verhuur aan vriend: wat zegt de wet?

lwillems
Topic Starter

verhuur aan vriend: wat zegt de wet?

#1 , 05 jun 2011 13:55

ik heb een tijdje een vriend in mijn gemeubeld appartement laten wonen (sinds 30 januari 2007). die heeft altijd netjes huur betaald tot en met april 2009. er is geen getekend huurcontract (dom, dom, ik weet het).

in maart 2010 heeft hij het appartement dan plots verlaten, zonder fatsoenlijk op te zeggen.

nu wil het toeval dat ik hem nog geld moet. geen probleem, ik zal dat betalen, maar mag ik dan mijn achterstallige huur aftrekken van het bedrag dat ik nog aan hem moet terugbetalen? dat was de eerste vraag...

2. nog een vraag: hij heeft nooit een huurwaarborg betaald noch een opzeggingsvergoeding. mag ik die ook inhouden? en is dat dan 2 of 3 maanden huur?

3. er zijn een aantal zaken vernield (er is een raam gebarsten en een lederen salon beschadigd), vervuild (appartement was zeer proper en is nu zeer vuil) en verdwenen (persoonlijke dingen uit de huisraad). kan ik daar iets van inhouden of valt dat onder de huurwaarborg?

er heeft nog geen schriftelijke communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij

wat zegt de wet? wat kan en mag ik inhouden?

goeie raad aan iedereen: als u aan een vriend verhuurt, stel steeds een huurcontract op en laat het registreren en weet op voorhand dat de vriendschap eronder kan lijden!

groetjes,

liesje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 05 jun 2011 14:08

Lees eens:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lwillems
Topic Starter

#3 , 05 jun 2011 15:42

Fore,bedankt voor uw snelle antwoord! maar die pdf is 90 blz, als leek weet ik niet waar te beginnen, ik wacht even tot er hier iemand een direct antwoordje kan gevn. groetjes, lies.

Reclame

Fore

#4 , 05 jun 2011 15:52

90 pagina's is echt niks.... maar dat is persoonlijk zekers :) Het omvat wel alle info ivm de huurwetgeving.

*Een mondelinge verbintenis is veel moeilijker te bewijzen dan een schriftelijke. Maar ze zijn beiden even bindend.
Toen u vriend huur betaalde, stond er op die overschrijving bv 'huur: mei'?
Een ingaande plaatsbeschrijving, heeft die plaats gevonden?
Indien geen gedetailleerde plaatsbeschrijving
werd opgemaakt wordt de huurder verondersteld
het gehuurde goed ontvangen te hebben
in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op
het einde van de huurovereenkomst.
Anders gezegd, is de huurder niet verantwoordelijk
voor mogelijke schade, tenzij de verhuurder
kan bewijzen dat de schade veroorzaakt werd
door de huurder, een familielid of de
onderhuurder; in deze gevallen moet de
huurder de herstellingskosten betalen.
De huurwaarborg is 2 maanden huur. Deze dient dus om alle kosten te dekken die de huurder eventueel berokkend heeft.

*Hoe weet u dat hij het pand in maart 2010 het pand heeft verlaten? Door wie is dit vastgesteld? Heeft u dit zelf gedaan? Dit is huisvredebreuk met valse sleutel.

*U spreekt van een schadevergoeding voor het vroegtijdig verlaten van het appartement. Dit is alleen bij overeenkomsten van 9jaar. Kunt u dit bewijzen?
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van 3 maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• 3 maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• 2 maand huur indien hij tijdens het tweede jaar
vertrekt;
• 1 maand huur
Dus te rekenen vanop de dag dat hij vertrokken is, in u geval is er dus meer dan 3 jaar verstreken, dus geen vergoeding

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2011 16:10

Achteraan staan er mooie schemaatjes....
Als lezen al te moeilijk is je kan starten met de inhoudstabel

lwillems
Topic Starter

#6 , 05 jun 2011 17:09

jazeker! bedankt voor uw antwoord! ik stel het op prijs!!

lwillems
Topic Starter

#7 , 05 jun 2011 17:10

Achteraan staan er mooie schemaatjes....
Als lezen al te moeilijk is je kan starten met de inhoudstabel
ok, danku

Fore

#8 , 05 jun 2011 17:14

jazeker! bedankt voor uw antwoord! ik stel het op prijs!!

Indien dit zo was, heeft u het begin van een bewijs van een overeenkomst.... aangezien uw vriend u huur betaalde.

j.demoor

#9 , 07 jun 2011 10:41

“Art.1bis.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Deze bepaling trad in werking op 15-06-2007,dus NA het sluiten van uw mondelinge huurovereenkomst,zodat deze geldig is.

“Art.1290.Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De huur eindigt niet door het verlaten van het appartement.

Er treedt schuldvergelijking op tussen uw schulden aan uw huurder en zijn achterstallige huur aan u.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(B.W.).

Indien uw huurder de huur niet opzegt dan kan u de huur laten ontbinden door de vrederechter. Roep uw huurder vooraf op in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”