Pestgedrag

bruxelles
Topic Starter

Pestgedrag

#1 , 07 jan 2011 12:26

Zou willen weten of het iets uithaalt om klacht neer te leggen als er geen echte bewijs van pestgedrag is. Heb alleen oude emails van daders & vele emails van chefs waarmee ik in het verleden een persoonlijk gesprek heb gehad & waaruit blijkt dat ik als dader wordt beschouwd & zelf zou hebben uitgelokt. Ik heb intussen geleerd om te reageren maar dit wordt dan beschouwd alsof ik de dader ben.
Reden van pesterijen: Ik werk 10 jaar in dat bedrijf & heb in het begin mijn geaardheid bekend gemaakt - sindsdien ben ik dag in dag uit het mikpunt van spot. Dit heeft zich uitgebreid dat soms ook nieuwe werknemers er plezier in hebben om het voorbeeld van de stokers te volgen.
Ik ook heb altijd gehoopt dat het beter zou worden of zou verdwijnen: alleen kan ik zeggen dat het soms minder is & de éné dag al meer verdraagbaar is dan de andere dag. Moet wel zeggen: fysiek nooit echt aangevallen geweest, wel schade aan mijn wagen & meestal verbaal aangevallen. En zoals in programma Reyers laat nav incident bij Mactac is gezegd geweest, ja, uit eigen trots durft men er niet echt vooruit komen & blijft men steeds maar hopen dat het beter wordt & dat pestgedrag verdwijnt.

Momenteel heb ik niks nieuw als spot moeten aanhoren maar ik ben nog niet lang terug uit verlof...hoop dat het zo blijft maar in geval pestgedrag terug zou hernemen , dan zou ik stappen willen ondernemen. Vandaar mijn vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2011 12:49

Uw vakbond.
Elk bedrijf heeft een vertrouwensadviseur via de arbeidsgeneesheer.
Pestgedrag is ook correctioneel vervolgbaar.
Ga naar de dienst slachtofferzorg van uw lokale politie deze kunnen u begeleiden.

j.demoor

#3 , 09 jan 2011 08:49

“Art.32nonies.De werknemer die meent het voorwerp te zijn van geweld, PESTERIJEN of ongewenst seksueel gedrag op het werk richt zich tot de preventieadviseur of de vertrouwenspersoon en kan bij deze personen een met redenen omklede klacht indienen...Art.32decies.§ 1. Al wie een belang kan aantonen kan voor het bevoegde rechtscollege een vordering instellen om de naleving van de bepalingen van dit hoofdstuk af te dwingen en kan inzonderheid de toekenning van schadevergoeding vorderen...§ 3. Aan de werkgever kunnen voorlopige maatregelen worden opgelegd die tot doel hebben de bepalingen van dit hoofdstuk en zijn uitvoeringsbesluiten te doen naleven...Art.32undecies.Wanneer een persoon die een belang kan aantonen voor het bevoegde rechtscollege feiten aanvoert die het bestaan van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat er zich geen geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk hebben voorgedaan ten laste van de verweerder...”(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

bruxelles
Topic Starter

#4 , 23 jan 2011 09:52

Gewoon efkes de auteurs bedanken voor hun info reactie - info geeft ergens wel steun om te weten hoe te handelen in de toekomst.
Vakbond heb ik toen op dat moment ingelicht & gesprek met bepaalde personen heeft plaats gehad, niettegenstaande bleef men mij duidelijk maken
alsof ik het had uitgelokt & zelf als dader werd aangewezen. Daarom denk ik dat de te ondernemen stappen nu juridisch zal worden waarvan ik hoop
dat ik dit niet moet gaan toepassen.

GB2702

#5 , 23 jan 2011 10:28

Pestgedrag omwille van geaardheid en dan te horen dat je het zelf uitlokt, doet mij ook ineens denken aan discriminatie!!! Bruxelles veel moet en hou ons op de hoogte.

Terug naar “Andere”