uitkering ziekenfonds invaliditeit

krissteenhaut
Topic Starter

uitkering ziekenfonds invaliditeit

#1 , 02 mar 2011 00:59

Hallo,ik heb momenteel geen job en sta al een tijd op de ziekenkas. (was ook al tijdens de laatste periode dat ik nog werkte)
Ik kreeg 55 % van mijn vroeger loon. Ik woon samen met een vriendin om de kosten te delen. Dus heb ik ook mijn domicilie daar staan.
De woning is van die vriendin. Nu krijg ik een brief van de ziekenkas dat ze vernomen hebben dat ik nu samenwoon met iemand.
Aangezien die vriendin werk heeft (zij is gescheiden en heeft 2 kinderen) beschouwen ze mij nu niet meer als alleenstaande.
Ik snap niet goed hoe dat kan. Ik ben niet feitelijk samenwonend en niet getrouwd. Er zijn toch meerdere mensen die samenhokken om de kosten te drukken. En als ik mij niet vergis heb ik geen recht op belastingsvoordeel nét omdat ik alleenstaand ben en niet feitelijk samenwoon of getrouwd ben.
Het lijkt mij zo tegenstrijdig te zijn. Is dit wel correct ? Kunnen ze dat doen ? Kan ik dan ten laste zijn van die vriendin (als ze het dan toch zo bezien) ?
Wat moeten we daarvoor dan doen ? Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 mar 2011 18:39

U zou op één of abdere manier moeten kunnen bewijzen dat u niet samenwoont en dat u een 'aparte huishouding' heeft. Misschien een verklaring of huurcontract dat u een kamer huurt in haar woning. Vraag bij de mutualiteit naar die mogelijkheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2011 18:50

dan moet u wel een muur op het bed bouwen...

Reclame

Tania01

#4 , 02 mar 2011 22:20

Ik begrijp de logica van de mutualiteit, en deze is volgens mij voor uw situatie ook correct.
U woont feitelijk bij die vriendin, en bent er ook gedomicilieerd. Jullie wonen dus samen.
Zoals u zegt woont u samen om de kosten te drukken, dus hebt u ook niet de uitkering van een alleenstaande nodig, maar die van een samenwonende.

Over welk belastingvoordeel hebt u het?

j.demoor

#5 , 03 mar 2011 09:19

“Art.226.Wordt beschouwd als werknemer zonder persoon ten laste aan wie een hogere uitkering kan worden toegekend wegens verlies van enig inkomen, zoals bedoeld in artikel 93, zesde lid, van de gecoördineerde wet, de gerechtigde die bewijst dat hij, hetzij alleen woont, hetzij uitsluitend samenwoont met personen die geen inkomen genieten en niet beschouwd worden als personen ten laste...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).

‘Aangezien die vriendin werk heeft’

U woont dus niet uitsluitend samen met personen die geen inkomen genieten en wordt dus niet meer beschouwd als werknemer zonder persoon ten laste aan wie een hogere uitkering kan worden toegekend .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 03 mar 2011 10:12

Waarom zouden 2 personen niet kunnen samen wonen zonder relatie te hebben , gewoon om de kosten te drukken. Ik weet ook 2 vriendinnen die op hetzelfde appartement wonen , elk een eigen kamer. Maar die geen gezamenlijke huishouding doen : ieder heeft zijn eigen pot confituur , om iets te zeggen. Gezamenlijke huishouding is het principe van 'samenwonen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

krissteenhaut
Topic Starter

#7 , 08 mar 2011 14:42

Aan tania, ik begrijp uw stelling niet volledig. Je deelt de kosten met een vriendin omdat je alleen niet kon rondkomen met de uitkering die je kreeg. Als ik nu een huis deel met iemand
om dat wel te kunnen maar ik krijg maar 40% ipv 50% dan is de kostenlast ook nog even zwaar hé! Die vriendin gaat niet voor mij beginnen te betalen. We doppen elk ons eigen boontje.
Maar zo te lezen valt er niet aan te doen. Ik blijf het vreemd vinden want ik ken mensen die een heel groot huis huurden en daar allemaal samen woonden. Dus als daar iemand op ziekenkas zou staan zouden als die inkomens van de anderen worden meegerekend. Dus zolang je werkt is er geen probleem ? Of gaat de belasting het ook aanzien als een gezamekelijk bedrag ?
Als je wettelijk samenwoont of getrouwd bent krijg je belastingsvoordelen. Maar in dit geval toch niet ?

Terug naar “Huren”