Woning

Creatief
Topic Starter

Re: Woning

#16 , 25 sep 2012 15:56

Ik heb de tekst van de gelden van inbreng kunnen achterhalen.

Schuldbekentenis – erkenning inbreng eigen gelden

De ondergetekenden
De heer X en mejuf. Y verklaren het volgende:
Dat de heer X en mej. Y het hierna onroerend goed samen hebben aangekocht:

(beschrijving van onroerend goed)

De heer X erkent door ondertekening dezer dat zijn partner mej. Y in de aankoop en realisatie van voormeld onroerend goed eigen gelden heeft geïnvesteerd ten bedrage van 197.000 €, afkomstig van eigen spaargelden, inbegrepen het voorschot ten bedragen van 36.000 € betaald via rekening nr. … (Ze spreekt niet over de schenkingen, die we hebben gedaan en die echt tot het eigen vermogen moesten blijven! )

Voormeld onroerend goed hoort in onverdeeldheid toe aan de heer X en mej. Y, ieder voor de onverdeelde heft, ingevolge verkoopovereenkomst van …, akte aankoop te verlijden voor notaris Z.

De heer X en/of zijn rechtsopvolgers, verbindt er zich toe dit bedrag volledig terug te betalen aan mej. Y en/of haar rechtsopvolgers, bedrag te vermeerderen met de gezondheidsindex van de maand van ondertekening akte aankoop van het onroerend goed; bedrag te verminderen met de helft van het verlies geleden naar aanleiding van de verkoop van het appartement gelegen te .. door de heer X.

Dit bedrag is integraal opeisbaar in de volgende gevallen:
- Dadelijk ingeval van verkooop van het voormeld onroerend goed;
- op eerste verzoek van mej. Y bij beëindiging van de relatatie/samenwoning/huwelikjk tussen de heer X en mej. Y of in geval van conflict. In voorkomend geval dient dit verzoek te worden medegedeeld per aangetekend schrijven, ten minste zes maanden vooraf.

Het verlies van het appartement van de heer X gelegen te … wordt hierbij gerekend op basis van de aankoopprijs in 2008, zijde 125.000 € en de verkoopprijs vermeld in de verkoopakte.

Opgemaakt te en ondertekend door X en Y en bewaard door notaris, wat bijgevoegd wordt in het dossier.

Moet ik nu terecht boos zijn op onze dochter? Ze geeft de helft van haar spaargeld en schenkingen zo maar weg?
Ik zie geen enkele inbreng vermeld staan van haar vriend. Dus, ik kan hieruit besluiten, wetende dat hij nog gelden op rekening heeft staan bij zijn ouders omdat hij geen bijna geen geld mocht hebben om het appartement te kopen, dat hij nadien toch nog flink op zijn geld zit.

Haar vriend zal de lening wel verder helpen betalen, maar ik vind het wel bezwaarlijk dat hij de volle prijs telt van het appartement, alhoewel hij hier al 4 jaar in gewoond heeft. Ook mijn dochter betaalt aan hem huurgeld voor de dagen dat ze bij hem zit.

Het geld is wel allemaal terugvorderbaar bij bovenstaande situaties, maar er wordt niets vermeld bij vooroverlijden van mijn dochter. Zo lang ze niet gehuwd zijn of niet wettelijk samenwonend zijn, is dat waarschijnlijk geen probleem.

Iets waar ik meer waarde aan hecht is natuurlijk de bescherming van haar eigen bezit, maar ook de bescherming van de nalatensschap voor haar kinderen, ... indien er kinderen zullen komen!

Is het zo, dat wanneer er toch kinderen komen, en onze dochter vooroverlijdt op haar partner, dat hij sowieso de helft krijgt van het huis in volle eigendom + het vruchtgebruik op de andere helft? Dus m.a.w. indien er toch misschien nog kinderen komen, dan zijn de kinderen nu al eigenlijk onterfd als we het zo mogen uitdrukken?

Er wordt in deze overeenkomst nog gesproeken voer "conflicten". Welke conflicten kunnen er dan nog ontstaan?

Kan er nog via het huwelijkscontract een wijziging komen in die onverdeeldheid?

Gelieve mijn teksten niet te koppiëren indien jullie willen antwoorden. Het is hier vrij persoonlijk.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”