Online aankoop software vanuit Amerika

haramo
Topic Starter

Online aankoop software vanuit Amerika

#1 , 19 apr 2013 21:35

Hey iedereen

Asl je een aankoop doet van software (recovery software) en de verkoper is een Amerikaans bedrijf gevestigd in Amerika ( adres staat op factuur).

op de factuur staat ook een VAT nr met beginletters EU (niet van mij) en dit btw nr staat onder het veldje RegNow VAT. RegNow is het bedrijfsnaam va, de vekoper.

Bovendien is de factuur in USD maar de betaling werd via paypal gedaan, dus in EURO's.

104,94 USD = 79,14 euro.

Hoe ga je dit in de boekhouding en btw aangifte verwerken? Dien ik btw te betalen aan de Belgische staat? en in welke vakken van btw aangifte invoeren?

Moet er rekening gehouden met de wisselkoers? want is op zelfde dag van bestelling betaald?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2013 21:37

Firma of privé persoon die kocht?

haramo
Topic Starter

#3 , 19 apr 2013 21:58

firma, ikzelf heb een btw nr, ben zelfstandige in bijberoep.

Reclame

gebruiker

#4 , 20 apr 2013 14:21

In theorie heb je 2 mogelijkheden:

1. staat je BTW nummer op deze factuur? zo ja, dan heb je aftrek mogelijkheid van de vermelde BTW (voorzover en voor het percentage je deze software bedrijfsmatig gebruikt), voor de rest eveneens - voorzover en voor het percentage je deze software bedrijfsmatig gebruikt - aftrekbaar als onkosten in je belastingaangifte;
2. staat je BTW nummer niet vermeld dan heb je wettelijk geen recht op BTW aftrek van wat dan ook ( = 0 euro) maar is het totaal betaalde bedrag - voorzover en voor het percentage je deze software bedrijfsmatig gebruikt - aftrekbaar als onkosten in je belastingaangifte.

Nu zal in de realiteit er vermoedelijk een Iers BTW nummer vermeld staan voor de verkoper.

Dan dien je - indien je BTW nummer vermeld staat .... (zie 1.) - deze Ierse BTW terug te vorderen online.

Ofwel boek je de factuur in tegen een koers die je zelf bepaald (en dien je bij ontvangst van de verwerking van je betaling = ontvangst afschrift creditkaart?) voor het verschil in totaal bedrag een min- of meerwaarde te boeken zodat uiteindelijk deze aankoop tegen de betaalde prijs - in euro - in je boekhouding terechtkomt.

Wat je best doet dat is als totaalbedrag van je factuur de afrekening op je staat van je creditkaart nemen, zodat je geen verschil hebt (zie vorige alinea).

Ben je een natuurlijk persoon (identiek voor handelaars natuurlijk), dan zal je misschien niets extra te betalen krijgen. Indien de toldienst van Zaventem, bij binnenkomst van je pakketje, dit pakketje laat via hen passeren, dan ga je nog een extra bedrag te betalen krijgen.

Indien er geen BTW nummer vermeld stond voor je verkoper dan zou je via die toldienst ook mogelijk - indien zij het via hen laten passeren- BTW dienen aan deze toldienst te betalen, berekend op het totaal van de waarde van je pakket (ze zullen je schriftelijk hiervoor een bewijs van je aankoop vragen om deze waarde te kunnen vaststellen) + de verzendingskosten vanuit de VS + de vergoeding voor de verwerking door deze toldienst.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

haramo
Topic Starter

#5 , 20 apr 2013 22:18

Bedankt voor de uitgebreide info.

Maar ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Ik heb geen goed ontvangen , toch niet via de post.

Maar het gaat om software dat je online download na aankoop. en deze software is enkel voor zakelijk gebruik dus ga 100% kunnen aftrekken als ik dat recht heb om dat te doen.

Maar er is geen btw vermeld op factuur, enkel de kostprijs. en ja, mijn btw nr is vermeld op factuur net zoals de btw nummer van de verkoper.

De btw nummer begint met EU , dus vraag ik me af of er sprake is van Intracommunautaire btw of toch sprake van invoer van een dienst? want de leverancier is gevestigd in USA en heeft , zover ik weet, geen vaste inrichting in België. Maar waarom dan de letters EU (Europese Unie?)voor de btw nr?

En wat ik wil weten is welke vakken in de btw aangifte ingevuld moeten worden.

Ik heb ondertussen al mijn btw aangifte online opgestuurd en ik heb volgende vakken ingevuld voor deze handeling: btw is een nuloperatie. Maar ik denk dat ik een fout heb gemaakt, dat ik namelijk de maatstaf van heffing twee keer heb genoteerd, één keer in vak 82 en één keer in vak 87.

code 82: kost
code 87: maatstaf van heffing
code 56: de verschuldigde btw, rooster 87, met uitzondering van invoeren met verlegging van heffing
code 59: aftrekbare btw

haramo
Topic Starter

#6 , 28 apr 2013 20:08

Kan iemand zeggen of datgene wat ik gedaan heb goed is of fout? hmmm

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”