Immokantoor wil waarborg niet vrijgeven.

Potrel
Topic Starter

Immokantoor wil waarborg niet vrijgeven.

#1 , 13 jan 2011 14:04

Als ik even dit topic mag kapen (wegens soortgelijk probleem):

Ook wij verbraken vroegtijdig een contract van onbepaalde duur (9 jaar). Hierin stond dat er een opzegtermijn van 3 maanden was (hebben we mooi gedaan) en dat de verhuurder (via imo-kantoor verhurend) RECHT had op drie maanden huur als we binnen het jaar het contract verbraken. De huurwaarborg was gelijk aan twee maanden huur.

We konden binnen het jaar naar ons huis verhuizen en verbraken dus het contract. Nooit heb ik een schrijven van het imo-kantoor mogen ontvangen hieromtrent: noch een bevestiging van ons aangetekend schrijven, noch een indicatie dat verhuurder 3 maanden extra huur zou vragen.

Het appartement is ondertussen verder verhuurd (huurder heeft dus financiële continuïteit) en het heeft nooit een dag leeggestaan. Er was geen schade ('waren alle appartementen maar zo in orde bij het verlaten' zei het imo-kantoor) en hadden dus recht op de volledige waarborg.

Nu (een dikke maand later) krijgen we een schrijven van het imo-kantoor: binnen de vijf (!!!) dagen moeten we nog één maand huur betalen. Toen ik belde zeiden ze dat ze de waarborg gewoon inhielden en dat we dus nog één maand te betalen hadden om de drie maanden schadevergoeding te betalen aan de verhuurder.

Toen ik belde naar de verhuurder om te vragen ons ergens tegemoet te komen was het antwoord simpel 'neen' (indirect was de reden dat er nog geen geld van de nieuwe huurder was doorgestort door het imo-kantoor, alsof wij daar iets aan konden doen. Maar voor verhuurder reden genoeg om te zeggen 'dat er GEEN continuïteit is' en er dus geld moet komen).
Het zegt veel over deze persoon maar de vraag is vooral: kan een imo-kantoor zomaar héél de waarborg achterhouden en ons één maand extra geld vragen zonder te vermelden dat dat waarborg gebruikt wordt voor de boete aan de verhuurder.
Kunnen wij hier nog iets tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 13 jan 2011 14:20

U mag op uw strepen staan en eisen dat de huurwaarborg onmiddellijk en integraal wordt vrijgegeven (aangezien geen schade), maar de verhuurder heeft ook recht op zijn 3 maanden wederverhuringsvergoeding (zoals aangegeven in het contract). Nieuwe huurders en/of financiële continuïteit hebben geen invloed op dat recht van de verhuurder.

Vandebos

#3 , 13 jan 2011 14:24

De verhuurder heeft middels artikel 3§5 met dwingend recht de mogelijkheid te eisen dat hem drie maanden schadevergoeding worden betaald indien een negenjarig contract eindigt tijdens het eerste jaar ongeacht of er nu een continuïteit van verhuur is of niet. Het kwijtschelden van deze vergoeding is een gunst, geen verplichting.

Continuïteit middels een immokantoor wil trouwens sowieso zeggen dat de verhuurder opnieuw een maand heeft dienen te betalen voor het afsluiten van het nieuwe contract dat er kosten zijn geweest voor de plaatsbeschrijving. Vergeet dus maar de illusie dat dit voor een verhuurder gratis is.

Het achterhouden van de waarborg zou aangezien er geen wederzijdse toestemming tot vrijgave is aanvechtbaar kunnen zijn voor het vredegerecht. Het resultaat hiervan zal echter zijn dat het immokantoor te horen krijgt dat ze niet zomaar de waarborg unilateraal mogen inhouden om vervolgens te horen dat de huurder wordt veroordeeld tot het betalen van de bij dwingend recht vastgelegde wederverhuringsvergoeding van drie maanden en dat bij vonnis de vrijgave van de waarborg wordt bekomen ten gunste van de verhuurder om een deel van deze vergoeding te dekken, dat iedere partij wordt veroordeeld tot de helft van de gerechtskosten en ieder tot zijn eigen kosten.

Kort samengevat: tenzij u een schriftelijke bevestiging hebt dat de verhuurder afziet van zijn recht op een wederverhuringsvergoeding zal u middels het vredegerecht in het ongelijk gesteld worden en er nog extra kosten aan bij hebben.

Tussen haakjes wil ik hier wel bij vermelden dat de verbrekingsdatum van het contract de datum is waarop u het pand verlaat, niet de datum waarop u de opzeg geeft. Het loont ook altijd de moeite om bij het lokale registratiekantoor eens te verifiëren of het contract wel werd geregistreerd voor dat u de opzeg liet betekenen. U heeft de opzeg toch via AS gezonden?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2011 14:46

Nog een klein detail: U heeft ook nog recht op de interesten van Uw huurwaarborg. Dit lijkt het immokantoor te vergeten bij de voorgestelde constructie.

Potrel
Topic Starter

#5 , 13 jan 2011 15:04

Ik sta echt versteld van de snelheid waarop hierop gereageerd wordt! Met dank voor alle antwoorden!

@ Vandebos: de opzeg werd wel degelijk aangetekend verzonden. Heb ik voordeel met te weten of het imo-kantoor of het contract geregistreerd werd?

Kan het imo-kantoor zomaar eisen dat er binnen de vijf dagen betaald wordt?

En

@ Lanox: kan ik het bedrag van die interesten opvragen bij de bank waar ze werd gestort?

Vandebos

#6 , 13 jan 2011 15:40

Ja als het huurcontract niet werd geregistreerd voor u de opzeg betekende heeft de eigenaar, middels het immokantoor niet het recht de opzegvergoeding te eisen.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Als de verhuurder de waarborg niet deponeerde op een geblokkeerde rekening (rekening waarvoor zowel eigenaar als huurder dienen te tekenen voor vrijgave) heeft u bij het beëindigen van de huurovereenkomst recht op de gemiddelde jaarlijkse bankintrest voor de effectieve duurtijd van het contract overeenkomstig artikel 10 huurwetgeving.
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.

§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
In de link in onderschrift vindt u oa. een pdf terug die u uitlegt hoe uw lokale registratiekantoor te vinden. U mag me ook steeds via pb uw adres zenden, dan zoek ik even.

Potrel
Topic Starter

#7 , 14 jan 2011 10:36

Ja als het huurcontract niet werd geregistreerd voor u de opzeg betekende heeft de eigenaar, middels het immokantoor niet het recht de opzegvergoeding te eisen.

...

In de link in onderschrift vindt u oa. een pdf terug die u uitlegt hoe uw lokale registratiekantoor te vinden. U mag me ook steeds via pb uw adres zenden, dan zoek ik even.
Even navraag gedaan: huurcontract werd op tijd geregistreerd :(

Bedankt voor al uw hulp!

Terug naar “Huren”