Juridisch adviseur rekent honoraria aan

ssstique
Topic Starter

Juridisch adviseur rekent honoraria aan

#1 , 06 sep 2011 20:14

Ik ben onlangs gecontacteerd door een juridisch adviseur in Spanje, die mijn moeder, die daar leeft, in de arm heeft genomen na het overlijden van mijn vader.
Hij heeft zich als adviseur van mijn moeder voorgesteld. Hij heeft mij en mijn zuster gevraagd hem onze beslissing over te maken of we de nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Daarbij heeft hij aangegeven hoeveel successierechten verschuldigd zullen zijn. We hebben hem geantwoord dat we de nalatenschap aanvaarden.
Hierop heeft hij ons uitgenodigd zijn honoraria te betalen. In het totaal komt het voor alle erfgenamen neer op 4.286,94 EUR. Onder de erfgenamen bevinden zich mijn moeder, mijn zuster en mijzelf.
Mijn moeder heeft zonder samenspraak deze juridisch adviseur aangetrokken. Zij heeft aangedrongen bij ons om contact met hem op te nemen om de successieprocedure op gang te brengen. Bij zijn email aan ons heeft de juridisch adviseur enkel de te vereffenen successierechten aangegeven en ons de keus gelaten de nalatenschap te aanvaarden of te verwerpen. Noch hij noch mijn moeder hebben het over (te delen) honoraria gehad.
Kan een persoon voor ongevraagde diensten honoraria aanrekenen ?
Dank voor uw inzicht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2011 20:32

Moeilijk te beoordelen. Alleszins heeft die persoon dat niet ongevraagd gedaan aangezien uw moeder hem heeft aangesteld.
Als men in België beroep doet op notaris of advocaat om erfenis te behartigen moet men ook ereloon betalen.
Hangt ondermeer af van de grootte en de ingewikkeldheid van de erfenis. Heb hier in B al veel hogere notariserelonen in dit verband gezien.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 sep 2011 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ssstique
Topic Starter

#3 , 06 sep 2011 20:49

Dank voor de snelle reactie, roharro.
Deze juridisch adviseur is door mijn moeder aangetrokken, en zij heeft dit niet besproken met ons, ze heeft die beslissing eigenhandig genomen. Ik heb er niet om gevraagd dat deze man de procedure voor haar opstart, en daarmee indirect en ongevraagd ook voor ons. We zijn dan wel erfgenamen maar we waren niet op de hoogte dat deze kosten er aan zouden komen.
De erfenis is klein (een appartement dat in vruchtgebruik door mijn moeder wordt bewoond) en is ook niet complex. Deze erfenis brengt met andere woorden niets op maar kost geld.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”