lottowinst: de erfenis?

eylis
Topic Starter

lottowinst: de erfenis?

#1 , 28 okt 2011 09:39

Gisteren bij het bekijken van de kwalitatieve nieuwe TV-reeks RANG1, en tegelijk teksten aan het nakijken over erfenisrecht...viel me de volgende vraag in:

Vallen grote lottowinsten onder de noemer inkomsten of 'schenkingen, erfenissen en eigen middelen'.
Waarom deze vraag? Even een case om te illustreren:
Koppel A +B getrouwd volgens universeel stelsel of zelfs gemeenschap van aanwinsten, heeft elk kinderen uit een eigen huwelijk. A wint tijdens dit huwelijk met B het grote lot (en daarmee bedoel ik een héél groot lot :-)
Veel later (na een zeer gelukkig leven :-) overlijdt A.
Hoe word die grote som beschouwd in de erfenis?
Behoort deze grote som tot eigen middelen? (Dus enkel voor eigen kinderen) het is geen "gemeenschappelijke" inkomst dach ik zo (er is geen arbeid voor verricht, het is geen rechtmatige vergoeding, ik zou zelfs denken het is een soort van schenking ten persoonlijke titel)

Wie weet er het wettelijke fijne van?
Het zal mij benieuwen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 okt 2011 10:29

ook geïnteresseerd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2011 10:52

Hangt volgens mij af van het huwelijkscontract.

Bij huwelijkscontract scheiding van goederen zijn er argumenten om te stellen dat het gewonnen bedrag een eigen goed is. In het wettelijk stelsel valt het gewonnen bedrag m.i. in de huwgemeenschap.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 okt 2011 10:56

Het invullen van het formulier kan niet als arbeid beschouwd worden? Of het gevolg van arbeid; het geld om het biljet te betalen moet toch van ergens komen?

Joeri_J

#5 , 28 okt 2011 11:16

denkpiste: (of ze correct is weet ik niet...)

Maakt het zoveel uit vanwaar het geld komt? (buiten kost van ticket)

indien eigen gelden (scheiding van goederen, gebruikt geld van erfenis, ... )
is het eigen, en de opbrengst ervan ook

indien gelden van gemeenschap:
is het dan geen schuld aan de gemeenschap?
net zoals bvb een woning
en moet de verarming tov de gemeenschap vergoed worden?
zijnde in dit geval het ticket?

eylis
Topic Starter

#6 , 28 okt 2011 12:04

laten we nog even de contaxt duidelijk stellen: het gaat wel degelijk om gmeenschap van aanwinsten of universeel stelsel.
Mijn expliciete vraag is: wat is de wettelijke omschrijving van een lottowinst in de kontect van een erfenis?
Is een lottowinszt overigens belastbaar?
In beide huwelijksstelsels zijn zowel erfenissen, schenkingen als "eigen gelden" gewoon eigen (en dus niet van de gemeenschap)
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet duidelijk omschreven is en dus discutabel.
In mijn opninie (en mijn bescheiden juridische kennis) denk ik het volgende:

->het is geen inkomst (want inkomsten zijn vergoedingen voor prestaties, vervangingsinkomens, contractueel afgesloten pensioenen fondsen, levensverzekeringen, enz), het is ook geen gekocht goed

-> het is een gewonnen "prijs" door middel van het lot. Er is géén ander oorzakelijke band tussen schenker en ontvanger dan het lot dat de ontvanger als de rechthebbende bepaalt.

-> Schenkingen zijn ( in het universeel stelsel en gemeenschap van aanwinsten) ook ten persoonlijke titel dacht ik.(worden niet opgenomen in de gemeenschap)als dit duidelijk aantoonbaar is dat de schenking aan X persoon is gedaan.

-> een gewonnen prijs dus, om even een parallel te trekken in hetzelfde geval (gehuwd koppel A + B etcetera...) en ditmaal wint mevrouw een belangrijke culturele prijs voor een zeer schoon schilderij dat ze gemaakt heeft. Erven na haar leven de kinderen deze geldprijs, of krijgt haar echtgenoot de helft? Of is alles voor de kindjes?

-> Wat IS dat eigenlijk een lottowinst? En misschien wordt er wel verschil gemaakt tussen een X-for-life en een éénmalige lottowinst.
Ik zal eens mijn licht moeten opsteken bij de woordvoerster van de lotto :-)

scorpioen

#7 , 28 okt 2011 12:15

H. Casman, Commentaar bij art. 1399-1401 B.W., in Huwelijksvermogensrecht, Kluwer, Mechelen, losbl, schrijft dat het bedrag van een winnend lot in de nationale loterij in het gemeenschappelijk vermogen valt ongeacht met welk geld het gekocht werd.

Dit betreft wel commentaar bij het wettelijk stelsel.

Houd ook rekening met art. 1405.4 B.W.: Gemeenschappelijk zijn alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.

eylis
Topic Starter

#8 , 28 okt 2011 13:04

en is een commentaar, letterlijk als "maar" commentaar op te vatten (zoals ik wel overal mijn commentaar op heb :-)
of wil dit zeggen dat dit een wettelijke regel is?

Als meneer B voor het overlijden laat akteren (bij notaris of zo): som X is gewonnen door mijn vrouw A, door de aankoop van een lotje met gelden uit haar spaarrekening die dateren van voor het huwelijk.
Is dan bewezen dat het goed niet-gemeenschappelijk is? :-)

scorpioen

#9 , 28 okt 2011 14:23

Wat mevrouw Casman schrijft is geen wet. Het is rechtsleer.

Zij is professor en gewezen plaatsvervangend raadsheer in het hof van beroep te Brussel en wordt beschouwd als een autoriteit op het vlak van het huwelijksvermogensrecht.

Wanneer advocaten en rechters het antwoord op een vraag zoeken gaan ze onder meer dat soort zaken lezen.

Een lottowinst is niet belastbaar. Het wordt anders als iemand sterft. Dan is dit een actief van de nalatenschap, onderworpen aan successierechten. Als je die winst op de bank zet is de intrest wel belastbaar, althans onderworpen aan de roerende voorheffing.

Voor wat het huwelijksvermogen betreft verwijs ik naar de wettelijke bepaling: alles wat volgens een wettelijke bepaling niet eigen is, is gemeenschappelijk.

roharro

#10 , 28 okt 2011 16:14

Als meneer B voor het overlijden laat akteren (bij notaris of zo): som X is gewonnen door mijn vrouw A, door de aankoop van een lotje met gelden uit haar spaarrekening die dateren van voor het huwelij
Die vlieger gaat duidelijk niet op in een huwelijksstelsel waar alle inkomsten gemeenschappelijk zijn (bv. het wettelijk stelsel). Of die inkomsten in dergelijk stelsel nu resulteren uit persoonlijke of gemeenschappelijke bronnen maakt dus geen enkel verschil uit: de "vruchten" zijn per definitie gemeenschappelijk bezit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fred33

#11 , 31 okt 2011 16:23

Mijn eerste gedacht gaat uit naar de vraag: met welk geld is het lotje gekocht? gemeenschappelijk geld of eigen middelen? Bij een scheiding van goederen gaat de wet er van uit dat het met eigen middelen was, bij het wettelijk stelsel gaat de wet er van uit dat het met gemeenschappelijke middelen is behoudens bewijs van het tegendeel.

roharro

#12 , 31 okt 2011 17:56

Mijn eerste gedacht gaat uit naar de vraag: met welk geld is het lotje gekocht? gemeenschappelijk geld of eigen middelen? Bij een scheiding van goederen gaat de wet er van uit dat het met eigen middelen was, bij het wettelijk stelsel gaat de wet er van uit dat het met gemeenschappelijke middelen is behoudens bewijs van het tegendeel.
Bij scheiding van goederten ligt het inderdaad anders. Maar in de vraagstelling gaat men er hier expliciet van uit dat er geen scheiding van goederen is. Dat essentieel verschil had ik reeds gemeld in een eerder antwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#13 , 31 okt 2011 19:31

H. Casman, Commentaar bij art. 1399-1401 B.W., in Huwelijksvermogensrecht, Kluwer, Mechelen, losbl, schrijft dat het bedrag van een winnend lot in de nationale loterij in het gemeenschappelijk vermogen valt ongeacht met welk geld het gekocht werd.

Dit betreft wel commentaar bij het wettelijk stelsel.

Houd ook rekening met art. 1405.4 B.W.: Gemeenschappelijk zijn alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.
Ben akkoord met schorpioen en met Hélène Casman!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”