enkel eigendommen in het buitenland

gerdjeB
Topic Starter

enkel eigendommen in het buitenland

#1 , 17 nov 2010 12:24

We komen er niet uit mijn man en ik. Wij wonen en werken al jaren officieel in het buitenland . Wat moeten we nu ondernemen om er voor te zorgen dat de langstlevende alles erft. Een Belgische huwelijkscontract ? Een testament ?
Waar worden de sucessierechten betaald die de langstlevende betaald ? In het land waar we wonen of in België waar we geen eigendommen hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 nov 2010 16:04

Als jullie officiëel in het buitenland wonen , vervalt jullie nalatenschap volgens het erfrecht van dat land. Als er geen goederen - roerende of onroerende- in België zijn , betaalT de langstlevende hier niets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gerdjeB
Topic Starter

#3 , 17 nov 2010 17:43

ik begrijp er helemaal niets meer van , de notaris hier zegt dat we een huwelijkscontract moeten maken , maa rin België omdat het conform de wetten van België moet zijn????

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 nov 2010 18:02

Aangezien jullie in het buitenland wonen is het eenvoudigste dat jullie daar informeren op welke wijze jullie -als Belgen- in dat land jullie laatste wilsbeschikking op een correcte wijze kunnen opstellen. Erfenissen worden afgewikkeld volgens de wetten van het land waar men officieel woont (territorialiteitsbeginsel) en niet volgens de wetten van het land waarvan men de nationaliteit heeft (nationaliteitsbeginsel).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gerdjeB
Topic Starter

#5 , 17 nov 2010 19:21

en dat is het nu precies , dat heb ik al tot in den treure gedaan, ze zeggen " we kennen de wetgeving in België niet " en er werd ons aangeraden een huwelijkscontract n België op te maken. Daarom ben ik op zoek naa rinfo, ik ga geen vlucht naar België boeken, vrij vragen aan mijn baas, als dat niet nodig is.

j.demoor

#6 , 19 nov 2010 09:05

“Art.49.§ 1. Het huwelijksvermogen wordt beheerst door het recht dat de echtgenoten kiezen. § 2. De echtgenoten kunnen slechts een van de volgende rechtsstelsels aanwijzen: 1° het recht van de Staat op wiens grondgebied zij na de voltrekking van het huwelijk hun eerste gewone verblijfplaats vestigen;2° het recht van de Staat op wiens grondgebied een van hen op het tijdstip van de keuze zijn gewone verblijfplaats heeft; 3° het recht van de Staat waarvan een van hen op het tijdstip van de keuze de nationaliteit heeft...Art.53.§ 1. Onverminderd artikel 52 bepaalt het op het huwelijksvermogen toepasselijk recht met name :...2° de toelaatbaarheid en de geldigheid van het huwelijkscontract...”...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Onder die voorwaarden kan u dus een huwelijkscontract sluiten naar Belgisch recht.

“Art.1451...Onder voorbehoud van...kunnen zij(=de echtgenoten) bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel. Zij kunnen met name overeenkomen :...dat in geval van ontbinding van het huwelijk door het overlijden van een der echtgenoten, het gemeenschappelijk vermogen...geheel aan een der echtgenoten zal verblijven.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.78.§ 1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had.§ 2. De vererving van onroerende goederen wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen...Art.79.Een persoon kan de vererving van al zijn goederen onderwerpen aan het recht van een bepaalde Staat. De aanwijzing heeft enkel gevolg indien die persoon bij de aanwijzing of bij zijn overlijden de nationaliteit van die Staat had of zijn gewone verblijfplaats op het grondgebied van die Staat had...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.1. Er wordt gevestigd: 1° een recht van successie op de waarde, na aftrekking van de schulden, van al wat uit de nalatenschap van een Rijksinwoner wordt verkregen; 2° een recht van overgang bij overlijden op de waarde der onroerende goederen gelegen in België verkregen uit de nalatenschap van iemand die geen Rijksinwoner is. Voor een Rijksinwoner wordt gehouden, hij die, op het ogenblik van zijn overlijden, binnen het Rijk zijn domicilie of de zetel van zijn vermogen heeft gevestigd.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936;Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gerdjeB
Topic Starter

#7 , 19 nov 2010 17:05

Dankjewel, hier kan ik wat mee , nu weet ik tenminste wat en hoe !
Super thx.

zenmac

#8 , 22 apr 2011 02:40

Mss ook interessant is als u een huwelijkcontract sluit in Belgie en u wil dit document in het buitenland gebruiken van het via buitenlandse zaken (kost iets van een 10 euro geloof ik) te laten apostilleren, want anders pakken ze dat niet aan. In het buitenland zal u dan ook nog eens deze huwelijksakte moeten laten vertalen en opnieuw laten beëdigen door de lokale instanties ter plaatse. (uw ambassade of uw consulaat ter plaatste zou u deze informatie ook kunnen geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”