Eindejaarspremie bij ontslag

__Lotte__
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Eindejaarspremie bij ontslag

#1 , 16 okt 2019 12:44

Ik ga binnenkort mijn ontslag geven bij mijn huidige werkgever. Ik heb sowieso een opzegtermijn van 7 weken.
Ik vroeg mij af of zij nog mijn eindejaarspremie moeten betalen indien ik in dienst blijf tot 31/12 of tot op het moment van uitbetaling van de eindejaarspremie ? Uiteraard zou mijn opzegtermijn al lopende zijn, zodat ik begin 2020 kan starten bij mijn nieuwe werkgever.

Het paritair comité 336, van de vrije beroepen is van toepassing. Dit paritair comité voorziet niet in een eindejaarspremie.
Mijn arbeidsovereenkomst schrijft echter het volgende voor:
Daarenboven is overeengekomen dat de werknemer geen recht heeft op de uitbetaling van een deel van de eindejaarspremie in geval van vertrek vóór uitreiking bij het eindigen van het dienstjaar.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2019 14:39

Juist u werkgever moet wettelijk geen geven !

Maar deze keuze wordt enkel een verplichting wanneer de eindejaarspremie in hoofde van de werknemers een verworven recht geworden is.

Als u werkgever een aantal jaren op rij een eindejaarspremie hebben gegeven , dan kan u het volgende jaar niet opeens beslissen om er geen meer te geven.

Natuurlijk in u geval staat het volgende
Daarenboven is overeengekomen dat de werknemer geen recht heeft op de uitbetaling van een deel van de eindejaarspremie in geval van vertrek vóór uitreiking bij het eindigen van het dienstjaar.
Dit is een dubbeltje op zijn kop, dit is te discuteren, en zal van je werkgever afhangen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”