Erfrecht......

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Erfrecht......

#16 , 03 mar 2012 00:52

Krakpatsboemke zal het moeilijk krijgen vrees ik. Registratie zal -zoals ik vrij recentelijk zelf heb meegemaakt- bewijs eisen aan de hand van rekeninguittreksels van wat er met het geld is gebeurd. Zoniet zullen ze de verkoopprijs van het onroerend goed zelf zonder pardon bij de erfenis voegen. Verhoogd met boetes uiteraard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krakpatsboemke
Topic Starter

#17 , 04 mar 2012 13:09

Bste Creatief,
Mijn vader had mijn stiefmoeder uitgekocht bij hun scheiding,zo'n 13 jaar geleden.
Dus toen was 't van hém alleen.
Hij heeft er nog een paar jaar gewoont,maar toen ik met hem heb gebroken na dikke zever (wéééral) heeft hij iets opgezet met mijn stiefzuster en haar man.Wat juist weet ik niet,maar persoon van de belastingen had documenten
waarin stond dat stiefzus en haar man hém 34.000€ vruchtgebruiks-geld moesten betalen???Weet niet goed wat dat wil zeggen,maar NU donderdag moet ik voor tweede maal bij Advokaat zijn,en hij zou dan alles moeten weten onderstussen,ik dan dus ook.
Wat vooral niet kan is 't leeghalen van zijn Appartement,ik hoop hier toch wel iets te kunnen recupereren,la is 't BVB dat er gekeken wordt naar 't bedrag van brandverzekering,voor hoeveel was inboedel verzekerd,en dat rechter daar een bedrag op kan gaan vastpinnen.
Groetjes.

Creatief

#18 , 04 mar 2012 14:39

Ik ben benieuwd naar hetgeen wat je advocaat zal zeggen.
Voor wat betreft het bedrag van de brandverzekering, wel dit staat echt in contrast met de reële waarde van de roerende goederen.
Een koffiezet, diepvriezertje, meubelen, ... e.d. van zo oude mensen krijg je aan de straatstenen niet meer verkocht. Ik ga akkoord met je dat je stiefzus het huis niet mocht leeghalen. Hiertegen kan je klacht indienen, maar of je dat ver zal brengen? Jij betaalt ondertussen ereloon aan de advocaat om over die roerende goederen te onderhandelen. Meestal zijn ze een boedelbeschrijving nog niet waard.

Die roerende goederen van oude mensen zijn uit de tijd, waarde 50 cent.

Reclame

Vaoke

#19 , 04 mar 2012 21:55

34.000 euro, dat lijkt veel weg te hebben van "een boeket" inzake lijfrente.. blijft de vraag of er enig spoor is van de "feitelijke maandelijkse lijfrente".. als "deel van de werkelijke maandelijkse huurwaarde" als hij er is blijven wonen; probleem is evenwel dat bedoeld "maandbedrag" .. zowel "cash" als "per overschrijving" kan betalen?!
In die context zou er ook een "beschrijvende uitvoerbare akte" moeten zijn van deze of gene notaris!!!
In bepaalde omstandigheden kan een "verkoop op lijfrente" ook worden beschouwd als een vorm van een "verdoken schenking".. met extra kosten voor de koper(s)!!!

Vaoke

#20 , 04 mar 2012 22:04

Als feitelijke rechtstreekse (?) erfgenaam moet "krakpatsboemke" via het bevoegde kantoor van registratie toch vrij SNEL kunnen achterhalen op welke datum.. waarom.. welke bestemming.. bedoeld eigendom heeft gekregen.. en vervolgens kan HIJ ook vrij SNEL beslissen (NA een goed advies).. wat het meest aangewezen is; de nalatenschap weigeren of deze aanvaarden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving!!!

octopus

#21 , 05 mar 2012 08:17

Mijn laatste overlevende ouder heeft kasbons, waarop ik als erfgenaam reeds successierechten had betaald omwille van het overlijden van de andere ouder, weggegeven aan een broer. Ik had recht mijn aandeel van die kasbons, maar de overlevende ouder had hiervan het vruchtgebruik. De notaris, evenals 3 raadgevende advocaten van de andere ergenamen zijn van mening dat de laatst overlevende dient aangeklaagd, maar gezien die intussen ook overleden is kan dit niet meer. Wij zijn die kasbons kwijt. Voor die verdwenen kasbons iser geen enkele compensatie geweest.

krakpatsboemke
Topic Starter

#22 , 08 mar 2012 21:59

Beste Vaoke,
Vandaag voor tweede keer naar Advocaat geweest,en hij denkt inderdaad ook aan "een boeket" inzake lijfrente..
De boel gaat nu grondig uitgevlooid worden,ook met belasting enz.... en hij beweerde dat mijn zaak tegen die stiefzsuster er zeker niet slecht uitziet!!
Dus: wordt vervolgd.......
Ps: Nog dit: moest nog géén provisie betalen,voor hij écht goed weet hoe de vork in de steel zit,en aan een zaak ten gronde begint.
Groetjes.

octopus

#23 , 09 mar 2012 07:44

ik ben benieuwd

krakpatsboemke
Topic Starter

#24 , 09 mar 2012 14:13

Ja wij ook,stel er me niet echt véél van voor,maar als ik niets doe,gaat 't me ook zeker niks opbrengen hé.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”