Hallo,
Ik ben momenteel zeven maanden zwanger en mijn werkgever is hiervan al een tijd op de hoogte. Ik blijf fulltime werken tot twee weken voor mijn uitgerekende datum. Ik heb een sterk vermoeden dat ze mij binnenkort zullen ontslaan. Tussen de lijnen door is aangegeven dat er plannen zijn om bepaalde delen van ons product niet verder te ontwikkelen of deze uit te besteden aan een ander/extern team. Dit zou betekenen dat ik en een andere collega overbodig zouden worden. Hierover is nog niet officieel gecommuniceerd, maar degene die deze beslissingen neemt is hooggeplaatst en erg impulsief, dus veel waarschuwing zal er waarschijnlijk niet zijn.
De motivering zal vermoedelijk zijn dat het om een herstructurering van het bedrijf gaat, en dus niet gelinkt worden aan mijn zwangerschap. Het ontslag zal met onmiddellijke ingang gebeuren; dit is ook de werkwijze geweest bij eerdere ontslagen (niet omwille van een dringende reden, maar uit schrik voor mogelijke wraakacties). Het is dus goed mogelijk dat ik nog vóór mijn zwangerschapsverlof ingaat, mijn job verlies en op een werkloosheidsuitkering moet terugvallen. Ik vermoed dat ik geen recht zal hebben op een extra verbrekingsvergoeding, omdat de motivatie formeel niet mijn zwangerschap zal zijn.
Ik vroeg me echter af hoe ‘sterk’ de motivering voor het ontslag moet zijn? Is herstructurering een geldige reden wanneer men van plan is om anderen in te zetten voor werk dat ook door de huidige werknemers gedaan kan worden? En blijft dit even goed te motiveren wanneer enkel ik ontslagen word?
Veel zal natuurlijk afhangen van de motivering die ze geven, maar wanneer het degene is die ik verwacht, vraag ik me af of het zin heeft om hiertegen in te gaan. Ik wil op dit moment vooral stress vermijden, maar maak me uiteraard zorgen over het financiële aspect.