laten we nog even de contaxt duidelijk stellen: het gaat wel degelijk om gmeenschap van aanwinsten of universeel stelsel.
Mijn expliciete vraag is: wat is de wettelijke omschrijving van een lottowinst in de kontect van een erfenis?
Is een lottowinszt overigens belastbaar?
In beide huwelijksstelsels zijn zowel erfenissen, schenkingen als "eigen gelden" gewoon eigen (en dus niet van de gemeenschap)
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet duidelijk omschreven is en dus discutabel.
In mijn opninie (en mijn bescheiden juridische kennis) denk ik het volgende:
->het is geen inkomst (want inkomsten zijn vergoedingen voor prestaties, vervangingsinkomens, contractueel afgesloten pensioenen fondsen, levensverzekeringen, enz), het is ook geen gekocht goed
-> het is een gewonnen "prijs" door middel van het lot. Er is géén ander oorzakelijke band tussen schenker en ontvanger dan het lot dat de ontvanger als de rechthebbende bepaalt.
-> Schenkingen zijn ( in het universeel stelsel en gemeenschap van aanwinsten) ook ten persoonlijke titel dacht ik.(worden niet opgenomen in de gemeenschap)als dit duidelijk aantoonbaar is dat de schenking aan X persoon is gedaan.
-> een gewonnen prijs dus, om even een parallel te trekken in hetzelfde geval (gehuwd koppel A + B etcetera...) en ditmaal wint mevrouw een belangrijke culturele prijs voor een zeer schoon schilderij dat ze gemaakt heeft. Erven na haar leven de kinderen deze geldprijs, of krijgt haar echtgenoot de helft? Of is alles voor de kindjes?
-> Wat IS dat eigenlijk een lottowinst? En misschien wordt er wel verschil gemaakt tussen een X-for-life en een éénmalige lottowinst.
Ik zal eens mijn licht moeten opsteken bij de woordvoerster van de lotto