Huis erven voor 50%

Frakkie
Topic Starter

Huis erven voor 50%

#1 , 10 okt 2010 17:01

Nu ik de weg naar dit forum gevonden heb kan ik mss ook nog een vraag stellen waar ik al een tijdje mee worstel.

Mijn ouders hebben een huis dat groot genoeg is voor ons allemaal. Momenteel woon ik samen met mijn broer nog steeds in bij mijn ouders. Stel dat ik samen met mijn broer voor altijd in het huis van onze ouders willen blijven wonen. In het beste geval komen we dan onderling overeen dat ieder 50/50 van het huis krijgt. Welke mogelijkheid is dan het beste om dit idee te kunnen realiseren na de dood van onze beide ouders?

Een testament? Een schenking (wat me vrij duur lijkt)? ..... iets anders. En op welke manier kunnen we deze afspraak het best laten noteren bij de notaris?

Ik ben me ook bewust dat er heel wat kosten bij komen maar ik wil de beste garantie voor mijn broer en mezelf dat het ouderlijk huis achteraf aan ons toe zal behoren.

Laat me ervan uit gaan dat de ouders dit idee goedkeuren en ieder daadwerkelijk de helft van hun huis willen schenken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 okt 2010 17:07

In het beste geval komen we dan onderling overeen dat ieder 50/50 van het huis krijgt. Welke mogelijkheid is dan het beste om dit idee te kunnen realiseren na de dood van onze beide ouders?

Jullie erven automatisch elk de helft van dat huis indien jullie de twee enige kinderen zijn. Indien er meer kinderen zijn dan zullen jullie hun deel in het huis moeten afkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Frakkie
Topic Starter

#3 , 11 okt 2010 20:21

Indien er meer kinderen zijn dan zullen jullie hun deel in het huis moeten afkopen.

Ik heb inderdaad nog twee zussen maar zij zouden het ons graag gunnen dat we het ouderlijk huis zouden erven. Hun erfenis afkopen zou inderdaad het makkelijkst zijn maardaar hebben we het kapitaal helaas niet voor. Nu is eigenlijk mijn vraag wat we dan het best kunnen doen om er toch voor te zorgen dat ik en mijn broer achteraf het huis krijgen?

Reclame

Mariette

#4 , 11 okt 2010 20:31

Indien U zussen heeft, moet U weten dat het ouderlijke huis in gelijke delen aan al de kinderen toekomt na overlijden van de ouders.
Indien je het huis wil behouden kan je dat m.i. doen in gezamenlijke overeenkomst (vb. je betaalt huur aan je zussen voor hun geërfd gedeelte indien zij dat willen aanvaarden) of je betaalt gewoon je zussen hun erfdeel uit (je kan ook gaan lenen daarvoor neem ik aan).

Me dunkt is er geen afspraak nodig op voorhand als de broers het huis willen behouden. Dat is een zaak van overeenkomst tussen de erfgenamen.

Als mijn moeder overlijdt erf ik samen met mijn broer haar huis. Het is onze bedoeling het te behouden in gezamenlijke eigendom, maar daar heeft mijn (tegen dan overleden) moeder niet echt het beslissingrecht over. Indien ik of mijn broer van idee verandert, zal het huis ofwel worden verkocht ofwel koopt de ene de andere uit.
Je kan slechts gedurende vijf jaar een huis verplicht in onverdeeldheid overlaten via testament heeft mijn notaris ooit gezegd.

Wanton? is dat correcte info?

roharro

#5 , 11 okt 2010 21:21

Indien er meer kinderen zijn dan zullen jullie hun deel in het huis moeten afkopen.

Ik heb inderdaad nog twee zussen maar zij zouden het ons graag gunnen dat we het ouderlijk huis zouden erven. Hun erfenis afkopen zou inderdaad het makkelijkst zijn maardaar hebben we het kapitaal helaas niet voor. Nu is eigenlijk mijn vraag wat we dan het best kunnen doen om er toch voor te zorgen dat ik en mijn broer achteraf het huis krijgen?
Zitten er ook nog roerende beleggingen of andere woningen in de erfenis dan kunnen jullie met de twee zussen allicht tot een overeenkomst komen. Zoniet kunnen jullie enkel eigenaar van de volledige woning worden door de zussen uit te kopen, daarvoor kunnen jullie eventueel een hypothecairte lening aangaan.

Frakkie
Topic Starter

#6 , 11 okt 2010 21:41

Mariette en Roharro, beiden bedankt voor het antwoord en de raad.
Misschien een domme vraag: kan ik de erfenis van mijn zussen ook al overkopen als mijn ouders allebei nog leven? Hoe kan ik er dan achteraf zeker van zijn dat ze niet nog eens hun deel gaan opeisen van de waarde van de woonst? Via een testament?
Je hebt toch nog altijd een voorbehouden deel voor de erfgenamen waar je niet onderuit komt. Zelfs niet met een onderling akkoord als ik het allemaal goed begrijp.

@roharro: jammergenoeg bezitten mijn ouders geen andere woningen. Roerende beleggingen eigenlijk wel als je het pensioensparen momenteel als een belegging mag aanschouwen.

roharro

#7 , 11 okt 2010 21:48

Misschien een domme vraag: kan ik de erfenis van mijn zussen ook al overkopen als mijn ouders allebei nog leven?

Aangezien uw zussen nog niets geerfd hebben kunnen ze (nog) niets aan u verkopen.

wanton

#8 , 12 okt 2010 12:03

Het is in België niet mogelijk afspraken te maken over een nalatenschap vooraleer die nalatenschap is opengevallen , maw. zolang (één van) de ouders leven. De meest normale gang van zaken is dat de verdeling op de wettelijke manier gebeurt: ieder van de kinderen een gelijk deel. Daarna zullen de broers de ander erfgenamen ( hun zussen ) moeten uitkopen , er zit geen andere manier op. Voordeel is dat men slechts 1 % registratierecht moet betalen op het deel dat men koopt. Hiervoor kan je eventueel een lening nemen , die in aanmerking komt voor fiscale aftrek.
Wanneer de ouders nu een schenking zouden doen zodat de broers reeds volledig eigenaar zouden worden , worden de zussen de facto onterfd. Deze kunnen dan toch hun rechten opeisen bij de nalatenschap van de ouders. Zij hebben hoedanook recht op hun deel van de erfenis, een schenking verandert dat niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Frakkie
Topic Starter

#9 , 12 okt 2010 21:07

Allemaal bedankt voor de 'duidelijke' uitleg. Jammer dat de wet zich moeit met de goedwil van mensen.

roharro

#10 , 12 okt 2010 21:19

Allemaal bedankt voor de 'duidelijke' uitleg. Jammer dat de wet zich moeit met de goedwil van mensen.
De bedoeling van de wet is mogelijke misbruiken, zoals het totaal onterven van een kind in het voordeel van een ander kind, te voorkomen. Indien op het ogenblik dat de erfenis openvalt één of meer erfgenbamen niet geïnteresseerd zijn in de erfenis kunnen ze die wel verwerpen, waardoor anderen in hun plaats zullen erven.

wanton

#11 , 12 okt 2010 23:38

Wanneer één der erfgenamen de erfenis weigert , is het gevolg dat de overige erfgenamen meer krijgen. Er komen geen andere erfgenamen in de plaats. Dus als de twee zussen van Frakkie de erfenis zullen weigeren , erven de twee broers zonder bijkomende uitgaven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Frakkie
Topic Starter

#12 , 14 okt 2010 21:07

Ik wil toch nog even terugkomen op het aanvankelijke verhaal...
Stel dat ik en mijn broer samen een huis kopen (niet het ouderlijk huis!). We gaan een lening aan op onze twee namen en we nemen onze ouders gewoon bij ons.
Ik ga ervan uit als ik samen met mijn broer een lening aan ga voor een huis dat we allebei eigenaar zijn van de woonst. Indien mijn ouders iets overkomt zijn wij toch zeker dat we de woonst kunnen behouden. Of zie ik dit verkeerd?
Het lijkt me allemaal vrij logisch maar iemand wist me te vertellen dat in deze situatie ik met mijn broer alleen de blote eigendom genieten en dat mijn ouders het vruchtgebruik dan zullen hebben. Is dit een regel? Dit zou beteken dat ik al blote eigenaar niet de woning mag bewonen.
Als ik een huis koop ga ik er toch vanuit dat ik er in kan wonen.
Is het niet aan de notaris in kwestie om een systeem uit te werken waarin we bv naast de blote eigendom ook het vruchtgebruik kunnen genieten? Kan in dat geval ook in de akte opgenomen worden dat anderen (zoals mijn ouders) ook nog eens het vruchtgebruik genieten?

Lightning

#13 , 14 okt 2010 21:18

Indien jullie samen een huis kopen (een ander dan het ouderlijk huis), dan zijn jullie beide eigenaar als jullie allebeide als koper vermeld staan in de authentieke akte en die akte ondertekend hebben bij de notaris. Het samen aangaan van een lening zegt niks over het al of niet eigenaar zijn.

Als jullie daar dan gaan wonen samen met jullie ouders wil niet zeggen dat jullie ouders het vruchtgebruik van het huis krijgen, zo wonen gewoon in. Als jullie ouders overlijden verandert er voor jullie niks. Jullie zijn en blijven elk 50% volle eigenaar van dat huis.

Frakkie
Topic Starter

#14 , 14 okt 2010 21:36

Vrij simpel dus op het eerste zicht. Kan ik daarbovenop ook nog eens het vruchtgebruik geven aan mijn ouders als ik en mijn broer de eigenaar zijn van het huis?

Lightning

#15 , 14 okt 2010 21:53

Waarom zouden jullie hen het vruchtgebruik willen geven aan je ouders?
Ik dacht dat vruchtgebruik (gekocht of geschonken) altijd eindigt bij het overlijden van de oorspronkelijke eigenaar. Als het erom te doen is om jullie ouders het genot te laten behouden moesten jullie overlijden is dat dus geen goede constructie?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”