18 jaar - kindergeld rechtstreeks laten storten ?

papske
Topic Starter

18 jaar - kindergeld rechtstreeks laten storten ?

#1 , 15 jul 2013 11:48

Ik heb een dochter van 18 jaar. Er is al 8 jaar ruzie met mijn ex over het kindergeld, de details ga ik u besparen.
Omdat deze centen mijns insziens toch dienen voor het kind zelf, zou ik ze graag rechtstreeks willen laten toekomen aan mijn dochter zelf.
Kan dit ? Kan ik vragen om deze centen op de rekening van mijn dochter zelf te storten aangezien ze 18 jaar is ?
Ze is zeer stabiel, geen geldverspiller en is perfect in staat om een gezond budget te beheren, zit niet aan de drugs of andere wantoestanden.
Ze krijgt nu mijn oude autootje om mee naar school te rijden en kan die centen gebruiken voor haar verzekering en benzine.
Het gaat niet over zoveel centen, maar ik zou het toch graag weten, dan zijn we ook ineens voor eens en altijd van de ruzies af.
Om toch effe de achtergrond van mijn vraag mee te geven : Er is co-ouderschap, het kindergeld wordt op een gezamenlijke rekening gestort momenteel, welke de ex altijd leeghaalt, terwijl we beiden de rekeningen betalen, en ze weigert enig bewijs te leveren van rekeningen die zij betaalde.
Ik ben zo moe van die ruzies en heb al zoveel gelezen over rechtszaken dat ik mezelf en de mensen rondom mij dit niet wil aandoen, ook al omdat het meer gaat kosten dan over de hoeveelheid geld het gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2013 12:16

U dient zich aan het vonnis te houden dus als de ex als ontvangster ingegeven staat is dat zo.
Ik zou dan de zaak terug voor de rechtbank brengen met de vraag het geld rechtstreeks aan de dochter over te maken.

Kan de dochter zich niet bij u domiciliëren?
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... te_familie" onclick="window.open(this.href);return false;

papske
Topic Starter

#3 , 15 jul 2013 17:41

In de EOT staat nergens dat het kindergeld aan haar moet uitbetaald worden, alleen dat er op een bepaalde rekening moet gestort worden. De notaris vroeg indertijd zelfs letterlijk : wie van jullie 2 kan mij een rekeningnummer geven waarop mag gestort worden ? De andere kreeg dan volmacht over die rekening.
Wie de ontvanger is of moet zijn, staat nergens genoteerd, toch niet in de EOT.
Ja, dat is misschien wel een idee, haar laten inschrijven op mijn adres, maar dan gaat er weer eentje uit haar dak denk ik, want alle 'voordelen' verplaatsen zich natuurlijk, zowel fiscaal als water.. en wie weet wat nog allemaal. Ze heeft dit altijd als vanzelfsprekend gevonden, terwijl daar evenzeer niets over in de EOT staat en ik heb het maar laten begaan omdat ik een hekel heb aan ruzie.
Bedankt Franciscus, ik ga toch eens proberen via vredegerecht dan. ik hoop dat het helpt.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 jul 2013 20:28

Waar is het vonnis uitgesproken? Voor welke rechtbank?

eylis

#5 , 15 jul 2013 21:11

Maar de oplossing is veel eenvoudiger... Vermits de dochter meerderjarig is, mag en kan ze perfect zelf aan het kinderbijslagfonds te kennen geven dat ze ten harer titel op haar rekening rechtstreeks de kinderbijslag wenst te ontvangen. Het EOt of het vonnis wordt daar niet mee geschaad, want het kindergeld wordt niet meer op een rekening van de ouder gestort.
Dochter vraagt best zelf even na bij het kinderbijslagfonds hoe ze het moet aanvragen.

papske
Topic Starter

#6 , 16 jul 2013 09:03

Er is geen vonnis uitgesproken Fransiscus, de EOT is gewoon onderling opgesteld bij de notaris. Dus kwam er geen rechtbank bij te pas. Tegenwoordig zouden ze best een verplichte studierichting scheidingsrecht bij maken, zodat mensen op een propere manier zo'n zaken kunnen afhandelen, want als je voor zo'n dingen komt te staan weet je toch veel te weinig vind ik. Hopen mogelijke conflictsituaties kunnen al van bij de bron vermeden worden door een paar pennetrekken, en dan heb ik het niet alleen over dat kindergeld.
Eylis, bedankt, die denkpiste was ook nog niet bij me opgekomen, het is het proberen waard, en misschien inderdaad zo simpel dat je eraan voorbij gaat.

lucgescheiden

#7 , 28 jul 2013 14:09

De conflictsituaties worden niet opgelost met een verplichte studierichting scheidingsrecht, ze zouden wel
kunnen worden vermeden door een degelijke wetgeving, waar potentiële scheiders voorafgaandelijk
de fiscale gevolgen van hun beslissing uit kunnen aflezen.
Nu de schuldvraag effectief uit de echtscheidingswetten is verdwenen, is het ook niet langer nodig om
elkaar te liggen zwart maken, uit fiscale overwegingen of puur geldgewin.

Stel u voor dat jullie:
- de beslissing overwege om te scheiden.
- met jullie electronische identeiten inloggen op een website van Justitie
- door deze website fiscaal worden doorgelicht bij de kruispuntbank en er vervolgens een EOT-voorstel uit jullie printer rolt
- dezelfde website kunnen hanteren om daar zelf nog enige wettelijke opties in te selecteren, waarna er een EOT-voorstel uit jullie printerrolt
- op een privacy-vriendelijke manier bij elk inloggen worden geïnformeerd inzake elke wijziging in jullie dossier, zowel voor als na de echtscheiding, zodat vuil spel wordt uitgesloten.

De technologie is reeds jaren aanwezig, waarom wilt de wetgever dan alsnog de kans laten dat;
ouders worden gediscrimineerd en de rest van hun leven dienen gebukt te gaan onder een ongelijke berechtiging???
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#8 , 28 jul 2013 22:37

Ik kan niet goed volgen ELKE echtscheiding IS een vonnis dat dient ingeschreven te worden in de akten ban de burgerlijke stand binnen de 2 maanden nadat het in kracht van gewijsde (definitief) is geworden.
Echtscheiding is iets van na een huwelijk.
EOT wil zeggen Echtscheiding Onderlinge Toestemming
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”