Waar zou ik beginnen?
Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn huidige vriend leren kennen. Een man van vreemde origine die hier ondertussen al 12j illegaal in België verblijft.
20 maanden geleden is hij opgepakt en wordt beschuldigd van moord.
Vanaf de eerste dag heeft hij alles ontkent en ik geloof hem ook echt!
De effectieve dader heeft ondertussen bekent en dat ook op papier verklaard. En toch laten ze mijn vriend niet gaan...
Het onderzoek is nog steeds niet afgesloten en volgens hem heeft het daarmee te maken.
Ook tijdens de reconstructie heeft hij, naar eigen zeggen, al die tijd gewoon aan de kant gestaan zonder enige actie te moeten uitvoeren.
Elke keer als hij naar de raadkamer moet, is het bang afwachten, een beetje hopen en tot hiertoe altijd heel teleurstellend nieuws krijgen op het einde van de dag.
Ik heb absoluut geen enkele ervaring met justitie en vraag me om te beginnen al af hoe lang het kan duren voor een onderzoek wordt afgesloten?
Ik had begrepen dat hij aanvankelijk om de drie maanden voor de raadkamer moest verschijnen, maar nu is het pas een maand geleden en hij moet volgende week al opnieuw verschijnen. Wil dat misschien iets zeggen?
Hij moet beroep doen op een pro-deo advocaat omwille van zijn situatie als illegaal en nu ook als beklaagde. Maar die man laat zich zelden zien in de gevangenis. Aangezien mijn vriend tot hiertoe niet in de mogelijkheid was om hem te betalen, is mijn vriend van het idee dat hij zijn advocaat ook niet kan lastigvallen met vragen, dus wacht hij altijd maar verder af tot er eens nieuws komt. Het is nu alweer weken, eerder maanden, geleden dat zijn advocaat nog op bezoek is gekomen.
En ik heb het hier niet over een stagiaire, maar over een advocaat met een eigen kantoor die al héél wat strafzaken bepleit heeft.
Kan dit zomaar?
Ik voel me zo machteloos op het moment en weet niet waar ik terecht kan met al mijn vragen.
En wat als hij toch op een dag vrijgelaten wordt, wat dan?
We willen samen een toekomst uitbouwen, maar hoe begin je daaraan met iemand zonder papieren?
Voor wij elkaar leerden kennen, woonde hij samen met iemand en waarmee hij samen een dochter heeft.
Deze dame is ook van vreemde origine, maar heeft wel verblijfsdocumenten. Zijn dochter staat echter enkel op haar naam.
Hij wil zijn dochter wel erkennen als dat in de toekomst belangrijk zou zijn.
Maar niet enkel en alleen om aan papieren te geraken. Net zomin dat hij met mij zou trouwen om aan papieren te geraken.
Tenslotte heeft hij zich al die jaren kunnen redden zonder papieren.
Maar ik wil wél dat hij in de toekomst als legale burger bij mij kan wonen. Niet alleen omwille van het feit dat hij het recht heeft om als mens erkend te worden, maar ook om op bepaalde rechten aanspraak te kunnen maken, zoals vast werk, mutualiteit, verzekering etc.
Tot wie kan ik me richten om daarover te praten?
Zolang mijn vriend in de gevangenis verblijft, wil ik zo anoniem mogelijk blijven, omwille van de zeer precaire situatie waarin we ons nu bevinden. Ik wil niet dat zowel hij als ik op enige manier schade ondervinden (want geloof me: de wereld zal daveren als dit openbaar wordt).
Na een jaar ben ik echt de wanhoop nabij. Dit is niet wat ik in gedachte had toen ik over mijn toekomst nadacht.
Maar ik zie hem graag en wil elke mogelijkheid aanknopen om hier echt samen voor te gaan.
Dus wie zich geroepen voelt: echt alle raad en advies zijn welkom, want ik ben een complete leek in het wereldje van beklaagden, justitie en illegaliteit.
Alvast bedankt!