Welke zijn mijn rechten?

C&J
Topic Starter

Welke zijn mijn rechten?

#1 , 21 jul 2013 08:47

Ik kreeg graag wat informatie ivm eventuele scheiding.
Wat zijn mijn rechten in dit geval:
- Onthaalmoeder met een laag loon.
- Nieuwbouw waarvan ik de grond en een deel van het huis heb betaald.
- Getrouwd met scheiding van goederen nog daterend van de tijd dat ik zelfstandig was en mijn zaak al had van voor we elkaar kenden.
- 3 kinderen waarvan een babytje van 3 maanden.
- Hij heeft een vennootschap waarvan ik medevenoot ben.

Indien ik zou willen scheiden, dien ik dan een advokaat onder de arm te nemen en heb ik recht op partneralimentatie gezien mijn laag loon en mijn 3 kinderen?
Wat met het huis en op wat heb ik recht uit de vennootschap?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 21 jul 2013 12:17

Uw recht bestaat uit: het scheidingsrecht.

Indien uw echtgenoot dat wil inzien, kunnen jullie SAMEN naar een leefbare oplossing zoeken voor alle vijf de betrokkenen.
Deze oplossing kunnen jullie laten bekrachtigen door de Rechtbank.

Indien een minnelijk oplossing niet tot de opties behoort, zullen gerechtsprocedures voor enkele
jaren de onmin alleen maar doen toenemen, tot er uiteindelijk enkel nog schulden resten om uw rechten op te doen gelden.
Dit alles ten koste van: minstens, de opvoeding van jullie kinderen.
Al dan niet een advocaat nemen gaat aan weinig aan veranderen, tenzij
uw echtgenoot echt rijkelijk zijn kost verdient, maar ook dergelijke situatie kan snel omslaan...
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 23 jul 2013 09:02

Bij de verdeling van het huis dienen ‘de grond en uw deel van het huis’ aan u terugbetaald vooraleer het overige deel onder u beiden gelijk te verdelen.

De vennootschap blijft ongewijzigd voortbestaan,tenzij een van de vennoten zijn aandelen wil en kan vervreemden overeenkomstig 7 mei 1999 Wetboek Vennootschappen.

In geval van EOT geldt :”Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen: ... 4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake...”(Gerechtelijk Wetboek).

Bij echtscheiding wegens onherstelbare ontwrichting(EOO) van het huwelijk geldt : “Art.301... § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, KAN de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de BEHOEFTIGE echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...”(B.W.).Lees zelf dit volledige artikel.

Ten aanzien van uw kinderen geldt : “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun MIDDELEN te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.203bis...§ 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan best een notaris raadplegen. Onderzoek tevens of u aanspraak kan maken op een pro deo-advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

C&J
Topic Starter

#4 , 22 aug 2013 01:00

Ik wil dit er nog aan toevoegen:
- Hij heeft het grootste inkomen maar ik heb het meeste spaargeld.
- Hij betaalt het huis af, maar ik heb het meeste al cash betaald.
- Hij wil samen blijven wonen en is bereid om de huwelijksakte te laten veranderen naar gemeenschap van goederen, enkel in mijn voordeel dan, want mijn spaarboek blijft van mij...

Ga ik akkoord met de verandering van scheiding van goederen naar gemeenschap van goederen in dit geval?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2013 23:39

Ook eens lezen:
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bsv-advocaten.be/pdf/echtsch ... geving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... rschap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

C&J
Topic Starter

#6 , 01 sep 2013 10:19

Dankjewel! Maar ik vraag mij nog steeds af of het wel interessant is om het stelsel te laten veranderen naar gemeenschappelijk?
Ik denk dat het in mijn voordeel is bij scheiding, maar wat als zijn vennootschap bankroet gaat bijvoorbeeld?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2013 19:12

Welk soort van vennootschap?

C&J
Topic Starter

#8 , 03 sep 2013 13:38

Welk soort van vennootschap?
VOF, vanaf volgend jaar wordt deze veranderd naar BVBA.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 03 sep 2013 14:07

Dan bent u hoe dan ook al hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

C&J
Topic Starter

#10 , 03 sep 2013 22:25

Dan bent u hoe dan ook al hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap.
Toch niet meer als ik geen medevennoot meer ben en getrouwd blijf met scheiding van goederen momenteel?

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 04 sep 2013 11:40

Behoudens vergissing had u nog niet gezegd dat u niet langer vennoot zou zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

C&J
Topic Starter

#12 , 05 sep 2013 10:19

Behoudens vergissing had u nog niet gezegd dat u niet langer vennoot zou zijn.
Dat klopt inderdaad.
Ik zou het eventueel overwegen om uit de vennootschap te stappen...

Terug naar “Echtscheiding”