Computer in beslag genomen door politie

Mataij
Topic Starter

Computer in beslag genomen door politie

#1 , 27 okt 2011 21:16

Hay,

Op dinsdag 11 oktober is mijn computer in beslag genomen door de politie te verdenking computercriminaliteit.
Tot heden heb ik nog geen antwoord gekregen en is het nog onduidelijk waarom mijn computer in beslag is genomen.

Ik ben zelf een ondernemer van een eenmanszaak (Reclamebureau) waarbij ik mijn computer er bij nodig heb.
Zonder computer loop ik flink in de verlies en kan ik ook geen boekhouding bijhouden.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen of antwoorden op de vraag heeft wat ik hier tegen kan doen?

Vriendelijke groeten,
Mataij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2011 21:33

Welke politiedienst?
Hadden ze een huiszoekingsbevel of was het heterdaad?
U bent verhoord : wat waren de vragen?
Is er een inventarisstaat afgegeven?
Wat hebben ze juist gedaan en was het enkel politie?

Mataij
Topic Starter

#3 , 27 okt 2011 23:47

Politie Twente (borne)

Ik kreeg één week voor dat mijn computer in beslag is genomen een brief waarin stond dat ik verdacht werd voor computercriminaliteit,
dus ben ik op 11 oktober naar het bureau in borne geweest en wouden ze me overhoren.

Nadat ik mijn verklaring heb afgelegd geloofde ze mij niet en besloten ze mijn computer in beslag te nemen (mocht ook geen back up maken voor mijn projecten en boekhouding).

Ze verdachte mij omdat min IP adres op een website (eetcafé website) is achtergelaten waar dergelijk is "ingebroken" en iets heeft "aangepast" aan de website, waar ik mij overduidelijk niet mee bezig houdt en niet zou doen om mijn onderneming te verlagen.

Uiteindelijk zijn de agenten en ik samen naar mijn huis gereden om de computer mee te nemen.

Reclame

Tope

#4 , 28 okt 2011 00:06

Dit is een juridisch forum naar Belgisch recht.
Nederlanders kunnen geholpen worden op: http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#5 , 28 okt 2011 09:45

Ook voor dit soort situaties: steeds een backup van uw PC beschikbaar hebben. Ik heb een wekelijkse backup staan op een externe HD die niet in de buurt van mijn PC/laptop bewaard wordt. Politie mag steeds mijn PC-tje meenemen, ik kan gerust verder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Carlo

#6 , 28 okt 2011 16:27

@Gebruiker21, om te achterhalen welk ip-adres en welke website's je bezoekt, hebben ze echt niet je externe schijf nodig, of het zou zo moeten zijn, dat je geen vaste harde schijf in je pc/laptop hebt.
Bijna alles is te achterhalen, zeker bij de crime-unit.
@Mataij, hoe het zit in Nederland weet ik niet, maar in België kan dat maanden duren.

Mataij
Topic Starter

#7 , 28 okt 2011 16:31

Ik heb wel even gezocht om in beslag genomen voorwerpen in het kader van een onderzoek te kunnen afhalen op deze link: http://www.pzglm.be/nl-BE/webpage/46/in ... halen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#8 , 28 okt 2011 16:44

@Gebruiker21, om te achterhalen welk ip-adres en welke website's je bezoekt, hebben ze echt niet je externe schijf nodig, of het zou zo moeten zijn, dat je geen vaste harde schijf in je pc/laptop hebt.
Neen, da's waar, maar het niet de computer crime unit die de boel komt ophalen. Ik vermoed dat de agenten die een PC in beslag moeten nemen, alles wat in de buurt ligt en een beetje op hardware lijkt, meenemen. Als je dus echt een backup wenst om verder te werken: die backup niet in de buurt van je PC bewaren (bij mij ligt die trouwens dikwijls op het werk).

Genoeg in het journaal gezien vroeger dat agenten bij een huiszoeking met CRT schermen aan het sleuren waren. Wat ze daar dachten uit te halen, was me een raadsel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#9 , 28 okt 2011 17:06

hihihi Tom, je bent echt wel goed voorbereid...ik zou er zelf vooraf niet op komen om die backup ook nog eens ergens anders te bewaren :-)

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 31 okt 2011 08:07

wat zouden ze eigenlijk doen bij pc's die via cloud computing werken? ook bij bvb google de pc's in beslag nemen? ;)

Carlo

#11 , 31 okt 2011 08:59

@JPV, zoek even naar het gratis tooltje "Index.dat Suite" en kijk eens wat er allemaal te vinden is, ook als je via Cloud werkt.

Gebruiker21

#12 , 02 nov 2011 10:25

hihihi Tom, je bent echt wel goed voorbereid...ik zou er zelf vooraf niet op komen om die backup ook nog eens ergens anders te bewaren :-)
Ik bewaar deze vooral op het werk om te voorkomen dat ik mijn digitale foto's van ons zoontje, en andere belangrijke files, zou kwijt zijn moest er ingebroken worden thuis, of het huis zou afbranden. Dat die externe HD niet zou meegenomen worden door de politie, is nu niet meteen prioritair ('k zou niet weten wat ze bij mij moeten komen zoeken ;) ).

Terug naar “Archief”