Copyright

jp_schoten
Topic Starter

Copyright

#1 , 20 jan 2012 08:56

Mijn hobby is genealogie ( stamboom onderzoek ) nu zou ik een boek willen uitgeven in familie kring en deze willen illustreren met enkele oude foto's ( postkaarten ) welke ik op internet heb gevonden , maar hoe zit het met de copyright rechten van deze foto's . Het zijn voornamelijk oude dorpsgezichten .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2012 09:30

hou oud zijn de foto's? Ik weet dat op sommige zaken een copyright van ?75? jaar na overlijden van de muzikant bestaan (bvb de partituren van Mozart zijn vrij van copyright), dus de datum van de postkaarten kan misschien van belang zijn.

Redrum

#3 , 20 jan 2012 10:43

In principe moet je elke foto 'clearen' om problemen achteraf te vermijden, hoe lastig dat ook kan zijn. Staat op de websites waar je de foto's vindt geen copyrightvermelding of bronvermelding?

Bij afbeeldingen van personen geldt dan ook nog portretrecht, en soms gaat het nog verder: als je bv een foto van het Atomium zou willen gebruiken, ga je naast toestemming van de fotograaf, ook nog de toestemming van de familie Waterkeyn nodig hebben.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2012 12:16

En hoe zit dat dan met deze website die postkaarten van over de hele werled verkoopt en deze hiervoor op zijn site publiceert?
http://www.delcampe.net/category.php?la ... 4faee5e7f7" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”