Hoederecht?

Pisces
Topic Starter

Hoederecht?

#1 , 26 aug 2007 15:12

Hallo,

Ik heb een zoontje van 8 maanden, die in Californi? geboren is.
Doordat ik Belgische ben heeft hij naast de Amerikaanse nationaliteit ook de Belgische. Wij verblijven momenteel hier in Belgie en zijn vader in Californi?. Ik ben met de vader nooit getrouwd geweest of heb ook nooit officieel met hem samengeleefd. Hij heeft wel ons zoontje erkend en staat op de geboorteakte. Er is echter nooit een vonnis uitgesproken over het hoederecht. De vader zou gemakkelijk bij zijn bezoek hier zijn zoon terug kunnen mee nemen en zonder vonnis sta ik dan ook machteloos.

:?: Welke rechtbank is hier in Belgi? bevoegd om uitspraak te doen over het toekennen van het volledige hoederecht? Hier in dit forum spreekt men in sommige gevallen van de Rechtbank Van Eerste Aanleg een uitspraak doet, soms ook een Rechtbank in Kortgeding, of het Vredegerecht. !!!!
Welke stappen moet ik dan ondernemen en heb ik een advokaat nodig?

Alvast bedankt voor alle advies!
Vriendelijke groetjes.
Pisces :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 27 aug 2007 11:19

Beste,

Tracht in de eerste plaats overeenkomsten te maken met de vader !!!

Dit is mogelijk niet eenvoudig maar m.i. wel het belangrijkste
Zou je blij zijn mocht de papa net hetzelfde denken als jij dat hij voor het "volledige" zou gaan? Er is wat mij betreft geen enkele reden om voor exclusief gezag te gaan, ook al zijn er sommige rechters die dat in dergelijke gevallen wel toekennen. Daar kunnen eindeloze twisten uit ontstaan en die kun je beter voorkomen.

Waar is het kind ingeschreven in de bevolkingsregisters?
Normaal zal een advocaat je een kortgedingprocedure aanbevelen, maar ngmaals tracht het eerst zelf op te lossen door redelijk te zijn.

RR

j.demoor

#3 , 28 aug 2007 09:49

?Art.374 ?1...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag UITSLUITEND opdragen aan ??n van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,persoonlijk contact met het kind onderhoudt....? 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.Bij gebrek aan akkoord, in geval van GEZAMENLIJK ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens ??n van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.?(Burgerlijk Wetboek).

Vermits er blijkbaar gebrek is aan overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind kan u de jeugdrechtbank,bij verzoekschrift op tegenspraak,overeenkomstig art.1034bis e.v. Gerechtelijk Wetboek,vragen om de uitoefening van het ouderlijk gezag UITSLUITEND op te dragen aan u.Een advocaat is niet onmisbaar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

maartje

#4 , 01 sep 2007 11:30

dus dat is dan zelfde als mijn dochter geplaatst in pshyische instelling en vader van kind heeft papieren laten tekeken dat kind onder hoed recht is van zijn ouders, dus wij zijn niet eens gevraagt, wat houd het dan precies in hoede recht in deze situatie( sorry ken alles niet s van die weteen en recht)

Terug naar “Andere”