verzaken aan bezoekrecht

francis demuynck
Topic Starter

verzaken aan bezoekrecht

#1 , 06 feb 2007 10:27

hallo, ik ben reeds 6j gescheiden met onderlinge toestemming. Heb uit vorig huwelijk een dochter van 13j, die zwaar gehandicapt is en veel zorgen nodig heeft. Gezien ik bijna 3 op de weekends werk, kan ik enkel 1 weekend/maand voor haar zorgen . Ondertussen ben ik wel opnieuw getrouwd en heb een dochter van 1j.

3 vragen :

1. gezien de zware handicap van mijn dochter en gezien mijn woning niet is aangepast daaraan , wordt het voor mij heel zwaar om nog voor haar te zorgen (optillen, wassen, verzorgen, enz). Hoe kan ik het best en zonder juridische gevolgen, aan mijn ex-vrouw duidelijk maken dat ik wil verzaken aan mijn bezoeksrecht (in feite gezien dient mijn dochter permanent in een MPI te verblijven, maar mijn ex wil dit niet omdat ze dan haar verhoogd kindergeld kwijt is) ?
Onder welke vorm dien ik dit haar kenbaar te maken (aangetekende brief, schrijven van notaris of advokaat,...)?
Ik blijf wel onderhoudsgeld betalen voor mijn dochter.

2. In de akte van de vrederechter staat er i.v.m. het onderhoudsgeld voor mijn dochter het volgende genoteerd :
"Deze uitkering is verschuldigd tot het betreffende kind een bestendig (vervangings)inkomen verwerft dat minstens het dubbele bedraagt v.h. maandelijkse ge?ndexeerde onderhoudsgeld en waarvoor zij in haar bestaand kan voorzien. Noch inkomsten als jobstudent, noch ev. niet-inkomensvervangende tegemoetkomingen (bvb deze die gesteund zijn op een gebrek aan zelfredzaamheid v.h. kind) en tussenkomsten, worden met deze inkomsten gelijkgesteld"
Op 18j wordt mijn aan dochter verlengde minderjarigheid toegekend, gezien haar handicap en zal ze een maandelijkse uitkering krijgen. Dien ik dan nog verder onderhoudsgeld te betalen (nu 270 euro/maand) dan ?

3. mijn huidige echtgenote heeft schrik, als ik kom te overlijden, zij en mn dochter een deel van de erfenisrechten (woning, ...) zal kwijt zijn aan mijn eerste dochter. Hoe kan ik hun juridisch indekken, om te vermijden dat mijn ex het deel van mn eerste dochter komt opeisen, zeker wat betreft onze woning. Dien ik bvb. de woning volledig op haar naam te laten registreren?

Hopend op een antwoord

Grtz

Francis
6 JAAR gescheiden onderlinge regeling, dochter van 13j - betaal onderhoudsgeld voor dochter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 06 feb 2007 11:52

1) Bezoekrecht is geen bezoekPLICHT.
2) Normaal gezien(??) kan je dochter een 'inkomensvervangende tegemoetkoming' krijgen BOVENOP de integratietegemoetkoming en (eventueel)het PAB.
3) Geldsommen tvv. verlengd minderjarigen staan onder de controle van de vrederechter, zo ook de aanvaarding/verwerping van een erfenis. Uw huidige echtgenote krijgt het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap,dus ook van de woning. U kan 1/3de wegschenken bij testament...op voorwaarde dat er geen kinderen meer bijkomen.

Meer info kan U steeds 'gratis' bekomen bij uw notaris om de hoek!

francis demuynck
Topic Starter

#3 , 06 feb 2007 11:59

1) Bezoekrecht is geen bezoekPLICHT.
2) Normaal gezien(??) kan je dochter een 'inkomensvervangende tegemoetkoming' krijgen BOVENOP de integratietegemoetkoming en (eventueel)het PAB.
3) Geldsommen tvv. verlengd minderjarigen staan onder de controle van de vrederechter, zo ook de aanvaarding/verwerping van een erfenis. Uw huidige echtgenote krijgt het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap,dus ook van de woning. U kan 1/3de wegschenken bij testament...op voorwaarde dat er geen kinderen meer bijkomen.

Meer info kan U steeds 'gratis' bekomen bij uw notaris om de hoek!
moet ik dan nog onderhoudsgeld betalen, als ze al andere uitkeringen krijgt
6 JAAR gescheiden onderlinge regeling, dochter van 13j - betaal onderhoudsgeld voor dochter

Reclame

Lex

#4 , 06 feb 2007 12:22

U zal moeten blijven betalen tot ze de 'Inkomensvervangende tegemoetkoming' krijgt(aanvraag ??n maand v??r 21 jaar).

francis demuynck
Topic Starter

#5 , 06 feb 2007 12:34

U zal moeten blijven betalen tot ze de 'Inkomensvervangende tegemoetkoming' krijgt(aanvraag ??n maand v??r 21 jaar).
waar kan ik daar meer info over vinden en hoeveel bedraagt die inkomensvervangende tegemoetkoming ?

Lex

#6 , 06 feb 2007 12:44

francis demuynck
Topic Starter

#7 , 06 feb 2007 13:05

SlitYourThroth

#8 , 09 mar 2007 01:23

Als ik dat zo bekijk is uw 'nieuw gezin' weinig toekomst toegezegd.
Een oud chinees spreekwoord zegt "nooit bij ne maat"
Een ander oud chinees spreekwoord zegt: "geen genade voor de flikken en de hoeren"

j.demoor

#9 , 10 mar 2007 10:40

?Art.9.3.De Staten die partij zijn,eerbiedigen het RECHT van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden,op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks CONTACT met BEIDE ouders te onderhouden ,tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...?(Verdrag Rechten Kind 20 november 1989).

Ook de VADER MOET dus dit kinderrecht eerbiedigen

Art.374...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan ??n van beide ouders...Hij bepaalt de WIJZE waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,PERSOONLIJK CONTACT met het kind onderhoudt...?(Burgerlijk Wetboek).

Krachtens wat wordt ?hij bepaalt de WIJZE waarop de ouder persoonlijk contact onderhoudt? vertaald in ?hij kent een bezoekRECHT toe? om vervolgens ?recht? te vertalen in ?AFWEZIGHEID van PLICHT?? Een ?vrije vertaling? van de wet naar eigen ?mensentaal? maakt geen geldige nieuwe wet.

?Art.2.? 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen.De algemene arbeidsmarkt omvat niet de beschutte tewerkstelling.? 2. De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie een gebrek aan of een vermindering van zelfredzaamheid is vastgesteld.?(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap)

?...noch ev. niet-inkomensvervangende tegemoetkomingen (bvb deze die gesteund zijn op een gebrek aan zelfredzaamheid v.h. kind) en tussenkomsten, worden met deze inkomsten gelijkgesteld"(uw E.O.T.-overeenkomst)

Uw E.O.T -overeenkomst heeft klaarblijkelijk de inkomsten uit een integratietegemoetkoming willen uitsluiten,doch niet de inkomensvervangende tegemoetkoming uit ?1 hierboven,die evenwel slechts kan aanvangen op 21 jaar.

?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(Burgerlijk Wetboek).

Met twee kinderen bij uw overlijden kan u dus over een derde van uw nalatenschap vrij beschikken,ten NADELE van uw gehandicapt kind.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#10 , 10 mar 2007 15:24

?Art.9.3.De Staten die partij zijn,eerbiedigen het RECHT van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden,op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks CONTACT met BEIDE ouders te onderhouden ,tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...?(Verdrag Rechten Kind 20 november 1989).

Ook de VADER MOET dus dit kinderrecht eerbiedigen
Ja???
moet een rechter/openbaar ministerie dan de wet niet eerbiedigen??

en verwijs naar art. 3 van dat IVRK dat bepaald dat

Code: Selecteer alles

Artikel 3 1. Bij alle maatregelen betreffende kinderen, ongeacht of deze worden genomen door openbare of particuliere instellingen voor maatschappelijk welzijn of door rechterlijke instanties, bestuurlijke autoriteiten of wetgevende lichamen, vormen de belangen van het kind de eerste overweging.
Met andere woorden dat de Staat of de bevoegde magistraten moeten er voor zorgen dat dit kinderrecht eerbiedigd wordt (en dus gepaste maatregelen hiervoor moet blijven nemen)

De praktijk wijst iets anders uit (lees het kind -de zwakste- kan in dergelijke gevallen naar zijn recht fluiten)

Persoonlijk meen ik dat je best zo goed als mogelijk voor ieder respect dient op te brengen voor de situatie. Om nu maar iets te zeggen, verhoog de alimentatie op voorwaarde dat je op geregelde tijdstippen mag langskomen om je dochter bij je ex-vrouw thuis te bezoeken. Misschien zijn er nog andere mogelijkheden maar het zou volgens mij fijn zijn dat je dochter jou niet verliest of omgekeerd.

RR

dieke

#11 , 10 mar 2007 20:25

Persoonlijk begrijp ik ook niet (en hoop ik ook van niet) dat je je oudste dochter dan maar liever gewoon niet meer ziet. Dat je de zorgen te zwaar vindt, dat kan ik heel goed begrijpen. Ik heb jaren met zwaar zorgbehoevende mensen gewerkt.

Ik hoop dus dat je bedoelt dat je je dochter wel graag op geregelde tijdstippen zou willen bezoeken. Dat moet je dan toch op de 1 of andere manier kunnen regelen, niet? Verblijft je dochter bijvoorbeeld niet tijdens de week in een MPI? Kan je dan niet voorstellen om haar daar af en toe tijdens de week te bezoeken?

Laat me hopen dat je niet bedoelt dat je haar liever gewoon niet meer ziet en niet meer financieel voor haar wil instaan. Hoe zou je zoiets later aan je jongste dochter uitleggen? Het gaat hier toch ook om haar halfzus? Waarom je dus wil vermijden dat je oudste dochter later van jou kan erven, is mij ook een supergroot raadsel!

Terug naar “Echtscheiding”