Onlangs is mijn grootvader overleden. Destijds beheerde hij het volledige vermogen. Nu blijft mijn grootmoeder achter en zou zij het geld moeten beheren, maar zij is daartoe niet in staat. Mijn grootouders hadden 2 kinderen (hierna: nonkel en mama). De notaris regelt momenteel alles... Mijn nonkel vroeg tijdens het gesprek of het mogelijk was dat mijn grootmoeder een schenking zou kunnen doen. Ik vrees echter dat mijn nonkel misbruik wil maken van de toestand waarin mijn grootmoeder zich bevindt om er zelf profijt uit te halen en achter mijn moeders rug om een schenkingsovereenkomst zou sluiten, zodat mijn moeder hierdoor in het zand zal bijten. Mijn grootmoeder zou immers iets ondertekenen met 'goede bedoelingen', maar zonder dat ze daarbij zou nadenken over de gevolgen voor mijn moeder. Mijn moeder zou nooit misbruik maken van de situatie. Ik heb hierbij twee vragen: 1) Is het mogelijk dat mijn grootmoeder een (deel van een) huis wegschenkt aan mijn nonkel zonder dat mijn moeder hiervan op de hoogte is? 2) Is het voor mijn moeder niet beter om mijn grootmoeder onbekwaam te laten verklaren om zo eventuele misbruiken door mijn nonkel te vermijden?
Mvg,
Surferke