Samengesteld gezin

Anette
Topic Starter

Samengesteld gezin

#1 , 24 apr 2012 08:42

Aangezien ik nieuw ben op dit forum mede omdat ik info zoek en van mijn notaris niet veel wijzer ben geworden, even hier mijn problematiek schetsen, wie weet krijg ik zo een duidelijker beeld in deze lastige materie :-)

Mijn man heeft een kind uit zijn vorig huwelijk. Ikzelf heb geen kinderen. Wij zijn getrouwd onder het gewone stelsel. We hebben een woning gekocht waar mijn man 1/3 van de aankoopsom zelf bekostigd heeft en dit is ook zo opgenomen in de akte. Voor de overige schuld hebben we een lening lopen, gezamenlijk.
Mijn man heeft, samen met zijn broer, ook nog een appartement waar zijn moeder het vruchtgebruik van heeft.

Wat gebeurt er nu als mijn man komt te overlijden? Ben ik zeker dat ik vruchtgebruik hou van onze woning? Wat gebeurt met het 1/3 deel van de woning door hem bekostigd? Wat als ik de woning wil verkopen na zijn overlijden? Wat gebeurt met het appartement van zijn moeder. Enzovoort.
En plus, wat als ik kom te overlijden, hoe krijg ik "mijn deel" naar mijn familie en niet naar zijn kind?

Ook heeft mijn man een bijkomende levensverzekering. Als begunstigde zegt hij dat zijn vrouw, ik dus, dat ben. Enige tijd voordien stond zijn kind als begunstigde. Kan ik dit nagaan? Als dat kind als begunstigde aangeduid staat, wat dan?

Ik zit met een aantal onzekerheden waar ik geen antwoord op krijg, ook niet van mijn man en die gedachte alleen is uiterst onaangenaam. Ik ben allesbehalve hebberig, maar wil mezelf beschermen tegen het kind en zijn moeder in geval van het overlijden van mijn man.

Dank
Anette

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 apr 2012 08:54

alvast enkele tips:
- na overlijden van je echtgenoot:
- blijf je uiteraard eigenaar van je eigen deel van julllie woning.
- heb je het vruchtgebruik over zijn deel van jullie woning + zijn deel van de woning die hij met zijn broer bezit (als de moeder dan ook overleden zou zijn)
- jullie gezinswoning kan enkel verkochjt worden als ook zijn kinderen daar akkoord mee zijn, geloof ik. Maar in elk geval kunnen zij je niet dwingen zolang je leeft.
- na jouw overlijden gaat jouw aandeel in jullie gezinwsoning ALTIJD naar jouw familie; zijn kinderen kunnen daar geen aanspraak op maken/ maar dan zal het huis wel verkocht moeten worden: want de erven kunnen niet verplicht worden in onverdeeldheid te blijven.
- als je man een levensverzekering heeft waarvan jij de begunstigde bent: kan je hem gewoon vragen dat je ook best een kopij van het contract bezit: zodat je dat aan je persoonlijke administratie kan toevoegen. (voor het geval er je iets overkomt). als hij dat weigert is dat nogal verdacht.
-neem best eens contact op met een notaris voor meer info.

wanton

#3 , 26 apr 2012 21:12

1. Als de man overlijdt , gaat de blote eigendom van zijn deel in de woning , het appartement en de aanwezige gelden naar zijn kind. Het vruchtgebruik hiervan gaat naar de echtgenote , die dus kan blijven wonen. Niemand kan dat beletten. Indien zijn moeder na hem sterft , en het appt wordt verkocht , ontvangt de echtgenote (Anette) een vergoeding voor dat vruchtgeberuik. Zij kan evenwel het huis slechts verkopen na akkoord van zijn kind , en de opbrengst moet gedeeld worden.
2 Als de vrouw overlijdt , zonder enig kind : haar deel in de woning gaat naar de echtgenoot

BW Art 745bis §1 is van toepassing : wanneer een persoon , gehuwd in het wettelijk stelsel ,zonder kinderen, overlijdt , gaat diens aandeel in de gemeenschappelijke goederen naar de overlevende echtgenoot. De woning is gemeenschap , en de rest van de familie erft slechts de blote eigendom in de persoonlijke goederen.

Zijn moeder erft niet van hem , zijn kind komt steeds eerst.

Om uw deel niet bij zijn kind te krijgen , is er één oplossing : zelf een kind krijgen.

Hoe is de eigendomsverdeling eigenijk : beiden 1/2 of man 2/3 ; vrouw 1/3?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Anette
Topic Starter

#4 , 22 mei 2012 10:55

Eerst en vooral al bedankt voor de reactie.

Dit is wel grof: "Om uw deel niet bij zijn kind te krijgen , is er één oplossing : zelf een kind krijgen."
Eerder hetvolgende: NOOIT nog een partner MET kinderen!

Ik heb al begrepen dat héél het systeem vreemd in elkaar zit. Zelfs met een testament behartig je "eigen" (familie, vrienden) kringen niet.
Ik kan bv. niet zelf beslissen waar mijn dieren naartoe moeten, de man erft en die mag er mee doen wat hij wilt.
Persoonlijk heel erg voor mij, mijn dieren hebben meer waarde voor mij dan mensen, om meer specifiek te zijn, dan zijn kind.
Zijn kind erft van hem, van zijn moeder, van hun familie en van mij. Ze mogen die wetgeving wel eens aanpassen, met al die samengestelde gezinnen nu en binnenkort, gaat het nog serieus verkeerd aflopen.

Anette
Topic Starter

#5 , 22 mei 2012 11:06

Hoe is de eigendomsverdeling eigenijk : beiden 1/2 of man 2/3 ; vrouw 1/3?

Het laatste

Anette
Topic Starter

#6 , 22 mei 2012 11:13

"Als de man overlijdt , gaat de blote eigendom van zijn deel in de woning , het appartement en de aanwezige gelden naar zijn kind"

Aanwezige gelden naar zijn kind??? Ben je dat zeker? We hebben 3 rekeningen: 1 op mijn naam van voor het huwelijk, 1 op zijn naam van voor het huwelijk en 1 gemeenschappelijke. Ik kan niet geloven dat de gelden naar het kind gaan.

Als ik het goed begrijp, blijf ik met dat kind geconfronteerd zitten voor de rest van mijn leven in geval van blijvende woonst op het adres van de gezinswoning?
Zucht..

Weet iemand ook of dit een verschil maakt op bepaalde gebieden: domiciliatie vrouw in gezinswoning, man elders.

Thx

Mariette

#7 , 22 mei 2012 11:16

Als weduwe van een partner met kinderen bent U toch meer dan voldoende beschermd? U ontvangt levenslang vruchtgebruik van al zijn goederen. Niemand kan U dat afnemen.
De gelden van de erflater worden vastgezet en de opbrengst is voor de vruchtgebruiker.
Bovendien kan de erflater steeds één kindsgedeelte toewijzen in volle eigendom aan zijn echtgenote.

Men kan het vruchtgebruik ook steeds afkopen.

----------------------

Me dunkt kan iedereen ook een kindsgedeelte van zijn eigen erfenis zelf toewijzen: ik neem aan dat dit bij een kinderloos persoon ook wel zal gelden? 50% zelf toe te wijzen? Vruchtgebruik verplicht voor de overlevende partner?

wanton

#8 , 22 mei 2012 16:16

Uw geldden blijven van u. Het is het geld van uw man ( hetgeen van hem van voor het huwelijk , plus de helft van de gemeenschap) gaan in blote eigendom naar zijn kind. Jij krijgt het vruchtgebruik ofte de intrest.
Jij kan in die woning blijven wonen , want u heeft een deel in eigendom en de rest in vruchtgebruik. Niets of niemand kan daar iets tegen doen. De wet beschermt u.
Toet-anch-Amon

Mariette

#9 , 22 mei 2012 18:26

Uw geldden blijven van u. Het is het geld van uw man ( hetgeen van hem van voor het huwelijk , plus de helft van de gemeenschap) gaan in blote eigendom naar zijn kind. Jij krijgt het vruchtgebruik ofte de intrest.
Jij kan in die woning blijven wonen , want u heeft een deel in eigendom en de rest in vruchtgebruik. Niets of niemand kan daar iets tegen doen. De wet beschermt u.
Ik meen dat de echtgenoot toch één kindsgedeelte kan nalaten aan zijn echtgenote in volle eigendom?

Dit is in ieder geval wat met de erfenis van mijn vader gebeurde: twee kinderen, maar 1/3 ging naar zijn (tweede) vrouw + vruchtgebruik gezinswoning. Wel per testament vastgelegd.

wanton

#10 , 23 mei 2012 12:21

Anette , je vertelt dat je eigen gelden hebt van voor het huwelijk. Die moeten niet naar uw man of zijn kind. Die kan je mits testament al zeker toekennen aan uw familie , wel voorlopig in blote eigendom. Want , zonder zijn akkoord , gaat het vruchtgebruik naar hem zolang hij leeft. Je kan in dat testament ook stellen dat van uw deel van de gemeenschap zoveel mogelijk naar uw familie gaat. Vraag een notaris u te helpen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”