Naar Portugal verhuizen, wat met inkomsten uit België?

tripleorange4
Topic Starter

Naar Portugal verhuizen, wat met inkomsten uit België?

#1 , 14 mei 2012 19:23

De kans bestaat dat ik volgend jaar voor een aantal jaar (of voor altijd?) naar Portugal verhuis. Ik overweeg m'n domicilie daar te zetten.

Indien ik m'n domicilie in Portugal zet, en m'n huis in België verhuur, hoe en waar word ik dan belast op de inkomsten van m'n huis in België?

Ik veronderstel dat ik zowiezo grondbelasting in België moet betalen?
Maar hoe zit het met de inkomsten van het huis? Moet ik die inkomsten aangeven op m'n belastingsaangifte in Portugal? Of moet ik hier in België een aparte aangifte doen (ter waarde van het geïndexeerde KI) bovenop m'n portugese belastingsaangifte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 14 mei 2012 21:28

Door de toepassing van de dubbelbelastingverdrag tussen België en Portugal belastbaar in de staat waar het goed zich bevindt. Dus aangifte in Belgie via BNI aangifte. Aangifte is afhankelijk of je verhuurd aan een vennootschap of privépersoon.
Verhuren aan vennootschap:
Belastbaar op werkelijke huur ontvangen (40 % forfaitaire kosten aftrekken) (art. 7, §1, 2°, c. WIB)
Verhuren aan privépersoon:
Belastbaar op KI + 40 % (art. 7, §1, 2°, a. WIB)
Aanslag inzake roerende voorheffing blijft geheven over het kadastraal inkomen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

tripleorange4
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 19:43

Bedankt voor je reactie Kristof.

Zou je eventueel kunnen helpen advh de 2 concrete voorbeelden hieronder. M'n huis heeft een ongeindexeerd KI van 900€

1. Verhuren aan vennootschap

Ik veronderstel dat je bedoelt aan een bedrijf in het algemeen? Dus ook aan een zelfstandige?

Stel ik verhuur aan 1200€ / maand -> x12 maanden=14400€/jaar
--> 40% kosten aftrekken --> 8640€ belastbaar / jaar

M'n vraag: wordt dit inkomen opgeteld bij m'n inkomen in Portugal, waardoor ik in de hogere belastingsschijven terecht kom?
Of begin ik in de laagste belastingsschijf in België? Dat zou dan neerkomen op een belasting van +- 524€* + onroerende voorheffing (+- 700€).

* (7900 - 6690 (belastingsvrij minimum)*0,25+ (8640-7900)*0,3 = 524

2. Verhuren aan een privé persoon

Moet die dan daar z'n hoofdverblijfplaats hebben?

Ik veronderstel dat je dan bedoelt het geindexeerde KI + 40% ?

Dat komt dan op +-1450+40% = 2030€ wat onder het belastingsvrij minimum valt... en dus moet ik geen belasting betalen behalve de onroerende voorheffing?

Allicht ben ik verkeerd in m'n berekening...

Reclame

KristofKDB

#4 , 15 mei 2012 21:23

Als niet-inwoner moet je uw beroepsinkomsten uit Portugal niet aangeven, enkel de roerende inkomsten.
Indien de verhuurde woning niet gebruikt wordt voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid geeft u het niet-geïndexeerde kadastrale inkomen (KI) van het gebouw in uw aangifte op. U wordt belast op het geïndexeerde KI verhoogd met 40 procent en tegen de progressieve belastingtarieven.
Bij geheel of gedeeltelijk voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid moet u het niet-geïndexeerde KI en de brutohuur met inbegrip van de huurvoordelen aangeven. U wordt belast op het geïndexeerde KI x 1,4 verhoogd met het huurexcedent. Dat laatste is het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat het geïndexeerde KI overstijgt. Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen wordt berekend door de brutohuur te verminderen met forfaitair 40% voor gebouwen. Voor gebouwen wordt het kostenforfait van 40% daarenboven beperkt tot maximum 2/3 van het niet-geïndexeerde KI, gerevaloriseerd met een factor 3,97 (voor inkomsten 2011). De progressieve belastingtarieven zijn van toepassing.

Mvg Kristof
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 mei 2012 21:35

Als niet-inwoner moet je uw beroepsinkomsten uit Portugal niet aangeven, enkel de roerende inkomsten.
Indien de verhuurde woning niet gebruikt wordt voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid geeft u het niet-geïndexeerde kadastrale inkomen (KI) van het gebouw in uw aangifte op. U wordt belast op het geïndexeerde KI verhoogd met 40 procent en tegen de progressieve belastingtarieven.
Bij geheel of gedeeltelijk voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid moet u het niet-geïndexeerde KI en de brutohuur met inbegrip van de huurvoordelen aangeven. U wordt belast op het geïndexeerde KI x 1,4 verhoogd met het huurexcedent. Dat laatste is het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat het geïndexeerde KI overstijgt. Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen wordt berekend door de brutohuur te verminderen met forfaitair 40% voor gebouwen. Voor gebouwen wordt het kostenforfait van 40% daarenboven beperkt tot maximum 2/3 van het niet-geïndexeerde KI, gerevaloriseerd met een factor 3,97 (voor inkomsten 2011). De progressieve belastingtarieven zijn van toepassing.

Mvg Kristof
En wat met het belastingsvrije bedrag?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KristofKDB

#6 , 15 mei 2012 22:03

blijft van toepassing in een BNI-aangifte.

tripleorange4
Topic Starter

#7 , 16 mei 2012 01:53

@kristof

als het belastingsvrij minimum blijft gelden, dan wil dat zeggen dat ik geen belasting zal betalen voor de verhuur van het huis aan een natuurlijk persoon?

Want het geïndexeerd KI + 40% ligt dan rond de 2030€ wat onder het belastingsvrij minimum ligt. Kan dit kloppen??? Dan betaal ik enkel roerende voorheffing?

Dat lijkt me iets te rooskleurig voor een land als België...

KristofKDB

#8 , 16 mei 2012 12:50

niet volledig correct. In principe moeten de bedragen van de belastingvrije som verminderd worden naar rata van de Belgische inkomsten in verhouding tot de totale beroepsinkomsten, waarvan de inwoners van Portugal de begunstigde zijn.

tripleorange4
Topic Starter

#9 , 16 mei 2012 13:31

niet volledig correct. In principe moeten de bedragen van de belastingvrije som verminderd worden naar rata van de Belgische inkomsten in verhouding tot de totale beroepsinkomsten, waarvan de inwoners van Portugal de begunstigde zijn.
Kan je een voorbeeld geven kristof? Stel ik verdien in Portugal 15.000€ belastbaar per jaar.

KristofKDB

#10 , 16 mei 2012 23:27

graag :)

inkomen Portugal: 15k€
inkomen België: 2k€

De belastingvrije som van 6690 zal verminderd worden (6690 X 2/15) naar +-900€

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”