BELASTINGEN BT EN RSZ BETALEN OP VERKOOP OP E-BAY ?

RUDIO_2
Topic Starter

BELASTINGEN BT EN RSZ BETALEN OP VERKOOP OP E-BAY ?

#1 , 09 aug 2012 07:16

Onlangs ben ik door de belastingen uitgenodigd om mijn verkoopsgedrag op e-bay wat toe te lichten ?
ik ben in 2009 mijn eigen ( gorte ) verzameling van oude radio' grammofoons , platenspelers en allerhande zoals platen , radiolapen e noem maar op beginnen verkopen omdat ik het geld nodig had voor iets anders .
intussen overleed mijn moeder en een kozijn van mij ( op 37 jarige leefdtijd ) om de familie een plezier te doen werd veel van deze rommel op internet gezet !
maar de belastingen vond de variatie wat groot en ik moest het dus komen uitleggen .
na veel tellen en reken en drie ontmoetingen verder heb ik dan gisteren het verdikt gekregen .
GEEN VERKOOP UIT VERZAMELING !!!
volgen hun berekeningen ongeveer 5000 euro winst per jaar .
hierop komt 21 % btw = 6050 e , dit bedrag word bij u persoonlijke belstingsaangifte van ( idg 2009 ) bijgevoegd als " INKOMEN UIT ZELFSTANDIGE VERKOOP " daarom ben je BTW plichtig en komt er nog eens 10.5 % BTW bovenop ( tot. 6685 € ) als dat nog niet voldoende is komt er nog een boete van 140 euro bovenop en als klap op de vuurpijl komt er nog een rekening van RSZ omdat ik op deze som ook sociale lasten verschuldig ben !!!!!!
moraal van het verhaal ik moet meer ophoesten als ik er aan verdiend heb .
ik heb het van 2009 en 2010 moeten binnen geven dus zal het totaal aan kosten ongeveer 11000 euro bedragen en omdat het niet aanvaard werd als verkoop van verzameling zal ik een aangifte moeten doen van 2012 ook !!!
en dit teweil ik mijn hele leven pakken belastingen heb agfedragen en migranten of grote fraudeurs er tussenuit komen .
is dit dan ons rechtvaardig belastingssysteem ? 5000 euro verdienen en bijna 7000 euro terug betalen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 aug 2012 10:21

En wat is nu precies uw vraag?

Mariette

#3 , 09 aug 2012 11:23

Is het correct dat men bij verkopen op EBAY of tweedehands.be BTW + belastingen moet betalen?

Wat gebeurt er dan indien men een huis te koop aanbiedt? valt dat daar dan ook onder?
Of mensen die er een soort van rommelmarkt hobby van maakten? Ook allemaal betalen?
Dit hebben ze me niet verteld op de Ebay cursus.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2012 12:30

Dit hebben ze me niet verteld op de Ebay cursus.
Heb die cursus ook gevolgd en ik herinner me toch dat mensen die een eBaywinkel hebben, en een bepaald zakencijfer halen wel die inkomsten dienen aan te geven. Zal wel aan de lesgever liggen zeker.
Mijn ex-secretaresse had zo'n winkeltje, waar ze hoofdzakelijk kristal van Sw........ verkocht, en die gaf dat regelmatig aan bij de fiscus.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2012 16:32

U bent niet verplicht zich neer te leggen bij de beslissing van de fiscale administratie. U kan bezwaar indienen als een aanslag gevestigd wordt en daarna ook de zaak nog voor de fiscale rechtbank brengen. Idem voor de btw als een dwangbevel betekend wordt.

Voor verkoop op e-bay gelden dezelfde juridische regels als wanneer u gewoon thuis spullen verkoopt.

gebruiker

#6 , 11 aug 2012 16:09

Onlangs ben ik door de belastingen uitgenodigd om mijn verkoopsgedrag op e-bay wat toe te lichten ?
ik ben in 2009 mijn eigen ( gorte ) verzameling van oude radio' grammofoons , platenspelers en allerhande zoals platen , radiolapen e noem maar op beginnen verkopen omdat ik het geld nodig had voor iets anders .
intussen overleed mijn moeder en een kozijn van mij ( op 37 jarige leefdtijd ) om de familie een plezier te doen werd veel van deze rommel op internet gezet !
maar de belastingen vond de variatie wat groot en ik moest het dus komen uitleggen .
na veel tellen en reken en drie ontmoetingen verder heb ik dan gisteren het verdikt gekregen .
GEEN VERKOOP UIT VERZAMELING !!!
volgen hun berekeningen ongeveer 5000 euro winst per jaar .
hierop komt 21 % btw = 6050 e , dit bedrag word bij u persoonlijke belstingsaangifte van ( idg 2009 ) bijgevoegd als " INKOMEN UIT ZELFSTANDIGE VERKOOP " daarom ben je BTW plichtig en komt er nog eens 10.5 % BTW bovenop ( tot. 6685 € ) als dat nog niet voldoende is komt er nog een boete van 140 euro bovenop en als klap op de vuurpijl komt er nog een rekening van RSZ omdat ik op deze som ook sociale lasten verschuldig ben !!!!!!
moraal van het verhaal ik moet meer ophoesten als ik er aan verdiend heb .
ik heb het van 2009 en 2010 moeten binnen geven dus zal het totaal aan kosten ongeveer 11000 euro bedragen en omdat het niet aanvaard werd als verkoop van verzameling zal ik een aangifte moeten doen van 2012 ook !!!
en dit teweil ik mijn hele leven pakken belastingen heb agfedragen en migranten of grote fraudeurs er tussenuit komen .
is dit dan ons rechtvaardig belastingssysteem ? 5000 euro verdienen en bijna 7000 euro terug betalen .
Het enige belangrijke is de tekst van de brieven die je kreeg vanwege de belastingcontrole. Naar welke wetsartikels worden er verwezen voor alle feiten? (zowel voor het belastinggedeelte als het BTW gedeelte en de boetes, alle stukken dienen 'gemotiveerd' te zijn).

Belastingcontroles zorgen voor véél zaken ook voor totale onwettelijke handelingen (omdat 'onze' belgische staat' alle advocaatkosten betaalt voor belastingcontroleurs die ons als belastingbetalers op een onwettelijke wijze behandelen). De inkomsten voor het 'grijpgrage' beleid zijn belangrijker dan onze (burger)rechten.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”