verzekering noodzakelijk voor babysit

mosti
Topic Starter

verzekering noodzakelijk voor babysit

#1 , 28 apr 2012 21:41

reeds geruime tijd maak ik gebruik van babysits. als dat via de gezinsbond is is dat sowieso met een verzekering bij maar als je dat daarbuiten organiseert, is zo'n verzekering eigenlijk verplicht en hoe zit dat eigenlijk?
Kan je dan een alround verzekering afsluiten voor verschillende personen want we hebben niet altijd dezelfde babysit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 28 apr 2012 22:18

Verzekeringsmaatschappij E. biedt een verzekering voor huispersoneel aan.
Ze dekt de lichamelijke schade van al het personeel dat werk verricht in uw huishouden: babysit, gouvernante, conciërge, klusjesman, opvoeder, poetsvrouw, tuinier, stalknecht, jachtopziener,…
Het contract is niet nominatief, i.e. de namen van het huispersoneel worden niet in het document opgenomen; alleen het soort activiteit wordt vermeld (zoals 'poetsvrouw').
Is het dit wat je zoekt?

mosti
Topic Starter

#3 , 29 apr 2012 22:17

misschien wel, is dit een dure aangelegenheid of valt dit mee?

Reclame

mosti
Topic Starter

#4 , 29 apr 2012 22:19

ik zie dat je alleen spreekt over lichamelijke schade van het huispersoneel maar ik wil dat het voor iedereen een voordeel oplevert; stel babysit is onverantwoordelijk en richt iets aan met ons kind.

Oude Belg

#5 , 30 apr 2012 08:08

Dergelijke verzekering kost vrijwel niets. Ik zou die verzekering in elk geval nemen : als er iets gebeurt met je huispersoneel ben jij verantwoordelijk. De financiële gevolgen kunnen dramatisch zijn. Of het personeel "in het zwart" werkt of niet doet er voor de verzekering ook niet toe. Deze verzekering is een verzekering BA : jouw aansprakelijkheid wordt verzekerd, niet de fouten die gemaakt worden door je personeel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tope

#6 , 30 apr 2012 08:55

ik zie dat je alleen spreekt over lichamelijke schade van het huispersoneel maar ik wil dat het voor iedereen een voordeel oplevert; stel babysit is onverantwoordelijk en richt iets aan met ons kind.
Ik denk dat in dat geval je familiale verzekering in werking treedt, niet?

of

'Burgerlijke aansprakelijkheid
Als u nog geen Familiale verzekering heeft, kunt u, mits een kleine meerpremie, de burgerlijke aansprakelijkheid van uw huispersoneel verzekeren voor schade veroorzaakt aan derden tijdens het uitvoeren van zijn werk.'

TER INFO: De verzekering voor huispersoneel kost zo'n 50 Euro per jaar, maar geldt NIET voor grote werken in huis. Je kan er vb niet een schilder, een dakwerker enz mee verzekeren die weken aan één stuk bezig is. In dat geval kan men een verzekering nemen tegen 15 Euro per dag.

j.demoor

#7 , 30 apr 2012 13:43

“Art.3.Moeten als verzekerden beschouwd worden :...4° al wie die, buiten elke beroepswerkzaamheid, kosteloos of bezoldigd, belast is met de bewaking van de met de verzekeringnemer samenwonende kinderen en van de aan de verzekeringnemer toebehorende en in de waarborg begrepen dieren, telkens als zijn aansprakelijkheid ingevolge deze bewaking in het geding komt.”(12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven).

Indien u beschikt over zulke ‘familiale verzekering’ onderzoek dan zorgvuldig de tekst ervan en vraag ZO NODIG aan uw verzekeraar de uitbreiding van de verzekerde risico’s.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”