co-ouderschap in het ouderlijk huis

x123x
Topic Starter

co-ouderschap in het ouderlijk huis

#1 , 13 jun 2012 21:18

Beste,
Mijn vriend en ik zijn feitelijk samenwonend en beide heel erg gehecht aan dit huis dat we samen gebouwd hebben. Gezien de nog jonge leeftijd van onze kinderen (bijna 7 en 10 jaar) overweeg ik om aan mijn vriend co-ouderschap voor te stellen waarbij we beiden hier blijven wonen. Week 1 bijvoorbeeld hij met de kids, week 2 ik met de kids. Tijdens de andere week zal ik me dan een appartementje zoeken dat dan kleiner en dus betaalbaarder kan zijn.
Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen zijn van dit systeem, juridisch bekeken.
De kinderen staan momenteel bij mijn vriend ten laste maar als ik een appartementje huur, kan het best zijn dat ze van me eisen dat ik mijn domicilie wijzig om het appartement te mogen huren. In dat geval ben ik wat bang om mijn rechten op het huis te verliezen enerzijds en anderzijds wil ik graag dat de kinderen bij mij gedomciliëerd worden...

Advies zou erg welkom zijn om te weten of dit systeem kan werken.
Als mijn vriend niet akkoord zou zijn dat de kids bij mij gedomiciliëerd worden, moet ik dit dan aan de jeugdrechter vragen? Maar wat als ik dan slechts een appartement huur met 2 slaapkamers terwijl ik 2 kinderen heb? Kan dit dan in mijn nadeel werken?

Alvast bedankt voor wat advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 26 jun 2012 21:33

voor de kinderen is dit de meest stabiele oplossing.

Is wel duur om twee huren te betalen dan.
Bovendien neust u in mekaars privacy.

U woning is deels uw eigendom; uw mede-eigendomsrecht kan u niet zonder meer verliezen.

Geen akkoord, betekent inderdaad jeugdrechter.
Plus est en vous

x123x
Topic Starter

#3 , 27 jun 2012 00:35

Bedankt voor uw advies. Ik ben me inderdaad bewust van de financiële gevolgen maar ga ervan uit dat die beperkt zullen zijn in de tijd. Bovendien is dit huis zo goed als afbetaald dus het wordt 1 x huur betalen maar toch, uiteraard blijf ik dan meebetalen in de kosten van het huis (bv. een lekkende kraan, schilderwerken,...). De ideale situatie zou zijn als ik de tweede eigendom zou kunnen kopen want huren is altijd wat verloren geld vind ik.

Klopt het dat alsmaar meer koppels voor deze oplossing kiezen? Zou er ergens een site zijn waar ik meer info kan vinden over mensen die dit doen of gedaan hebben en wat hun ervaringen zijn?
alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”