Zwanger - ontslag om oneigenlijke redenen

Vlinder1983
Topic Starter

Zwanger - ontslag om oneigenlijke redenen

#1 , 20 jul 2011 13:16

Beste

Ik ben als bediende aangeworven op 1/7/2010, als management assistant. We zijn op 17/6 overgenomen, de manager waar ik voor werkte is weg en er is een andere in de plaats gekomen. Sinds het begin van deze overname had ik niet meer dezelfde rechten als voorheen (bureau's waar ik niet meer binnenkon, remote access afgezet, taken die ik niet meer moest uitvoeren, ...). Ik voelde het dus al aankomen. Vandaar dat ik heel vroeg mijn zwangerschap per aangetekende brief gemeld heb. Deze brief is vrijdag 15 juli verstuurd geweest en is maandag gearriveerd. Blijkbaar hadden ze -volgens hen- de ontslagbrief al op 11 juli gemaakt maar door ziekte konden ze het mij pas vrijdag zeggen. Omdat ze het naar eigen zeggen vrijdag zo druk hadden en ik zogezegd te vroeg weg was (totaal onwaar) hebben ze maar maandag (zogezegd voor mijn mededeling dat ik zwanger was en dat de aangetekende brief onderweg was) de brief verstuurd en gezegd dat ik ontslagen ben omdat ik als boekhoudkundig verantwoordelijke tekort schiet. Ik ben ook niet aangeworven om boekhoudkundig verantwoordelijke te zijn, enkel om eenvoudige boekhoudkundige verrichtingen te doen. Ook zijn vrouw komt er vanaf 1/8 werken als office manager dus ze hebben letterlijk gezegd dat ze mij niet meer nodig hebben ... (helaas niet op papier).

Nu weet ik dat ze me niet zomaar mogen ontslaan als je zwanger bent maar ze hebben hier wel een zogenaamde reden buiten reden van zwangerschap om.

Vraag is:

-loont het toch de moeite om dit toch aan te vechten als ontslag om reden van zwangerschap?
-mocht ik na afloop van de opzegtermijn naar de RVA moeten gaan omdat een leugenachtige reden op mijn C4 vermeld staat (nl. dat ik tekortschiet), kan ik dan een goede verdediging opbouwen? Ik heb alle bewijzen, evaluaties van het afgelopen jaar, het verschil in functie-inhoud na de overname, het gebrek aan werk en het vragen ernaar, mijn functieprofiel etc ... Heb zowat mijn ganse mailbox en directory gekopieerd ...
-ik krijg nu ook nog enkel dom en zinloos werk, echt tijdverdrijf, maar ik vind het bijna pesterij, kan ik daar iets tegen ondernemen (na natuurlijk dit gevraagd te hebben aan mijn werkgever)?

Alvast bedankt ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 jul 2011 14:39

wat staat er exact als reden in de ontslagbrief (letterlijk, niet samengevat)?

RVA mag je alvast vertrouwen in hebben, daar heb je niks in te vrezen indien je geen aangetekende zendingen met bepaalde opmerkingen had op voorhand :-)

Vlinder1983
Topic Starter

#3 , 21 jul 2011 10:43

Er staat geen reden op, gewoon ontslag door opzegging ...

Reclame

JPV

#4 , 21 jul 2011 11:26

aangetekende zending + gewone brief verzenden waarin je schirftelijk de reden van het ontslag vraagt, gezien je beschermde situatie als zwangere werknemer en je aangetekende zending van vrijdag X/X/2011. Eventueel ook je werk voor je ontslag terug vragen (afhankelijk van wat je vroeger deed en wat je nu moet doen.

Afhankelijk van je huidige arbeidsovereenkomst en of je de brief vriendelijk of dreigend wil maken, kan je ook nog over de schadevergoedingen beginnen en eventueel een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst laten vaststellen (het andere werk dat je nu moet doen).

Als je bij een vakbond aangesloten bent, dringend contact opnemen. Werkgever gaat op vele vlakken in de fout.

Vlinder1983
Topic Starter

#5 , 21 jul 2011 12:10

JPV

-Hoe doe je dat dan, een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst laten vaststellen? Hoe ga je daarvoor te werk? En zijn bewijsstukken als functieomschrijvingen ed daarvoor een goed bewijsstuk? En je arbeidsovereenkomst? Gelukkig heb ik een overload aan bewijsmateriaal ...
-het werk van voor je ontslag vragen: moet dit ook op die brief?
-moet hun antwoord met de reden van ontslag ook aangetekend opgestuurd worden?

Ik ga sowieso naar de vakbond, ben wel niet aangesloten, maar als je dit het moment zelf doet helpen ze je ook verder (allez, ik hoor toch van veel mensen dat ze zo gesyndiceerd geraakt zijn, door een probleem op het moment zelf) ...

Thx

JPV

#6 , 21 jul 2011 13:23

heb je functieomschrijvingen? Da's natuurlijk ideaal :). heb je eventueel mails van je werkgever met je nieuwe taken (of kan je maken dat je zo'n mails hebt, door bvb daarover te converseren via mail?)

Gezien het probleem pas recent ontstaan is, zou ik even met de persoon van de vakbond samenzitten om die brief op te stellen, 't is nu niet dat het zo enorm dringend is. 't is nu wel vakantie, dus verwacht dat je mss wel iets langer moet wachten... Langer dan 2 weken zou ik nu toch wel niet wachten. Via internet is het moelijk om een concreet antwoord te geven met de exacte inhoud van je brief, dat hangt soms af van hoe jij je voelt tegenover je toekomstige ex-werkgever.

En idd, vakbond helpt ook als je nog geen lid bent, toch afhankelijk van de regio en de kleur, vaak wel met een soort boete (je moet het lidgeld van 1 jaar terug betalen). Maar da's niet veel geld tegenover wat je kan verkrijgen als schadevergoeding (als je gelijk krijgt: minstens 6 maand je brutoloon, eventueel zelfs misbruik van ontslagrecht).

Hun antwoord met de reden van ontslag moet trouwens niet aangetekend opgestuurd worden, zolang het ofwel door hen ondertekend is (of toch door iemand die in naam van de bedrijfsleiding kans preken) is het voor jou perfect bruikbaar.

xena

#7 , 21 jul 2011 13:39

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Vlinder1983
Topic Starter

#8 , 21 jul 2011 14:51

Ja, ik heb idd functie-omschrijvingen en ook mails met nieuwe taken met daarin specifiek het woord wijzigingen en dan de nieuwe taken. In mijn arbeidsovereenkomst staat ook niet dat mijn taken aangepast mogen worden naar de noodwendigheden van de firma ...

Bedankt voor jullie advies, ik ga volgende week naar de vakbond en zal toch ook eens een advocaat bezoeken ...

xena

#9 , 21 jul 2011 18:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Vlinder1983
Topic Starter

#10 , 25 jul 2011 13:45

Ik ben vanmorgen bij de vakbond geweest, en ze willen er een zaak van maken. We gaan dit aanvechten als ontslag omwille van zwangerschap, waarna mijn werkgever natuurlijk met een andere reden zal komen die we moeten aanvechten ... Nu moet ik enkel nog beslissen wanneer we ermee starten, nu of na mijn opzeg. Aan de ene kant zou ik het graag nu al doen omdat ik wil dat het vooruitgaat, ik wil rechtvaardigheid, maar ik heb schrik voor de gevolgen op het werk zelf, de sfeer is nu al zo slecht en dan zal ik nog meer genegeerd en slecht behandeld worden (kleine KMO ...). Ik weet niet hoeveel ik mentaal aankan, zeker nu niet, met die zwangerschap. Ik verwacht toch heel wat spanningen en tegenwerkingen vanuit die hoek.
Aan de andere kant, drie maanden opzeg uitdoen lijkt me heel lang en zal ik hen enkel maar nog meer zogenaamde redenen geven die hun ontslag staven ...

Weten jullie trouwens hoelang je mag thuisblijven en hoelang je terug moet gaan werken om na ziekte terug door de werkgever betaald te worden?

Bedankt!

JPV

#11 , 25 jul 2011 14:50

als je het ook maar deels mentaal niet meer aankan, zal iedere arts je terecht op de ziekenbond plaatsen.
Tussen 2 ziektes moet voor een herval uit te sluiten minstens 14 dagen zitten afaik.

Vlinder1983
Topic Starter

#12 , 26 jul 2011 12:59

Hoi

Ik heb toch beslist om te wachten tot de opzeg voorbij is, dit is volgens de vakbond geen probleem; zal wel pogen om deze opzeg korter te maken want ik word daar echt gek :x

Nogmaals bedankt

JPV

#13 , 26 jul 2011 13:23

Hou er rekening mee dat, als je de opzeg korter maakt, je eventueel in de problemen komt met je recht op werkloosheidsuitkeringen en eventueel zelfs met ontslagvergoedingen (al betwijfel ik dit laatste).

Vlinder1983
Topic Starter

#14 , 26 jul 2011 19:46

Dat weet ik, ik teken zeker geen opzegging in wederzijds akkoord, ik zou graag bekomen dat ik niet meer moet gaan ...

Vlinder1983
Topic Starter

#15 , 01 aug 2011 20:30

En stel nu dat ik een andere tijdelijke job zoek, en dat ik een overeenkomst 'beëindiging arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord' teken? Er staat daarin volgende passage: 'beide partijen zien dan ook uitdrukkelijk af van alle rechten in het kader van de wet op arbeidsovereenkomsten en doen afstand van elke contractuele en andere vorderingen tot schadevergoeding op basis van welke wetgeving dan ook'. Betekent dit dan dat het aanvechten van mijn ontslag NA het tekenen van dergelijke overeenkomst geen nut meer heeft? Maw: steek ik dan beter de vakbond in gang VOOR het ondertekenen van dergelijk document?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”