepaalde diploma heeft dat je er ook voor betaald word.
Ik had (nu nog niet) geen enkel diploma en kreeg het hoogste loon.

Er zijn mensen met een master diploma die een loon van bachelor krijgen en zelfs minder, zelfs aan de staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger

#3 , 18 jan 2019 18:07

Diploma is geen garantie om ernaar betaald te worden.
Een universitair die met een bus rijdt gaat daar niet meer voor betaald worden!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”