Discriminatie bij aanwerving en promotie.

Krollenbol
Topic Starter

Discriminatie bij aanwerving en promotie.

#1 , 24 okt 2006 18:52

Hallo iedereen,
ik ben een rechtenstudente, en ik zit momenteel in de 2de lic aan de KUL.
Ik ben op zoek naar allerlei info omtrent discriminatie bij aanwerving en promotie, ik moet namelijk over dat onderwerp een seminarie schrijven voor het vak arbeidsrecht. Ben je in het bezit van documentatie, of ben je op de hoogte van interessante praktijkgevallen, laat dan iets weten...
In ieder geval al een grote dankjewel bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 24 okt 2006 20:09

In de mate dat de standpunten van het militair personeel als representatief kunnen worden aanzien,rusten zij niettemin uitsluitend op een negatieve houding van hetero-sexuele militairen opzichtens diegenen met een homosexuele voorkeur,wat op zich niet kan aanzien worden als een rechtvaardiging voor de kwestieuze inmengingen.Er moet eveneens rekening worden gehouden met de idee?n die blijvend worden verspreid en evolueren en die in het interne recht van de lidstaten juridische veranderingen met zich meebrengen in het voordeel van een toelating van homosexuelen in het leger.Ook al volgde het administratieve ontslag van verzoekers automatisch uit hun homosexualiteit,het onderzoek dat is gevoerd omtrent hun sexuele voorkeur vergt een afzonderlijke behandeling in zoverre dat onderzoek is verdergezet nadat zij erkend hadden homosexueel te zijn.Noch het onderzoek,noch het ontslag van verzoekers zijn dus gerechtvaardigd door art.8.2 EVRM?,EHRM 27 september 1999(Smith en Grady t. U.K.),NJB(Ned.) 1999,1775.

De grondwettelijke regels van de gelijkheid der Belgen(art.10,11 G.W.) voor de wet en van de niet-discriminatie sluiten niet uit dat een verschil in behandeling volgens bepaalde categorie?n van personen zou worden ingesteld,voor zover voor het criterium van onderscheid een objectieve en redelijke verantwoording bestaat. Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld m.b.t. het doel en de gevolgen van de ter beoordeling staande norm.Het gelijkheidsbeginsel is geschonden wanneer vaststaat dat de aangewende middelen redelijkerwijze niet evenredig zijn met het beoogde doel(Arbitragehof nr.21/89,13 juli 1989)

http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/reg ... kansen.pdf

http://www.gripvzw.be/pdfs/wetmahoux.pdf

Schrijf eens een stukje over de haard- en standplaatstoelage.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”