Ik vind dit nog steeds een goede regel. Als je tijdens de periode dat je afbetaald (zeker in het begin) nog wat wil leven (eens gaan eten, op reis, enz), moet je zorgen dat je nog wat over houdt in de maand. Dit is ook de reden waarom wij niet toegehapt hebben op het aanbod van de bouwfirma. (Tussen haakjes: wel opmerkelijk dat de verkoper bij ons thuis uiterst vriendelijk en behulpzaam was, maar als je deze mijnheer dan, zoals afgesproken, via e-mail laat weten dat het na wat rekenwerk toch buiten je budget valt, hoor je helemaal niets meer. Zelfs geen mailtje terug.)In de tijd dat wij kochten, hanteerden de banken de regel dat je slechts mocht ontlenen tot een terugbetaling van 1/3 van je gezinsinkomen.
Tja, dit was ook in de tijd dat velen op 10 of 15 jaar konden lenen, terwijl het bij de meesten nu tussen de 20 en 30 jaar is, denk ik.Ik vrees dat zij heden; deze regel zelfs niet meer kunnen handhaven... nochthans was dit toen een sociologisch ondersteunde stelling.
Anderzijds bestond er toen een stelling dat een goede investering zichzelf afbetaalde op een 7 à 10 jaar tijd...
Spaargeld brengt 2,5% op, een lening kost 4%. Je moet ook nog even je fiscaal voordeel in rekening brengen, maar lenen blijft geld kosten, dus hoe minder je hoeft te lenen, hoe beter. Hoe minder je moet lenen, hoe meer kans dat je een gunstige rentevoet kunt bedingen. Enz...wat enkele bedenkingen stelt bij bovenvermelde alsof het 'beter' zou zijn om zoveel mogelijk te hebben gespaard....
Sorry, maar oppervlakte vind ik zeker en vast relevant. Als ik me nu ergens aan stoor in het huis waar ik nu woon, zijn het wel een aantal kamers die gewoon te klein zijn. Ik ervaar dit als het grootste gebrek inzake comfort. Mijn vriendin is dezelfde mening toegedaan. Mogelijk is het persoonsgebonden, maar zomaar stellen dat het niet relevant is, is toch een stapje te ver, denk ik. Voor héél erg veel mensen is ruimte weldegelijk belangrijk. Belangrijker dan die fancy douche of de hypermoderne keuken.Uw vraag omtrent welke oppervlakte u zou nodig hebben is dus niet relevant.
Onthoud ook héél goed dat ruimte bij creëeren achteraf zo goed als onmogelijk is. Een keuken vervangen door een hypermoderne versie, is veel makkelijker dan uw bewoonbare oppervlakte uit te breiden.