Beste mensen , de wet sinds 1 juli dit jaar bepaalt dat alle fiscale schulden van alle erfgenamen moeten betaald zijn vooraleer de tegoeden vrijgegeven worden en kunnen uitbetaald worden. Ook aan erfgenamen die geen fiscale schulden hebben. Als er 20.000 € schulden zijn bij 1 erfgenaam , en diens netto-deel is 10.000 € , zal toch die 20.000 moeten betaald worden. Zelfs zijn deel - voor eventuele afkorting- kan niet gebezigd worden.
In 't kort : volledige betaling van fiscale schulden ( belastingen , BTW , RSZ , ...) vooraleer een akte van bekendheid mag afgeleverd worden. Z kan geen enkele ergenaam iets krijgen van de erfenis.
Dus sjoeke , spreek onderling iets af.
Ja, dat houdt dan in dat - in dit geval- broers en zussen onderling aansprakelijk zijn voor hun respectievelijke fiscale schulden (hoofdelijk en onverdeeld!)....een stupiede wet, maar in dit apeland verschiet ik van niets meer......
Broer (of zus) de grote verkwister kan dus zijn (haar) gang gaan en achteraf beroep doen op het erfdeel van de andere broers en zussen om zijn/haar fiscale schulden af te lossen. En die laatsten zullen een kale kei moeten stropen om hun geld terug te zien.....
Men kan dus maar hopen dat er geen grote fiscale fraudeur in de familie is, want dan kun je de erfenis van je ouders in (fiscale) rook zien opgaan.
Persoonlijk had ik de nieuwe wet niet in deze zin begrepen. Ik ging er van uit dat het basisprincipe -volgens hetwelk men niet moet instaan voor de schulden van broers en zussen- nog steeds wordt gerespecteerd.
Ik vermoed zo dat een blokkering van de erfenis door onze dierbare overheid diezelfde overheid er niet zal van weerhouden om een tijdige betaling van de erfenisrechten te eisen. Quid met de mensen die een deel van de erfenis nodig hebben om die rechten te betalen? Hoe kunnen erfgenamen met de nodige zekerheid weten wat ze juist erven als er geen akte van bekendheid wordt afgeleverd?
Ik heb wel al vernomen dat er een reusachtige achterstand is in het afleveren van attesten wegens de extra controles waar de administratie niet tegen opgewassen is.