Schulden nav overlijden omwille van slecht beheer gelden

peter11
Topic Starter

Schulden nav overlijden omwille van slecht beheer gelden

#1 , 10 aug 2011 17:38

Beste,

Wij zijn bezig met het verwerpen van het nalatenschap van mijn grootmoeder.
Dit voornamelijk omwille van principiele redenenen.
Het nalatenschap is deficitair (kosten rusthuis, kosten begrafenis).
De gelden van mijn grootmoeder werden de laatste 10 jaar beheerd door mijn tante.
Tijdens deze laatste 10 jaar woonde ze de eerst 5 jaar in bij mijn tante en de laatst 5 verbleef ze in het rusthuis.
We weten dat:
- het pensioen 5 jaar geleden volstond voor de maandelijkse kosten van het rusthuis
- er bij de verkoop van het huis 10 jaar geleden 50.000 EURO naar mijn grootmoeder ging

Indien het pensioen volstaat voor de kosten van het rusthuis mag je er van uit gaan dat dat ook moest volstaan zowel toen ze nog alleen woonde als toen ze bij mijn tante inwoonde.
Echter om het moment van het overlijden stond er zelfs niet voldoende op de rekening voor de laatste maandelijkse afrekening van het rusthuis als voor de begrafenis.

Ik ben er niet op uit om geld te krijgen uit deze erfenis maar het valt me zeer zwaar op te moeten draaien voor een deel van de schulden terwijl de rest door ramen en deuren gevlogen is de afgelopen jaren of eventueel 'verdwenen' is vlak voor het overlijden.

Kan iemand mij hierin adviseren aub?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2011 18:00

Ik denk dat jullie best inzage vragen in de rekeningen van uw grootmoeder. Wat is er met die gelden gebeurd? Uw tante zal moeten verantwoording geven. Als 5 jaar geleden haar pensioen voldoende was om het rusthuis te betalen , kan die 50.000 € niet op zijn. Stel , dat er 400 € per maand zou moeten bijgelegd worden , kan gedurende meer dan 10 jaar geput worden uit dat bedrag. Zelfs als tante dat geld heeft 'opzij gelegd' wegens nakend overlijden - wat stom zou zijn - moet dat terug boven komen. Probeer eerst met tante te overleggen alvorens u verdere stappen onderneemt bij bvb. een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2011 19:49

Is het niet zo dat als je de nalatenschap verwerpt je uit die nalatenschap niets kan krijgen en er dus ook geen belang bij hebt om van tante rekening en verantwoording te vragen? Je kan dit m.i. enkel als erfgenaam die de nalatenschap aanvaardt. De oplossing, als je toch absoluut tante ter verantwoording wil roepen, is aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

Reclame

peter11
Topic Starter

#4 , 10 aug 2011 22:02

bedankt voor jullie antwoorden
als ik verwerp moet ik volgens mij de openstaande schuld van het rusthuis niet betalen, maar wel de begrafeniskosten (dienst, crematie, drukwerk, gedenksteen etc.)
als ik de rekeningafschriften opvraag kan dat volgens mij beschouwd worden als daad van aanvaarding
van inboedel is er niets
ik vraag me eigenlijk af op ik überhaupt iets kan ondernemen en wat dat dan kan zijn.
stel dat er bvb 10.000 eur afgehaald is 3 dagen voor overlijden misschien wel, maar als als dat geldt gedurende jaren stelselmatig de deur uitgegaan is?
sowieso onrustwekkend dat net nu het geld op is...

groeten

peter11
Topic Starter

#6 , 15 aug 2011 19:51

super hard bedankt om je ervaringen te delen creatief

Vandebos

#7 , 15 aug 2011 21:33

Vertrouw op Creatief.

Florentien

#8 , 18 aug 2011 16:10

Hallo Creatief,

ik lees hier al 'n tijd en zit in hetzelfde geval.

Zou je mij ,als het kan,jouw informatie kunnen doorsturen?

Alvast bedankt,
Florentien.

seetjetoebak

#9 , 27 aug 2011 12:20

Dat het allemaal weg is is idd heel vreemd. Maar dit wil toch niet zeggen dat grootmoeder nooit eens iets van van haar spaarboekje mag afhalen en er nog 50000 moet over zijn?

Creatief

#10 , 27 aug 2011 13:38

@ Seetjetoebak
Verwijderd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”