Opzegtermijn in combinatie met zelfstandigheid

JoDeS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn in combinatie met zelfstandigheid

#1 , 02 apr 2019 11:11

Beste,
Goedemorgen,

Per 8/04 laat ik mij registreren in de ondernemingsdatabase als zelfstandige (KBO - eenmanszaak).
Normaal dien ik morgen als werknemer mijn ontslag in, waardoor mijn opzegtermijn ingang neemt op 8/04. (wettelijke termijn: 5 weken)

Uit respect naar mijn werkgever toe, ben ik bereid om mijn opzegtermijn te verlengen van de wettelijke 5 weken, naar 12 weken. Dit geeft de firma iets meer ruimte en tijd om een vervanger te zoeken voor mij (ik ben de rechterhand van de zaakvoerder). Hiervoor heb ik wel een voorstel uitgewerkt, zodat beide partijen er baat bij hebben.

Nu vraag ik me af of ik gedurende de opzegtermijn, mijn zelfstandigheid kan beperken tot bijberoep, om dan per 1/07/2019 om te zetten naar hoofdberoep?

Hoor graag jullie bevindingen.
Mvg,
Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 02 apr 2019 11:23

Beste,

Gelieve te acteren dat er in het sociaal statuut der zelfstandigen met kwartalen en niet met dagen en/of maanden wordt gewerkt. Concreet betekent dit dat als je in het tweede kwartaal van een jaar zelfstandige in hoofdberoep wordt, je over dit kwartaal bijdragen als in hoofdberoep verschuldigd bent.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

JoDeS
Topic Starter

#3 , 02 apr 2019 11:31

Beste heer Rutten,

Eerst en vooral bedankt voor een eerste feedback.
Q2 omhelst toch april tot en met juni? Q3 start per 1/07. Ik meende bijgevolg dat gedurende de opzegtermijn (die ik een einde zou laten nemen op 30/06/2019 ipv 10/05/2019) men nog bijberoep zou hanteren en dan per 1/07 hoofdberoep. Of zie ik dit verkeerd?

Mvg,
Joke

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 02 apr 2019 12:34

Beste,

Indien u uw activiteit als werknemer staakt per 30.06.2019 en per 01.07.2019 zelfstandige in hoofdberoep wordt, bent u inderdaad vanaf 01.07.2019 bijdragen verschuldigd in hoofdberoep. Indien u tijdens het 2de kwartaal uw activiteit als werknemer combineert met een zelfstandige activiteit, dient u weliswaar aan te sluiten als zelfstandige vanaf het 2de kwartaal en bent u al dan niet bijdragen verschuldigd in bijberoep of als in hoofdberoep naargelang de hoogte van het inkomen uit deze zelfstandige activiteit. Uitgaande van je opzegperiode kwam ik niet aan het einde van een kwartaal uit, vandaar mijn uitleg over aanvang tijdens een kwartaal. Gelieve dus je opzeg concreet en in onderling akkoord volledig op mekaar af te stemmen om iedere discussie achteraf te vermijden. Mij persoonlijk lijkt het veiliger dat jullie een ontslag met wederzijdse toestemming vanaf 01.07.2019 hadden afgesproken, dan kon er geen zever ontstaan als je bv. tijdens je opzeg ziek of technisch werkloos of wat dan ook zou worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

JoDeS
Topic Starter

#5 , 02 apr 2019 12:54

Beste heer Rutten,

Bedankt voor de duidelijke info.
Het ontslag is nog niet kenbaar gemaakt (ik zou morgen 3/04 de communicatie doen), vandaar dat ik nog even mijn licht wou opsteken.
De wettelijke opzegtermijn is 5 weken, het is puur uit respect voor de zaakvoerder en de collega's dat ik de einddatum zou verleggen, zolang ik de gelegenheid geniet om al opdrachten als freelancer te aanvaarden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik door deze actie in eigen vingers snijd.

Mvg,
Joke

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”