Mijn man heeft een kind uit zijn vorig huwelijk. Ikzelf heb geen kinderen. Wij zijn getrouwd onder het gewone stelsel. We hebben een woning gekocht waar mijn man 1/3 van de aankoopsom zelf bekostigd heeft en dit is ook zo opgenomen in de akte. Voor de overige schuld hebben we een lening lopen, gezamenlijk.
Mijn man heeft, samen met zijn broer, ook nog een appartement waar zijn moeder het vruchtgebruik van heeft.
Wat gebeurt er nu als mijn man komt te overlijden? Ben ik zeker dat ik vruchtgebruik hou van onze woning? Wat gebeurt met het 1/3 deel van de woning door hem bekostigd? Wat als ik de woning wil verkopen na zijn overlijden? Wat gebeurt met het appartement van zijn moeder. Enzovoort.
En plus, wat als ik kom te overlijden, hoe krijg ik "mijn deel" naar mijn familie en niet naar zijn kind?
Ook heeft mijn man een bijkomende levensverzekering. Als begunstigde zegt hij dat zijn vrouw, ik dus, dat ben. Enige tijd voordien stond zijn kind als begunstigde. Kan ik dit nagaan? Als dat kind als begunstigde aangeduid staat, wat dan?
Ik zit met een aantal onzekerheden waar ik geen antwoord op krijg, ook niet van mijn man en die gedachte alleen is uiterst onaangenaam. Ik ben allesbehalve hebberig, maar wil mezelf beschermen tegen het kind en zijn moeder in geval van het overlijden van mijn man.
Dank
Anette