Huis erven voor 50%

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Huis erven voor 50%

#16 , 15 okt 2010 00:00

Het vruchtgebruik houdt op bij het overlijden van de vruchtgebruiker. De blote eigenaar wordt dan volle eigenaar.
@Frakkie:waarom zou u het vruchtgebruik aan uw ouders willen geven? Wat is eigenlijk uw beweegreden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frakkie
Topic Starter

#17 , 15 okt 2010 08:56

De bedoeling is eigenlijk vrij simpel. Mijn ouders zouden bv hun huis verkopen en een deel van hun centen in een nieuw huis steken waarvan ik en mijn broer de eigenaars zullen worden. Natuurlijk willen ze toch enige garantie hebben (namelijk dat ze voor de rest van hun leven onderdak hebben). Wij willen hen die garantie geven door hen het vruchtgebruik toe te kennen terwijl ik en mijn broer de volle eigendom zouden bezitten.
Kan dat?

Mariette

#18 , 15 okt 2010 09:03

De bedoeling is eigenlijk vrij simpel. Mijn ouders zouden bv hun huis verkopen en een deel van hun centen in een nieuw huis steken waarvan ik en mijn broer de eigenaars zullen worden. Natuurlijk willen ze toch enige garantie hebben (namelijk dat ze voor de rest van hun leven onderdak hebben). Wij willen hen die garantie geven door hen het vruchtgebruik toe te kennen terwijl ik en mijn broer de volle eigendom zouden bezitten.
Kan dat?
De twee zonen zouden dus een schenking krijgen van de ouders, zonder dat de zussen een schenking ontvangen?

Reclame

Lightning

#19 , 15 okt 2010 09:34

Uw ouders kunnen ook het ouderlijk huis aan jullie schenken met behoud van vruchtgebruik.
Bij het overlijden van de ouders zullen de 2 zussen gecompenseerd worden voor deze schenking.

wanton

#20 , 15 okt 2010 14:38

Frakkie , wat jij daar allemaal zegt kan niet. wanneer jij en je broer volle eigendom hebben , is het onmogelijk dat uw ouders het vruchtgebruik hebben. Volle eigendom impliceert namelijk ook het vruchtgebruik.
Hoe je het ook keert of draait , indien jijzelf niets koopt , zal je altijd moeten rekening houden met het erfdeel van je zussen. Als dat nu niet kan gegarandeerd worden , zal de verrekening volgens bij het overlijden van de ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#21 , 16 okt 2010 11:58

En wat als de ouders hun huis aan de zonen verkopen op lijfrente? Is dat wettelijk mogelijk? Dan zijn de ouders verzekerd van hun woonst én zijn de zonen verzekerd van de woning zonder dat hun zussen moeten delen.

(niet mijn voorstel, ik vraag het me gewoon af).

wanton

#22 , 17 okt 2010 13:04

Een huis op lijfrente verkopen aan een mogelijk erfgenaam , wordt gemakkelijk gezien als een verdoken schenking. Met zulke praktijk - ik zeg niet dat het onmogelijk is - zijn we meestal niet veel verder. Mede-erfgenamen die kunnen het de anderen zeer moeilijk maken?
Toet-anch-Amon

Mariette

#23 , 17 okt 2010 13:36

Als de bedoelingen nu niet oneerbaar zijn, en er is geen probleem dat de zussen hun erfdeel mee ontvangen na het overlijden van de ouders, dan zou die lijfrente verkoopt toch een zekerheid kunnen bieden?

- de ouders hebben de zekerheid dat ze in de woonst kunnen blijven wonen
- de zonen hebben de zekerheid dat ze de woning na het overlijden van de ouders blijvend verwerven
- indien er een mogelijke regeling van "schenking" kan worden aangetoond, of in overleg aanvaard, dan zouden beide zussen ook hun erfdeel kunnen opeisen van de broers(geldbedrag), of misschien kunnen de ouders al bij leven een bepaalde tegenwaarde als schenking aan de zussen kunnen geven.

Frakkie
Topic Starter

#24 , 17 okt 2010 14:17

Mariette, u bedoelt dus dat mijn ouders het nieuwe huis op hun naam zouden kopen en het achteraf zouden verkopen aan ons op lijfrente? Geen slecht idee maar het is de bedoeling dat wij intussen ook bijdragen in de kosten wanneer onze ouders dit huis kopen. We zijn niet van plan achteraf nog eens te betalen voor iets waarvoor we al een stukje betaald hebben.

Nogmaals alle ideeën zijn welkom en ik waardeer dat iedereen zoveel suggesties naar voren brengt in dit forum.

Mss wil ik algemeen toch nog iets vermelden namelijk, ik weet dat we realistisch moeten zijn en rekening moeten houden met alle mogelijke scenario's wanneer je in deze materie zit maar ik lees hier heel veel over erfgenamen die moeilijk kunnen doen. Dit maakt me een beetje ziek. Het lijkt mss sterk onwaarschijnlijk de dag van vandaag maar kunnen we er ook eens van uitgaan dat de erfgenamen goed overeen komen?

Mariette

#25 , 17 okt 2010 15:49

Als U een huis koopt op lijfrente, dat betaalt U een bepaald bedrag op voorhand en daarbovenop een bepaalde maandelijkse rente tot de verkoper is overleden. Misschien kan uw bijdrage in de kosten als die maandelijke rente worden beschouwd?

Vraag blijft natuurlijk of de zussen met zulke regeling akkoord gaan en/of hoeveel zij willen opeisen als deel van hun erfenis.

----------------

Maar ik denk dat ik de vraag niet goed heb begrepen. Ik dacht dat het over het bestaande woonhuis ging waar ouders + zonen in samenwonen.

Als U echter een nieuwe woonst gaat betrekken en de oude verkopen dan denk ik dat er een andere mogelijkheid bestaat.

Stel woning A = 200.000 €
Nieuwe woning = 300.000 €

Ouders verkopen oude woning en kopen zich voor 2/3 in in de nieuwe woning. Dit kàn! ouders hebben vb. 60% , zonen hebben 40% in volle eigendom. Broers laten noteren dat ze voorverkooprecht hebben.
Bij overlijden moet die 60% verdeeld worden tussen zussen en broers. De broers kopen dan hun zussen uit (30%) en zijn volle eigenaar.

Is dit niet het eenvoudigste?

wanton

#26 , 17 okt 2010 16:40

Frakkie , maak je geen illusies. Familieleden kunnen zeer goed jarenlang overeenkomen. En in heel wat gevallen worden erfenissen zonder problemen tussen de broers en zussen afgehandeld. Maar dikwijls is de minste twijfel of onduidelijkheid genoeg voor ambras. Er lopen op onze rechtbanken zeer veel processen over nalatenschappen.
Een wijs man ( ik moet zijn naam eens terug zoeken) zie ooit :"In die familie gaat alles goed. Maar ja , ze hebben nog niet geërfd."
Wanneer er mogelijk profijt of kans op tekortkoming bij komt kijken , kunnen de ruzies hoog oplaaien. We hopen natuurlijk dat alles in der minne kan geregeld worden.
Toet-anch-Amon

Frakkie
Topic Starter

#27 , 17 okt 2010 20:36

@ Mariette: dat laatste lijkt me inderdaad een redelijk goed voorstel. Het is mss niet slecht om dit eens voor te leggen aan de notaris in kwestie.
Mijn vraag is nog 'Kunnen de zussen ervoor kiezen dat ze minder willen dan het voor hen bestemde gereserveerde deel?' Kan dat ook al mits onderling akkoor in een akte gezet worden als de ouders nog leven of kan dat pas als er een erfenis vrijkomt?

@ Wanton: de uitspraak van die wijze man is volledig terecht. U heeft gelijk dat het tij snel kan keren wanneer er iets te rapen valt, maar daar wil ik voorlopig niet van uit gaan.
Het is natuurlijk niet slecht om dit in gedachte te houden maar aangezien onze bedoeling goed en zuiver is wil ik niet van een probleemsituatie vertrekken.

Nogmaals bedankt voor het advies iedereen!

Mariette

#28 , 17 okt 2010 21:46

Indien de zussen minder wensen dat het voor hen bestemde deel, kunnen ze altijd een schenking aan hun broers geven voor de tegenwaarde van hun deel nadat de erfenis is opengevallen, of ze kunnen het deel misschien ook gewoon weigeren als ze dat wensen?

Ik vermoed dat ook de mogelijkheid bestaat dat de twee zussen hun gedeelte van de erfenis in blote eigendom behouden en vrijwillig de broers het vruchtgebruik schenken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”