Opzeg als bediende tot paasweekend

VincentS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg als bediende tot paasweekend

#1 , 06 mar 2019 08:25

Ik heb vandaag mijn opzeg gegeven bij mijn werkgever welke 6 weken is. Deze zal dus maandag ingaan en loopt dan tot 21 april wat dit jaar net Pasen is. Loopt mijn contract en loon dan inderdaad tot en met die zondag?
Mijn nieuwe contract gaat in op dinsdag 23 april aangezien een feestdag, paasmaandag dan, beginnen niet logisch is.
Zal ik hierdoor een betaalde feestdag missen of krijg ik Pasen betaald als feestdag?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 06 mar 2019 10:33

Betaling van een feestdag en een vervanginsdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst

Wanneer een feestdag valt na het einde van de arbeidsovereenkomst, voorziet de reglementering dat de werknemer eventueel nog een loon kan genieten, rekeninghoudend met de anciënniteit van de werknemer in de onderneming.

Indien de werknemer gedurende een periode van minder dan vijftien dagen in de onderneming is gebleven, dient de werkgever geen loon te betalen voor een feestdag die valt na het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven , gedurende een periode van 15 dagen tot 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van loon voor 1 feestdag die valt in de periode van 14 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

Indien de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven, blijft de werkgever gehouden tot betaling van het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van 30 dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid.

De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b

#3 , 06 mar 2019 10:51

Lowie, verbeter mij als ik het mis heb.
Een feestdag kan worden uitbetaald door de werkgever tot max.1 maand na beëindiging opzegperiode.
Indien men zelf ontslag neemt, heeft men geen recht op uitbetaling feestdagen.
Indien opzegperiode afloopt op 21 april en hij slechts contractueel begint op 23 april bij nieuwe werkgever; moet volgens mij de vorige werkgever de feestdag betalen.

Reclame

denlowie

#4 , 06 mar 2019 11:03

Lowie, verbeter mij als ik het mis heb.
Een feestdag kan worden uitbetaald door de werkgever tot max.1 maand na beëindiging opzegperiode.
Indien men zelf ontslag neemt, heeft men geen recht op uitbetaling feestdagen.
Indien opzegperiode afloopt op 21 april en hij slechts contractueel begint op 23 april bij nieuwe werkgever; moet volgens mij de vorige werkgever de feestdag betalen.

Art. 14. <KB 1989-03-23/30, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 1989-01-01> (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VincentS
Topic Starter

#5 , 06 mar 2019 11:48

Dus mijn huidige werkgever moet de feestdag paasmaandag nog betalen en mis ik geen loon hierdoor.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”