ontslag na burn-out

Vinnie1972
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontslag na burn-out

#1 , 10 dec 2024 09:55

Even kort de situatie schetsen: ik heb een leidinggevende job en ben nu 6 maanden wegens burn-out thuis. Wel degelijk serieus geweest want op spoed gelegen met enorm hoge bloeddruk en hartritmestoornissen. Nu terug aan de beterhand en met de arbeidsarts, de CM en eigen huisarts overeengekomen om vanaf januari terug deeltijds te starten in de vorm van een re-integratietraject. Enkel mijn rechtstreeks leidinggevende zei nu op een 1-1 gesprek dat hij mij het liefst zou laten ontslaan. Ik mocht van hem kiezen: ofwel wegens medische overmacht ofwel gewoon ontslag met een dadingovereenkomst. Ik heb beiden geweigerd en gezegd dat ik geen ontslag wil. Waarop zijn woorden waren: met profiteurs kan ik niets doen dus je zal toch moeten kiezen. Dus het gesprek is vrij bitsig geëindigd en nu zit ik dus weer met een serieus hoge bloeddruk thuis bang af te wachten wat er gaat komen. Mijn leidinggevende heeft het slim gespeeld want er zijn geen getuigen en het gesprek is natuurlijk niet opgenomen. Mijn huisarts zei dan maar de burn-out verlengen. Maar ik wil terug gaan werken omdat het financieel gewoon niet meer te doen is. Alles moet wel elke maand betaald geraken en met op de CM te staan is mijn maandelijks inkomen bijna gehalveerd. Bijkomende info: er zijn sinds de 6 maanden dat ik met burn-out thuis zit al zeker dat ik weet 2 mensen direct ontslagen (met dadingovereenkomst), 3 hebben zelf ontslag genomen en met mij bij zitten er 3 leidinggevenden met een burn-out thuis (op een totaal van 54 werknemers met een bediendencontract en leidinggevende functie).

De vraag is wat nu?

Epicuros
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2024 23:12

Hoi!
Lijkt mij niet veel mogelijk in jouw situatie, als de werkgever wil overgaan tot opzeg of verbreking, is dat naar Belgisch recht altijd mogelijk.

In geval medische overmacht is de vereiste dat je minstens 9 maand ononderbroken arbeidsongeschikt moet zijn én dat de arbeidsarts ook moet beslissen dat jij, gelet op je medische toestand, de job, zoals contractueel werd overeengekomen toentertijd, (definitief) niet meer kan uitoefenen in de toekomst.

De werkgever kan ook jouw contract opzeggen, maar dan moet je wel een opzegtermijn presteren. Zolang je ziek blijft kan deze zelfs niet starten.

Verbreking door de werkgever is ook mogelijk, maar dan zal hij jouw normaal te presteren opzegtermijn moeten uitbetalen.

Je kan ook wachten (doch niet te lang <9m) tot je deels hersteld bent en dan via een re-integratietraject proberen op te starten, maar de werkgever mag dit gemotiveerd weigeren.

Dan rest nog de mogelijkheid om volledig te herstellen (doch binnen de 9m) en meteen fulltime er tegen aan te gaan met risico op verdere medische complicaties...

Een andere mogelijkheid is ook om ondertussen al te kijken voor een andere job en een dading met de werkgever te bespreken (zodat je toch nog iets van ontslagvergoeding krijgt) en voor het overige op de ziekenkas om de periode te overbruggen. Zo vermijd je een werkloosheidsdossier te moeten opstarten en dus een sanctie te krijgen van RVA. Zo moet je hopelijk niet te lang op de ziekenkas blijven en kan je al elders starten...

Er zullen hier ook mensen zeggen dat het niet eerlijk is en alle zever daarrond en dat je de mogelijkheid hebt om, als de werkgever jou ontslaat (opzeg/verbreking), de ontslagmotieven op te vragen en eventueel aan te vechten obv discriminatie wegens gezondheidstoestand en kennelijk onredelijk ontslag, maar dan ben je vertrokken voor een lange juridische strijd. Weet ook dat jij de eiser bent in dat geval en jij de bewijslast draagt. Je zal dus de nodige bewijsstukken moeten verzamelen. Het gaat ook gepaard met lange termijnen (rechtbank duurt lang) en veel onzekerheid en stress, die je wellicht kan missen.

Groetjes

Vinnie1972
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2024 11:12

Alvast bedankt voor de info. Ondertussen al wat gesprekken gehad bij de CM en het ACV. De arbeidsarts zijn beoordeling is re-integratietraject opstarten en dit deeltijds met de bedoeling om terug naar een voltijdse betrekking van de huidige functie te kunnen integreren. Iedereen is daarmee akkoord behalve de werkgever zelf. De rechtsreeks leidinggevende zegt niet mogelijk en vraagt of beter eist ontslag met onderling akkoord. Bij een nieuw gesprek samen met de rechtstreeks leidinggevende, een pas begonnen jonge vrouw van HR en een op-papier vakbondsafgevaardigde of iemand die deed alsof gewoon een papier voor de neus en nu tekenen. Natuurlijk geweigerd en dan is de rechtsreeks leidinggevende beginnen roepen en dreigen. Gevolg was een vlammende discussie en ik ben het gewoon afgestapt en dezelfde dag nog naar de huisarts gegaan. Ondanks de medicatie bloeddruk 21/14 en enorm veel pijn van de stress. Dus de ziekte is nu met 3 maanden verlengd. Tot en met 31 maart 2025 al en met volledig akkoord van de CM. Natuurlijk dan zitten we op 9 maanden ziekte en kan de werkgever medische overmacht inroepen. En dat is wat ze misschien wilden?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”