Ik ben onlangs gecontacteerd door een juridisch adviseur in Spanje, die mijn moeder, die daar leeft, in de arm heeft genomen na het overlijden van mijn vader.
Hij heeft zich als adviseur van mijn moeder voorgesteld. Hij heeft mij en mijn zuster gevraagd hem onze beslissing over te maken of we de nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Daarbij heeft hij aangegeven hoeveel successierechten verschuldigd zullen zijn. We hebben hem geantwoord dat we de nalatenschap aanvaarden.
Hierop heeft hij ons uitgenodigd zijn honoraria te betalen. In het totaal komt het voor alle erfgenamen neer op 4.286,94 EUR. Onder de erfgenamen bevinden zich mijn moeder, mijn zuster en mijzelf.
Mijn moeder heeft zonder samenspraak deze juridisch adviseur aangetrokken. Zij heeft aangedrongen bij ons om contact met hem op te nemen om de successieprocedure op gang te brengen. Bij zijn email aan ons heeft de juridisch adviseur enkel de te vereffenen successierechten aangegeven en ons de keus gelaten de nalatenschap te aanvaarden of te verwerpen. Noch hij noch mijn moeder hebben het over (te delen) honoraria gehad.
Kan een persoon voor ongevraagde diensten honoraria aanrekenen ?
Dank voor uw inzicht.