Zomerverblijf gekregen

anke456
Topic Starter

Zomerverblijf gekregen

#1 , 12 mar 2012 15:17

Dag iedereen ,

Even een vraagje ,
Onze ouders zijn ruim een jaar geleden na een ongeval overleden , mijn zus en ik hebben ondertussen de ouderlijke woning verkocht.
Mijn zus heeft echter jaren geleden een perceel grond in de Ardennen gekregen van mijn ouders , hierop hebben ze een chalet gebouwd waar ze in de zomermaanden verblijven.
Dit was gedaan op voorschot van erfenis.
Mijn zus zwijgt echter in alle talen over deze schenking , hoe kan ik haar het best duidelijk maken dat ik mijn deel hiervan wil hebben ?
Moet de notaris dit trouwens niet regelen waar dergelijke schenking gedaan is in het verleden ?

Anke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 12 mar 2012 17:50

Dag iedereen ,

Even een vraagje ,
Onze ouders zijn ruim een jaar geleden na een ongeval overleden , mijn zus en ik hebben ondertussen de ouderlijke woning verkocht.
Mijn zus heeft echter jaren geleden een perceel grond in de Ardennen gekregen van mijn ouders , hierop hebben ze een chalet gebouwd waar ze in de zomermaanden verblijven.
Dit was gedaan op voorschot van erfenis.
Mijn zus zwijgt echter in alle talen over deze schenking , hoe kan ik haar het best duidelijk maken dat ik mijn deel hiervan wil hebben ?
Moet de notaris dit trouwens niet regelen waar dergelijke schenking gedaan is in het verleden ?

Anke
iets op papier van die schenking of gift ?

wanton

#3 , 12 mar 2012 18:21

Een schenking van onroerend goed gebeurt altijd via notariële akte. De nodige schenkingsrechten zijn dan ook betaald. Nu bij het overlijden van uw ouders moet er een verrekening gebeuren , voor zover jij nooit iets geschonken hebt gekregen van hen. De regel is : ' toestand van bij de schenking aan de huidige waarde.' Die waarde moet u eigenlijk eerst uit de nalatenschap ontvangen vooraleer een verdeling kan geschieden. De notaris heeft alle middelen om die schenking te ontdekken en te verrekenen. Spreek hem daarover aan.
Nu ben jij echter niet verplicht een verrekening te vragen. U kan tevreden zijn met uw deel van de huidige goederen.
De notariële akte spreekt toch wel degelijk van schenking , want het kan als een verkoop genoteerd staan. Vraag in dat geval bewijs van betaling!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

artemis

#4 , 12 mar 2012 18:43

Is deze schenking aan zus gebeurd meer dan 3 jaar voor het overlijden van de ouders?

wanton

#5 , 12 mar 2012 19:26

Die termijn van 3 jaar speelt hier niet. Er zijn schenkingsrechten betaald , er is geen verjaring!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 12 mar 2012 23:00

Anke, breng die schenking van de grond eens ter sprake bij de notaris. Indien je écht wenst dat je niet ontdeeld wordt, dan moet je ervoor gaan. Indien je zus deze grond heeft gekregen als voorschot op erfenis, dan moet deze grond in mindering worden gebracht van haar ontvangen deel uit de nalatenschap.
Wanneer een nalatenschap openvalt, dan heeft iedereen de plicht om te spreken. Iedereen zou dan eigenlijk moeten opbiechten wat hij (zij) van de overledene heeft gekregen in tijden des leven of des doods. Termijnen maken hier niet uit!
Er kan eigenlijk pas verdeeld worden als de fictieve massa gekend is. Fictieve massa = nalatenschap (-passiva) + alles giften en schenkingen die jullie ooit hebben gekregen toen jullie ouders nog leefden.

Indien jij vroeger misschien 10.000 € had gekregen van je ouders (moeder of vader), dan breng je dat in. 10.000 € blijft 10.000 €. Hier komen geen intresten bij.
Vastgoed daarentegen, wordt herschat naar de waarde van vandaag. Die marktprijs moet dan ingebracht worden.

Ik geef je één wijze tip: je hebt maar één zus (?), je ouders zijn overleden. Die relatie moet ook nog goed blijven. Ik hoop voor jou dat je deze nalatenschap in der minne kan afhandelen. De notaris kan eventueel de gegevens van dat stuk grond opvragen bij het kadaster. En wie weet? Misschien heeft hij dat stuk grond nog zelf beschreven en ligt deze akte in zijn archief.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”