Aangetekende VDAB brief, NIET ingeschreven als werkzoekende

Arkan
Topic Starter

Aangetekende VDAB brief, NIET ingeschreven als werkzoekende

#1 , 05 okt 2012 19:33

Het gebeurt soms dat ik een aangetekende brief krijg van de VDAB op een moment dat ik niet ben ingeschreven als werkzoekende.

Er zijn zo 2 soorten brieven die ik nogal eens krijg:
  1. Gelieve u aan te melden op die dag.
  2. Gelieve contact op te nemen om een afspraak te maken.
Dan zijn er verschillende manieren om te reageren:
  1. Ik weiger de brief in ontvangst te nemen.
  2. Ik steek de brief ongeopend in de papierversnipperaar.
  3. Ik negeer de inhoud van de brief.
  4. Ik stuur een antwoord van "Excuseer, maar ik ben niet ingeschreven als werkzoekende."
  5. Ik doe wat ze vragen.
Ik had op een andere website gelezen dat je je dan niets moet aantrekken van die brief, maar ik denk dat het ingewikkelder is want een brief kan verstuurd worden terwijl je bent ingeschreven als werkzoekende, kan dan toekomen als je niet bent ingeschreven als werkzoekende, terwijl je terug werkzoekende kunt zijn op de dag dat ze je uitgenodigd hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 okt 2012 21:05

Het is de dag van de uitnodiging die telt. als je dus uitgenodigd bent voor 1 oktober en je bent die dag werkzoekend, dan moet je gaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2012 19:01

De mogelijkheden a, b of c zou ik niet in overweging nemen.

PS hoe is het afgelopen met de moeilijke 'huisbaas'?

Reclame

Arkan
Topic Starter

#4 , 09 okt 2012 15:13

PS hoe is het afgelopen met de moeilijke 'huisbaas'?
Zie die discussie.

Arkan
Topic Starter

#5 , 09 okt 2012 15:13

Het is de dag van de uitnodiging die telt. als je dus uitgenodigd bent voor 1 oktober en je bent die dag werkzoekend, dan moet je gaan.
Nog eens klaar en duidelijk voor de autisten: Als ik een brief krijg die zegt dat ik er op 1 oktober moet zijn en ik ben op 1 oktober ingeschreven als werkzoekende dan moet ik op 1 oktober naar de VDAB. Het doet er niet toe of dat ik ingeschreven was als werkzoekende op de dag dat de brief werd verstuurd of ontvangen.

En als ik op 1 oktober niet ingeschreven ben als werkzoekende en ik krijg op 1 oktober een brief die zegt dat ik contact moet opnemen om een afspraak te maken, hoe zit het dan?

JPV

#6 , 09 okt 2012 15:18

Dan neemt u met hen uit beleefdheid en uit voorzorg contact op en zegt dat u niet zal komen omdat u niet werkzoekend bent.

Arkan
Topic Starter

#7 , 10 okt 2012 17:10

Spijtig genoeg zit er op 1 oktober een kapstokkenrek tussen de lift en vragen ze mij om het contract te beëindigen, zodat ik op 2 oktober terug ingeschreven ben als werkzoekende. Moet ik dan toch nog reageren op de brief die ik op 1 oktober kreeg en contact opnemen met de VDAB om een afspraak te maken?

JPV

#8 , 10 okt 2012 18:49

zoals gezegd: het is niet de datum van de brief of de dag waarop je de brief krijgt die van tel is.

Bewust je onttrekken aan de VDAB/RVA door statussen continu te veranderen kan trouwens ook beschouwd worden als niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Gebruiker21

#9 , 11 okt 2012 15:03

Spijtig genoeg zit er op 1 oktober een kapstokkenrek tussen de lift en vragen ze mij om het contract te beëindigen, zodat ik op 2 oktober terug ingeschreven ben als werkzoekende. Moet ik dan toch nog reageren op de brief die ik op 1 oktober kreeg en contact opnemen met de VDAB om een afspraak te maken?
Ik hoop dat uw vragen hypothetisch zijn? In realiteit zal iemand toch niet continu wisselen tussen werkloos, niet werkloos, werkloos, niet werkloos, enz... Als dit toch het geval is, wijst dit echt op onwil om te werken en volg ik de redenering van JPV...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Arkan
Topic Starter

#10 , 11 okt 2012 18:48

Al 20 jaar stel ik vast dat als de VDAB een groep werklozen uitnodigt, dat dan de helft afwezig is en er geen problemen mee krijgt.
Dat is blijkbaar iets dat door de helft van het land wordt verborgen voor de andere helft van het land, alsof het over een belangrijk staatsgeheim gaat: het idee dat je je mag uitschrijven als werkzoekende.
Wijs mij eens de plaatsen aan op internet waar je daar iets kunt over lezen.

Arkan
Topic Starter

#11 , 11 okt 2012 18:52

Ik stel ook vast, dat als ik reageer op een brief van de VDAB, dat ik dan ben geschorst, terwijl mijn problemen onmiddellijk van de baan zijn als ik niet werkzoekend ben.
Ik doe dat spelletje al jaren: geen probleem.
Ik vermoed dat ze daarom de activering zoekgedrag hebben uitgevonden, omdat de helft van het land dit doet.

Arkan
Topic Starter

#12 , 11 okt 2012 18:53

Het is duidelijk dat de helft van de doppers dit doet.
Het is ook veel goedkoper dan geschorst te worden.

Arkan
Topic Starter

#13 , 11 okt 2012 18:58

je onttrekken aan de VDAB/RVA door statussen continu te veranderen kan trouwens ook beschouwd worden als niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
Onzin.

JPV

#14 , 11 okt 2012 20:57

je onttrekken aan de VDAB/RVA door statussen continu te veranderen kan trouwens ook beschouwd worden als niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
Onzin.
Geen onzin, in Zuid-West-Vlaanderen is daar iemand door de RVA voor geschorst. Er bestaat ook een arrest (van 1994, hof van beroep als ik me niet vergis) waarin iemand's schorsing omwille van zo'n feiten bevestigd werd door de rechter omwille van de afwezigheid van een plausibele uitleg voor zijn gedrag.

Gebruiker21

#15 , 12 okt 2012 07:27

Ik doe dat spelletje al jaren: geen probleem.
En jij bent daar trops op? Ik zou me schamen eerlijk gezegd. En op zoek gaan naar fatsoenlijk werk, in plaats van 20 jaar lang van de maatschappij te profiteren. Ook niet erg slim van hier toe te geven dat je moedwillig niet wil werken. Als iemand van de lezers hier dit topic doorgeeft aan de RVA, zouden ze wel eens een onderzoek kunnen instellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Werkloosheid”