#3 , 28 sep 2011 20:31
Wat zit in vaders nalatenschap : de twee spaarrekeningen op zijn naam ( 50.000 + 10.000 €) , de helft van de gezamenlijke rekening. Plus de helft van de waarde van de auto en de caravan , voor zover niet kan bewezen worden of één van de partners die facturen heeft betaald met eigen middelen. Want dan is de auto alleen van die partner.
De begrafeniskosten , en de successierechten dienen betaald te worden met gelden van vader. Ieder kind heeft recht op 1/3 van de nalatenschap in blote eigendom.Zijn echtgenote heeft het vruchtgebruik. Fiscaal wordt de echtgenote belast op het vruchtgebruik dat , gezien haar reële leeftijd , 32 % bedraagt. Allemaal aan het tarief van 3 %.( met een vermindering)
Na alle betalingen wordt één en ander verrekend , vb. wie wil auto en/of caravan. Normaal worden de geldbedragen geblokkeerd op naam van de kinderen-blote erfgenaam , met vermelding van vruchtgebruik voor stiefmoeder , zolang die leeft. Men kan en mag het vruchtgebruik vergoeden in één keer , maar ipv. 32 % heeft dat dan een waarde ( voor een vrouw van 71) van 40 à 41 %. Voor de aangifte nalatenchap geldt de huidige verkoopwaarde. Ik zoek gewoonlijk op internet voor hoeveel een auto van dat jaar en dat merk en type wordt aangeboden. Ik neem daar een aanvaardbaar gemiddelde van.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon