buitenlandse domicilie hier zetten

duma
Topic Starter

buitenlandse domicilie hier zetten

#1 , 07 okt 2011 11:21

Mijn beste vriend heeft een vriendin uit Spanje. Zij is vorige week naar hier gekomen met de bedoeling om te blijven. Hoewel ik uiteraard hoop dat hun relatie eeuwig blijft duren en zij het eeuwige geluk vinden bij elkaar, ben ik ook ongerust wat dit voor mijn vriend zou kunnen betekenen.

Ze is van plan om hier werk te zoeken en mag hier nu drie maanden verblijven. Ze gaat dus ook haar domicilie bij mijn vriend zetten. Zij heeft echter niets. Ze heeft geen spullen meegebracht, op uitzondering van wat kleren, en heeft ook geen geld. Ik weet dat, als zij schuld zou maken e.d. ze ook bij mijn vriend kunnen aankloppen en ervan uitgaan dat al wat er in het appartement staat, gemeenschappelijk is.

Is er een manier waarop hij zich daartegen zou kunnen beschermen? Kan er een bepaald papier opgemaakt worden waarin duidelijk gesteld wordt dat alle bezittingen van hem alleen zijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld? Ik vermoed van niet, maar ik stel de vraag toch maar.

Zijn er nog dingen waar zij op moeten letten? Asl hun relatie toch niet zou lukken, wat zou hij dan moeten doen om haar buiten te kunnen zetten eens haar domicilie daar staat? Maakt het uit dat zij van buitenlandse afkomst is?

Ik zeg het nogmaals. Ik hoop voor hen dat het lukt, maar ik wil echt weten hoe hij zichzelf kan beschermen indien het toch misloopt ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 07 okt 2011 13:51

In een samenlevingscontract (kan ook bij feitelijk samenwonenden) kan je oa laten vast leggen welke bezittingen eigen zijn en welke gemeenschappelijk. Een samenlevingscontract wordt bekrachtigd bij een notaris en geregistreerd door de gemeente in het bevolkingsregister. Echter naar schuldeisers toe heeft dit weinig waarde. Bij eventuele beïndiging van de relatie kan dit echter wel uw vriend zijn eigen bezittingingen tegenover de Spaanse vriendin veilig stellen.

De reden waarom dit tegenover schuldeisers niet kan is nogal eenvoudig. Elk koppel zou dan 1 eigenaar van de goederen kunnen aanduiden en 1 partner die alle schulden maakt - en dan zouden schuldeisers nooit verhaal kunnen halen.

Uw vragen ivm domicilie: als zij niet vrijwillig wil vertrekken - zal uw vriend uiteindelijk via de vrederechter moeten bekomen dat zij vertrekt. Dat zij de Belgische nationaliteit niet bezit maakt niets uit. Als zij wel vrijwillig vertrekt, maar haar domicilie niet verandert, kan uw vriend via de wijkagent haar laten schrappen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2011 16:57

Als Spaanse kan ze zich in België laten inschrijven ....drie maanden is als toerist

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”