terugeisen woonbijdrage na beeindiging samenwoonst

Bert_st
Topic Starter

terugeisen woonbijdrage na beeindiging samenwoonst

#1 , 30 sep 2010 10:33

Geachte leden,

Wie kan mij helpen met volgende vraag:

Mijn broer woonde 2jaar samen met zijn toennmalige (nu ex-)vriendin in een huis waarvan ik samen met mijn broer de eigenaar ben.
Mijn broer vroeg een kleine woonbijdrage aan zijn vriendin van 250 euro/maand dat hij rechtstreeks op mijn rekening liet storting aangezien ik mede-eigenaar ben van het huis.

Sinds vorige maand is zijn vriendin het afgestapt en nu eist zij het geld terug dat ze op mijn rekening heeft gestort.
Ze beschouwde de bijdrage als een soort lening terwijl mijn broer en ik het geld beschouwden als een klein huurbedrag aangezien de woning een aanzienlijke waarde heeft.
Er is geen contract opgemaakt voor deze woonbijdrage.
Mijn broer en zijn ex-vriendin waren feitelijk samenwonend.

Nu dreigt de ex-schoonvader gerechtelijke stappen te ondernemen om dit bedrag terug te vorderen (grootte-orde 10 000 euro)
Mijn vragen:

1. Heeft de ex-vriendin recht op het geld?
2. Welke gerechtelijke stappen zou hij kunnen nemen? Vredegerecht?

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 30 sep 2010 11:23

Gebeurden die betalingen van de ex-vriendin richting je broer via overschrijving? Stonden er mededelingen bij?
Als ze bvb huur als mededeling zette, heeft ze al geen poot om op te staan en al de rest kan als schenking geïnterpreteerd worden lijkt mij
Aan de eiser om te bewijzen ...

Bert_st
Topic Starter

#3 , 30 sep 2010 11:55

Betalingen gebeurden dmv stortingen met medelingen onder de vorm van: bijdrage jan-april 2010

Reclame

Mariette

#4 , 30 sep 2010 11:58

Hoe kan ze dat luttele bedragje beschouwen als afbetaling van een soort lening? Dacht ze dat ze binnen afzienbare tijd mede-eigenaar van het huis ging worden? Hoeveel jaar ging ze die "lening" dan afbetalen?

Bijdrage = bijdrage? geen aflossing van lening waarvan het bedrag zelfs niet bekend is.

Veebee

#5 , 30 sep 2010 12:28

Beetje gefrustreerd omwille van het afspringen van de relatie. Meer intimidatie dan een wettelijke grond om het bedrag terug te eisen.
Laat ze maar met bewijzen aankomen, ik zou me niet teveel zorgen maken

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2010 12:40

Als zij vindt dat je dat moet terugbetalen moet ze dat ook kunnen bewijzen.

Als ze zegt dat het een lening is moet ze niet alleen bewijzen dat ze je geld gegeven heeft, maar ook dat overeengekomen werd dat je dit zou terugbetalen.

Gelet op je uitleg denk ik niet dat ze een juridische procedure zal durven beginnen. Ik zie niet in hoe ze die zou kunnen winnen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2010 12:47

Het zou ook betekenen dat ze 2 jaar GRATIS gewoond heeft.

Bert_st
Topic Starter

#8 , 30 sep 2010 13:58

Dank voor alle antwoorden.
Alles wat jullie zeggen heb ik ook gedacht maar men weet maar nooit.
Er is nooit iets op papier gezet. Ze zou de bijdrage blijven betaald hebben, vermoed ik.
Btw, zij heeft de relatie stopgezet en niet mijn broer.
Mijn broer was eventueel zelfs nog bereid een deel terug te storten omdat hij blijkbaar ooit mondeling beweerd heeft dit te doen als er problemen tussen hen zouden komen.
Ik ziet niet in waarom hij dit zou doen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”