Grootvader moet opdraaien voor begrafeniskosten...

sofieke192
Topic Starter

Grootvader moet opdraaien voor begrafeniskosten...

#1 , 16 feb 2011 18:04

Afgelopen zomer overleed mijn overgrootmoeder (de moeder van mijn grootvader).

Mijn grootvader had al jaren geen contact meer met haar of met zijn zussen. Een van die zussen heeft alles rond de begrafenis van mijn overgrootmoeder geregeld. Wij - de kant van mijn grootvader - stonden amper vermeld op het overlijdensbericht (die we dagen na het overlijden pas kregen). Mijn grootvader (en wij ook niet) is niet naar de begrafenis geweest.

Nu weigert blijkbaar die ene zus om de begrafeniskosten te betalen. Mijn grootvader heeft nu de factuur gekregen.

Kan dit zomaar of zal hij hier bitter weinig aan kunnen doen en voor de kosten moeten opdraaien ook al had hij jaren geen contact meer en hebben ze hem in het ongewisse gelaten ivm de dood van zijn moeder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 feb 2011 19:54

Inderdaad, kinderen moeten de begrafeniskosten van hun ouders betalen, zelfs als ze de erfenis zouden verwerpen.
Dergelijke verplichting bestaat niet tussen broers en zussen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 16 feb 2011 20:29

Degene die de begrafenis 'besteld' heeft en georganiseerd , is in eerste instantie verantwoordelijk voor de betaling van die kosten.
Het zou nogal schoon uitkomen. Enerzijds een durer en omvangrijke begrafenis laten gebeuren en de rekening door iemand anders laten betalen. Ik zou die factuur gewoon terugsturen en vermelden : ' ben nergens van op de hoogte.' Is er dan niets in de nalatenschap. Daaruit moet in eerste instantie de begrafenis betaald worden. Begrafeniskosten zijn prioritaire schulden. Misschien is het wel aan te raden de nalatenschap alsnog te verwerpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 16 feb 2011 20:39

Wanneer men een begrafenis bestelt staat inderdaad meestal in de "voorwaarden" dat tegenover de begrafenisondernemer degene die de bestelling plaatst ook gehouden is de rekening te betalen. Maar dat sluit niet uit dat de "zaakwaarnemer-besteller" de (normale) begrafeniskosten kan terugvorderen van de kinderen van de overledene.

Creatief

#5 , 16 feb 2011 21:28

Degene die de begrafenis 'besteld' heeft en georganiseerd , is in eerste instantie verantwoordelijk voor de betaling van die kosten.
Het zou nogal schoon uitkomen. Enerzijds een durer en omvangrijke begrafenis laten gebeuren en de rekening door iemand anders laten betalen. Ik zou die factuur gewoon terugsturen en vermelden : ' ben nergens van op de hoogte.' Is er dan niets in de nalatenschap. Daaruit moet in eerste instantie de begrafenis betaald worden. Begrafeniskosten zijn prioritaire schulden. Misschien is het wel aan te raden de nalatenschap alsnog te verwerpen.
Een zeer dure begrafenis was het bij ons moeder! Volgens haar wilsbeschikking moesten de ruikers op de kist en in de kerk zeer eenvoudig zijn. Er werd door een erfgenaam reusachtige en dure bloemstukken aangekocht. De SSR hebben dit aanvaard omdat er maar 1 factuur van was. Dan nog voor wat betreft de koffietafel: de hoofderfgenaam nodigde Jan, Pier en Klaaske uit op de koffietafel, zijn straat, zijn vrienden terwijl wij enkel uitgenodigd werden met onze kinderen.

Is hier dan niets tegenin te brengen? Staan deze kosten niet in verhouding met de ontvangen nalatenschap? Wie veel "wil" erven, moet ook meer bijdragen in de begrafeniskosten.

roharro

#6 , 16 feb 2011 23:08

De begrafeniskosten behoren tot het passief van de nalatenschap. Dat wordt eerst van het actief afgetrokken alvorens tot de verdeling over te gaan op basis van de netto-nalatenschap.

eylis

#7 , 17 feb 2011 08:57

En het lijkt me maar meer dan logisch dat de 3 kinderen de kosten van de begrafenis DELEN.
Dat één kind het bestelt en de factuur laat betalen door één andere, is helemaal te gek.

j.demoor

#8 , 18 feb 2011 10:31

Deze begrafeniskosten vallen in eerste instantie ten laste van de boedel en kunnen bvb door de bank vereffend worden tegen aflevering van de facturen.

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

Dit laatste staat te gebeuren indien alle erfgerechtigden de nalatenschap verwerpen of indien die nalatenschap ontoereikend is.

In de begrafenisovereenkomst kan bedongen zijn dat de begrafenisondernemer de begrafeniskosten integraal kan verhalen op de opdrachtgever.
In dat geval geldt:“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).
De opdrachtgever wordt aldus in de plaats gesteld van de begrafenisondernemer als schuldeiser tegenover de overige erfgerechtigden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#9 , 18 feb 2011 13:23

Hallo Sofieke??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”