Douane: in beslag genomen koksmes

Guwol
Topic Starter

Douane: in beslag genomen koksmes

#1 , 26 mar 2012 18:08

Goedenavond,

Enkele weken geleden heb ik en koksmes besteld in Japan. Aangezien het zo lang duurde heb ik besloten om naar de post te bellen voor te vragen waar mijn pakketje bleef. Ik kreeg de nummer van de Douane, en daar heb ik naar gebeld.

Nu krijg ik ineens te horen dat de koksmes vernietigd is. Omdat het en mes is. En koksmes kan je overal kopen?

Nu is mijn vraag.. zijn hun in de fout, of ik? Ik dacht dat het enkel verboden was als het om wapens ging.. En moeten ze mij niet verwittigen? Als ik niet gebeld had, had ik dat nooit geweten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Luis Alberto

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2012 18:24

Heb je specificaties inzake het soort van mes?

Guwol
Topic Starter

#3 , 26 mar 2012 18:38

Het is en Takeda Gyuto, en soort chef mes. Van 24cm.

Reclame

Franciscus

#4 , 26 mar 2012 18:43

Lijkt me inderdaad heel raar.
Op basis van welke wetgeving heeft douane mes vernietigd?

Guwol
Topic Starter

#5 , 26 mar 2012 18:47

Hebben ze niet gezegd. Ze hebben enkel gezegd dat ze de mes vernietigd hebben, omdat het en mes was. Maar ik ga morgen wat rondbellen. Want volgens mij heb ik niks verkeerd gedaan.

Franciscus

#6 , 26 mar 2012 19:00

En staat volgens mij ook niet in de wapenwet.

Turaki

#7 , 26 mar 2012 20:13

Via AS douane contacteren met vraag naar uw zending, dan dienen ze officieel te reageren (of laat uw advocaat dit doen als u er één heeft, eventueel via uw familiale).

Vandebos

#8 , 26 mar 2012 22:22

Tevens reageren bij het bedrijf waar u het mes heeft gekocht dat u de bestelling nog niet ontvangen heeft en of zij eens kunnen nakijken waar ze zit. (voor een mes van €250 zouden ze toch service moeten leveren, zelfs wanneer Takeda als messmid door zijn populariteit een beetje kwaliteit verloren heeft...)

Guwol
Topic Starter

#9 , 27 mar 2012 08:20

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ga alle twee jullie advies gebruiken, Ik ga zelf achter vragen dan bij de douane. En bij Takeda zelf. Bedankt.

Gebruiker21

#10 , 27 mar 2012 09:23

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met de douane. Dingen waarvan ik vreesde: "die komen nooit toe", worden gecontroleerd en ontvang ik gewoon (een zender die niet gekeurd is om gebruikt te worden in Europa. Spul wordt gewoon toe, doos is toegeplakt met tape van DSV, dus is effectief gecontroleerd). Andere zaken waar helemaal niets mis mee is (een movie prop: een Jason Voorhees Hockey Mask), houden ze achter en willen ze niet afleveren zonder een deftige reden te willen / kunnen geven. Ik heb echt de indruk dat het daar puur willekeur is. Communicatie met die diensten is zo goed als onmogelijk. Op mails krijg je zelden een antwoord. Hoog tijd dat die dienst eens wat meer gecontroleerd wordt en er een deftige ombudsdienst voorzien wordt voor de douane...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Guwol
Topic Starter

#11 , 27 mar 2012 09:38

Ik heb vanmorgen dus naar verschillende mensen gebeld. Ik ben begonnen met de nummer die ik gisteren gekregen had. Het was de Drugs afdeling... dus ze hadden er niks mee te maken. Dan maar naar de inlichtingen dienst gebeld, en de man vertelt mij dat het normaal gezien niet zou mogen. Na en hele uitleg geeft hij me drie nummer. Een van Zaventem, een van de baas van de mensen uit Zaventem, en een van de ombudsdienst.
Dus ik dan maar naar Zaventem bellen, en nu vertelt me deze man, dat ze niet zomaar een pakketje mogen vernietigen. Dat ik eerst en brief zou krijgen en daar toestemming moest geven.
Ook zei hij, dat en koksmes niet verboden is om te invoeren. Dat ik nog enkele dagen zou moeten wachten, dat waarschijnlijk bepaalde dienst mijn mes zou moeten controleren. En dat ze wat achter lopen met de controles.
Dus ik veronderstel dat het en communicatiefout is? Ik heb al 6 verschillende nummers..Dus ik weet het niet meer!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”