verwijderd

Bart84
Topic Starter

verwijderd

#1 , 20 sep 2011 23:04

###
Laatst gewijzigd door Bart84 op 21 jan 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2011 23:54

Ben niet verbaasd over die vraag....want:
"De werknemer heeft recht op een vrijstelling van 350 euro als hij met de eigen wagen, een bedrijfswagen, de eigen moto of een bedrijfsmotor naar het werk gaat. "

1483,56 EUR is dus veel van het goede teveel!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dako

#3 , 21 sep 2011 15:33

Zoals roharro aangeeft slecht 350euro.

Fiscaal is het aangeven van een firma wagen als "terugbetaalde kosten woon-werkverkeer" zelfs niet correct(grijze zone) en zijn hier heel wat discussies/geschillen over. (Ik weet dat een aantal, ook grote, sociale secretariaten dit op deze manier doen en dat dit zo op de fiches komt).

In principe is de belastbare waarde van dit voordeel van de firmawagen gewoon een "loon", en heb je dus geen terugbetaalde kosten woon-werkverkeer, en kan je bijgevolg ook niet geniet van deze 350€ vrijstelling.

Ik zou dus eens vriendelijk bellen of schrijven om te zeggen dat het een vergissing is, en vragen dat ze die 350€ invullen. Maar, zoals gezegd kan de fiscus over die 350€ moeilijk beginnen doen.

PS: in 1255 kan, als je enkel met wagen, rijd nooit meer staan dan 350€

Reclame

Turaki

#4 , 21 sep 2011 15:48

Bij carpoolen wel, dacht ik.

Bart84
Topic Starter

#5 , 22 sep 2011 08:25

Bedankt voor de antwoorden, de Belgische staat houdt al veel te veel af mijn loon en kon ik die 1483 euro wel rechtvaardigen :D Ik ga de fiscus verduidelijken en ga waarschijnlijk van vorig aanslagjaar ook moeten inleveren dan als gevolg.

dako

#6 , 22 sep 2011 16:31

dako schreef:

Bij carpoolen wel, dacht ik.
Klopt wat je zegt, maar onder een heel aantal voorwaarden:

· Er bestaat een carpoolreglement in je bedrijf of sector
· Je ondertekent jaarlijks een verklaring
· Je werkgever controleert regelmatig
· Je fiscale fiche wordt correct ingevuld (vergoeding onder rubriek “16B”
gemeenschappelijk georganiseerd vervoer
).
...

Dus dan staat het niet bij "eigen vervoer" maar bij "gemeenschappelijk vervoer", wat je in principe(vervoersbewijzen blablabla...) volledig mag vrijstellen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”