zelfstandige in hoofdberoep

torenvalk
Topic Starter

zelfstandige in hoofdberoep

#1 , 16 sep 2012 21:25

Is het mogelijk om als full time werknemer ook nog als zelfstandige in hoofdberoep te werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2012 07:30

Dit kan perfect, toch zal het geklasseerd worden als bij beroep maar de sociale bijdragen zijn dan zoals een hoofdberoep, maar tellen voor niks mee, je blijft voor de ziekbond als een werknemer, ook voor je pensioen heeft het geen nut !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 sep 2012 12:47

Kleine correctie: indien je later geen volledig werknemerspensioen zou hebben (te weinig jaren gewerkt) kunt u wel een (gedeeltelijk) zelfstandigenpensioen ontvangen. Het hangt af van wat men noemt: "de loopbaanbreuk".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

torenvalk
Topic Starter

#4 , 17 sep 2012 21:33

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik zal dus sociale bijdragen betalen zoals voor zelfstandig hoofdberoep.
Ik blijf voor mijn huidige werkgever full-time werken en start in zelfstandig hoofdberoep een éénmanszaak op.

patjebrussel

#5 , 17 sep 2012 22:30

Je betaald graag belastingen ?

torenvalk
Topic Starter

#6 , 18 sep 2012 20:34

Neen niet echt maar ik woon in een loods in landbouwzone (reeds 16 jaar) en nu moet ik van de provincie, om daar te mogen blijven wonen ,ineens een landbouwactiviteit starten in hoofdberoep.
Maar omdat ik geen financieel risico wil nemen blijf ik mijn huidige job voor een werkgever uitoefenen.
Ik heb gewoon geen keuze.

patjebrussel

#7 , 19 sep 2012 06:59

Dat is inderdaad een goede reden, ik dacht al,... ne mens met een héél goed groot hart die de put gaat vullen :-)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2012 07:04

Er zijn nog landbouwers en veetelers die in een fabriek gaat werken, daar is niks mis mee!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

torenvalk
Topic Starter

#9 , 19 sep 2012 20:28

Er zal niets anders opzitten dan de put te vullen!

freelance

#10 , 19 sep 2012 21:58

Dit kan perfect, toch zal het geklasseerd worden als bij beroep maar de sociale bijdragen zijn dan zoals een hoofdberoep, maar tellen voor niks mee, je blijft voor de ziekbond als een werknemer, ook voor je pensioen heeft het geen nut !
Waarom , en door wie zal het " geklasseerd " worden als bijberoep ?
Lijkt mij belangrijk te zijn voor vraagsteller , aangezien "Provincie" hem oplegt zelfstandig in hoofdberoep te zijn blijkbaar .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#11 , 19 sep 2012 22:01

Neen niet echt maar ik woon in een loods in landbouwzone (reeds 16 jaar) en nu moet ik van de provincie, om daar te mogen blijven wonen ,ineens een landbouwactiviteit starten in hoofdberoep.
Maar omdat ik geen financieel risico wil nemen blijf ik mijn huidige job voor een werkgever uitoefenen.
Als ik niet onbescheiden ben , wat laat de provincie u weten ? En welke provinciale dienst ?
Is er een voorgeschiedenis ?

patjebrussel

#12 , 19 sep 2012 23:40

Als ik niet onbescheiden ben , wat laat de provincie u weten ? En welke provinciale dienst ?
Zal wel enkel in Vlaanderen zijn. Ik kende dit probleem. Best is dat hij dat doet, anders zal zijn woning niets meer waard zijn, en om iets om te keren, lijkt me moeilijk.
Zie ook :

http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13871" onclick="window.open(this.href);return false;

b.1. Het is duidelijk dat de bedrijfsuitbater (eigenaar, pachter of bedrijfsleider) op het bedrijf moet kunnen wonen. De nodige woongelegenheid daartoe kan dan ook worden opgericht. Vermits binnen het agrarisch gebied woongelegenheid echter enkel kan worden toegelaten ingeval het de woning van een exploitant van een landbouwbedrijf betreft, kan een woning enkel worden vergund indien deze een integrerend deel uitmaakt van het bedrijf. Dit is het geval indien de woning fysisch geïntegreerd is in het bedrijf, of een integrerend deel uitmaakt van het gebouwencomplex van het bedrijf.

patjebrussel

#13 , 19 sep 2012 23:44

Er zal niets anders opzitten dan de put te vullen!
Probeer er een nuloperatie van te maken hé, ik weet niet of je graag op het land werkt, maar tegenwoordig wordt veel gedaan door loonwerkers. Wat aardappelen, graan ofzo. Misschien paar koeien of varkens. En de Boerenbond is een stevige organisatie die je kunnen helpen.
Maak er een nieuwe hobby van, als je dat al niet had van boer Torenvak te spelen :D
Zie het positieve ervan in, je zal daar wel mooi wonen denk ik.

freelance

#14 , 20 sep 2012 00:46

.
Zal wel enkel in Vlaanderen zijn. Ik kende dit probleem. Best is dat hij dat doet, anders zal zijn woning niets meer waard zijn, en om iets om te keren, lijkt me moeilijk.

@patjebrussel
U bent een eeuwige optimist , wat een grote kwaliteit is . Ik heb die kwaliteit niet , bijgevolg zie ik overal "adders onder het gras " , en probeer dan ook die adders te detecteren . Daarom mijn interventie hier .
Wil u noteren dat poster het heeft over "wonen in een loods " , en niet in een "vergunde" exploitantenwoning .....
en dit feit is blijkbaar ter ore gekomen van ene provinciale dienst ( ik ga er van uit dat dit Afdeling Duurzame Landontwikkeling is .).
Eenmaal op dit niveau gekomen moet er een "voorgeschiedenis " aan verbonden zijn . Daarom informeer ik ook naar WAT deze dienst precies heeft laten weten ....en WAT de voorgeschiedenis was .
Ik heb verder het donkerblauw vermoeden dat Ruimtelijke Ordening Vlaanderen in deze voorgeschiedenis betrokken is ( dienst stedenbouw dus ) , en die zijn niet zo'n voorstander ( om het licht uit te drukken ) van wonen in een loods .
U geeft zelf een goeie voorzet door de link naar ruimtelijke ordening te plaatsen , maar in deze regelgeving zitten veel adders onder het gras . ( ik heb er ervaring mee , als tuinbouwer , geloof mij ) .
Dus , de initiele vraag van poster heeft een dieperliggende achtergrond vermoed ik sterk , bijgevolg zal het wel iets meer zijn dan alleen de vraag " zelfstandige in hoofdberoep " zoals titel aangeeft .
Als poster niet akkoord is mag hij dit laten weten , zoniet mag hij het ook laten weten.

torenvalk
Topic Starter

#15 , 20 sep 2012 21:38

De geschiedenis loopt als volgt.
Ik heb de loods met ingebouwde woning overgekocht van een tuinder 16 jaar geleden.(in agrarische zone)
Na navraag bij stedenbouw van de stad Lier was mij altijd verzekerd dat ik daar mocht blijven wonen.
Ik heb een gewone bediende job en werk niet in de landbouw.
Vorig jaar heb ik bij stedenbouw nagevraagd of ik mijn dak mag vernieuwen (en isoleren).
Dit was geen probleem maar er werd wel effe bijvermeld dat ik niet in de loods mag wonen.(tot mijn grote verbazing)
Op mijn vraag wat ik dan moest doen om dit te regulariseren werd er aangeraden om navraag te doen bij het agentschap landbouw en visserij.
Tot overmaat van ramp heeft mijn gebuur, die 20 jaar geleden illegaal zijn oude hoeve helemaal heeft gerenoveerd tot een villa (die tot nu leegstaat omdat hij ze niet verkocht krijgt voor veeel geld) en nu een aanvraag doet voor regularisatie tot residentieele villa, doodleuk vermeld in zijn aanvraag dat ik daar illegaal woon.
Bij het agentschap wordt nu vermeld dat ik in hoofdberoep landbouwer moet worden anders is de bewoning van de loods niet toegelaten.
Vandaar mijn vraag.
Ik zou een vogelkwekerij willen opstarten als zelfstandige in hoofdberoep (para-agrarische activiteit), en gewoon voor mijn werkgever blijven werken.
Nog effe vermelden dat stad Lier 2 jaar geleden wel op hun kosten een individueel waterzuiveringsstation heeft geplaatst, dus dat ze zeker op de hoogte waren dat ik daar woon.

Terug naar “Handelspraktijken”