verdeling en hypothecaire lening

cge
Topic Starter

verdeling en hypothecaire lening

#1 , 27 jun 2013 21:43

Beste, forumleden,

Na bijna 8 jaar gescheiden te zijn is de verdeling nog steeds niet rond.
Grootste struikelblok is de Hypothecaire lening die we zijn aangegaan tijdens ons huwelijk.

De situatie is de volgende:

Tijdens mijn huwelijk heb ik mijn huis geschonken gekregen van mijn ouders. De waarde werd toen geschat op 76000€
De huidige waarde van het huis (door de boedel notaris geschat) is 235000€
Tijdens ons huwelijk zijn we een lening aangegaan voor 44620€ ter verbetering van mijn woning.
Van deze lening was de helft door ons beiden afbetaald (20379€) tijdens ons huwelijk daarna heb ik de lening op mijn naam overgenomen.

Nu beweerde men dus op de rechtbank van eerste aanleg dat voor toepassing van artikel 1435BW het volledige geleende bedrag in aanmerking moet nemen.
Ik moet dus die lening inclusief de waardevermeerdering volledig terugbetalen aan mijn ex terwijl hij eigenlijk maar de helft(20379 : 2) van de helft (20379€) heeft afbetaald ?

Is dit normaal ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 30 jun 2013 14:17

Als de rechtbank van eerste aanleg oordeelt dat de herwaarderingsregel (artikel 1435 BW) van toepassing is voor het geleende bedrag dan betekent dit : het huis heeft een meerwaarde van een veelvoud van ongeveer 3,1.
76.000 € x 3,1 = 235.600 €
het geleende bedrag is 44.620 €, met herwaarderingsregel : 44.620 x 3,1 = 138.322 €.

Volgens artikel 1435 BW bent u, wat het onroerend goed betreft dat uw eigendom is, aan de gemeenschap het volgende verschuldigd :

131.000 € : waarde van het onroerend goed 235.000 € min uw eigen inbreng in de lening (= 1/2 van het betaald bedrag voor de lening) 1/4 van 138.322 € = 34.580 € min de overname van het saldo hypotheek door u overgenomen 69.161 €.

v950511

#3 , 30 jun 2013 15:38

Correctie : deze berekening van vergoeding is slechts toepasselijk bij het bouwen tijdens het huwelijk, door de gemeenschap, van een huis op de grond die tot het eigen vermogen van een echtgenoot behoort en daarbij een lening werd afgesloten.

Aldus meen ik dat u slechts een vergoeding verschuldigd ben voor het aandeel van uw ex in de lening zijnde de helft van 20.379 € = 10.189,5 €. Met toepassing van herwaarderingsregel : 10.189,5 € x 3,1 = 31.587,45 €.

Vergoedingen brengen van rechtswege intresten op vanaf de ontbinding van het stelsel (vanaf de datum dat de procedure is ingesteld).

Reclame

cge
Topic Starter

#4 , 30 jun 2013 17:31

Beste v950511,

Erg bedankt voor uw reactie.
Bovenstaande "correctie" is tevens wat ik in gedachte had en is volgens mij ook de meest faire "oplossing".

Wat ik echter niet begrijp, is dat een rechter van eerste aanleg zulks in een arrest laat opnemen. Dit heeft als gevolg dat ik nu naar het Hof van Beroep kan gaan en weer maar eens een paar duizend euro kan neertellen.....

v950511

#5 , 01 jul 2013 17:33

Gaat het hier over een echtscheiding met EOT of met dagvaarding en uitspraak van rechtbank met aanstelling van notarissen voor de vereffening verdeling?

cge
Topic Starter

#6 , 02 jul 2013 13:33

Echtscheiding met dagvaarding en aanstelling van een notaris die enkel maar geld gekost heeft voor niets.
Daarna terug naar de rechtbank van eerste aanleg en dan krijg je zo'n uitspraak... Ik heb geen probleem mijn ex te vergoeden waarop hij recht heeft maar dat ik die lening voor 3/4 afbetaal en dat hij vergoed moet worden voor de helft van die lening inclusief waardevermeerdering vind ik er toch wel ver over gaan. (zeker als dat x 3 gaat)
Ik begrijp het allemaal niet goed. Dit zou eigenlijk toch een duidelijke zaak moeten zijn.... Als je maar 1/4 betaald kan je toch ook maar 1/4 terugvragen. Hoe moeilijk kan dat nu zijn ? En dan vraagt men zich af waarom de mensen het vertrouwen in gerechtigheid verliest....

Terug naar “Echtscheiding”